Gå til innhold

Bremser - rust på innsiden av skiver bak - få slitt bort? / slite ned bremseskiver / klosser

BMW-H
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 2 serie - F45 - og tilsvarende gjelder vel også for X1.

Jeg har hatt bilen inne til verksted og de har påpekt litt rust på innsider av skiver bak. Hva kan en optimalt sett gjøre for å slite bort dette? Verkstedet informerte om at det kunne være lurt å kjøre litt såkalt aktivt - innebærer vel svingete vei - med jevnlige gode nedbremsninger.

Ved kraftig nedbrems - er det OK å hogge inn bremsen i 90 - 110 km/t? Ved bruk av elektronisk håndbrekk (som bilen har) - tar dette på bremser bak eller må en trø inn bremsepedalen?

Har dere ellers noen tips for å sikre gode bremser / få slitt dem ned slik at de er blanke - og ikke ruster. Naturligvis vasker en / spyler bilen flere ganger om måneden - børsteløs hvis maskin gjennom vinteren og ellers i året.

Takk for det supre forumet og alle kloke hoder her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan kjørestilen din er til vanlig, at du bruker bremsene aktivt osv. Har aldri slitt med rust på bremser og skiver før, mye av grunnen er nok at jeg fast alltid tar en kort tur etter bilvask, der jeg bremser i lave hastigheter, med litt motstand ved å gi litt gass samtidig. Opplever aldri den "dunk" lyden når man kjører i gang dagen derpå etter bilvask. Uansett årstid.

Hard bremsing fra 90-100 til full stopp er bare å gjøre. 1-3 ganger, så skal du se at rusten forsvinner (forutsatt at det er overflate rust).  Er ingenting i veien med å gjøre det 1 gang i uken heller, etter at du har fått løsnet det som er nå.ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ren overflaterust kan du bremse det bort. Er det rust som kommer fra største omkrets og jobber seg innover, så klarer du ikke det, da det er mer dyptgående. Rust kun på ytterste del av skiven er typisk tegn på sistnevnte.

Regelmessig kraftig brems er god medisin. Rengjøring hjelper en del. Nye skiver kan med fordel lakkes på nav og OD ut over den sinkmalingen som er på. Men til syvende og sist er rust noe du må regne med på bremser i Norge

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så gode svar :-)

Hva gjelder elektronisk håndbrekk - vet noen om dette tar foran / bak / trommel eller annet? Spør da jeg har forsøkt å tidvis benytte dette ved litt større hastighet og er da usikker på om det tar på bremseskiver bak da en har noe rust der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...