GÃ¥ til innhold

Trenger solid diagnosehjelp! Parkbrems, insane lyd

Magnus54874
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere! 😄

Har lenge hatt skikkelig problemer med elektrisk parkbrems på min 7serie 2013 730d xDrive.... 

Det begynte for vell et år siden. Etter at jeg hadde slått og slitt av gamle skiver og byttet klosser bak.

Trodde alt var i orden slo av bilen og gikk inn i garasjen igjen, da det plutselig ca 3 minutter etter kom en helt syk lyd fra bakdelene av bilen.

Lyden er vanskelig å beskrive, den er så høy at du gjerne ønsker du hadde på hørselvern, og akkurat som en motor som slurer kraftig. Lyden er mer metallisk.

I går byttet jeg selve delene i parkbremsen, klavene, fjærene osv og alt virket å fungere veldig bra de første 5minuttene. Tok meg en liten runde, så når jeg parkerte, tok på parkbremsene og i det jeg slo av bilen høgg det til igjen og lyden vræler over hele nabolaget. Da gikk jeg rett inn.... I mores, i det jeg klikket på lås opp på nøkkelen, så var vi igang igjen.. 

Lyden varer i 3-4 sekunder hver gang det skjer, når jeg da setter meg inn i bilen får jeg opp gul varsel på parkbrems, men det er allikevel ikke verre en at jeg da må trykke parkbrems på (da kommer den metalliske lyden i 0,1 sekund, før jeg kan angi parkbrems av igjen. Da ruller bilen så fint av gårde. Når jeg da slår av og på bilen igjen er varselet borte.

Har vært mye parkering på flat bakke det siste året for å si den slik .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er midt under bilen. Du ser en sort plastboks med wire ut til hverbrems. Den er ikke uanvlig at ting går i stykker inni der at ting løsner, henger. Det er mange som reparer disse også. Ligger flere DIY på YT.
Ledningsnett fra bagasjebrønnen og ned til boksen er også nevnt, sjekk det.
Ny EMF modul (motoren) tror jeg må kalibreres med ISTA ved montering uten at jeg er sikker.

edit

Hvis du har denne lyden, så er det mest sannsynlig noe inni boksen som henger eller ledningsnett.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at disse bilene har emf, som e70! Feil fra min side.

Disse boksene fås kjøpt fra Kina for 3-4k. Original er dyr. Brukt kan gå an. Monterer man en brukt er det ingen kalibrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 26.6.2024 den 10.16, Reef89 skrev:

Motoren er midt under bilen. Du ser en sort plastboks med wire ut til hverbrems. Den er ikke uanvlig at ting går i stykker inni der at ting løsner, henger. Det er mange som reparer disse også. Ligger flere DIY på YT.
Ledningsnett fra bagasjebrønnen og ned til boksen er også nevnt, sjekk det.
Ny EMF modul (motoren) tror jeg må kalibreres med ISTA ved montering uten at jeg er sikker.

edit

Hvis du har denne lyden, så er det mest sannsynlig noe inni boksen som henger eller ledningsnett.

Ja det er faen meg lyden!😅 Ser dem peker på litt forskjellig i kommentarfeltet om det er boksen eller wirenettet, men jeg får legge meg under å se om jeg kan se noe unormalt med mitt utrente øye! Må jeg under bilen, eller vil jeg få tak i det meste fra bagasjerommet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen er montert under bilen, på utsiden. Du kan ikke se noe galt, mest sannsynlig. Må demonteres.

Enten kjøp ny boks eller girkasse til boksen. Ikke noe vits å demontere den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, men har sett noen kommentarer med den lyden der det bare har vært brudd i ledning, så det kan du sjekke først, må kle av strømpen på kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 1.7.2024 den 6.44, Otis skrev:

Boksen er montert under bilen, på utsiden. Du kan ikke se noe galt, mest sannsynlig. Må demonteres.

Enten kjøp ny boks eller girkasse til boksen. Ikke noe vits å demontere den først.

PÃ¥ 1.7.2024 den 10.04, Reef89 skrev:

Som nevnt over, men har sett noen kommentarer med den lyden der det bare har vært brudd i ledning, så det kan du sjekke først, må kle av strømpen på kabel.

Ja, har sett i noen E6x videoer at dem får tak i boksen med å dra ut gulvet i bagasjerom. Så tenkte det kanskje kunne være noe likt på denne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...