Justincaz Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 Hei, setter pris på noen innspill her, og kanskje en slags "second opinion". Har en -09 E61 med N47 og som har kjørt 472k. Mest brukt til daglig langkjøring, bilen er godt vedlikeholdt med det meste av slitedeler byttet ut. En dag ble bremsepedalen hard, og mye kraft måtte til for tilstrekkelig bremseeffekt. Et verksted som spesialiserer seg på BMW beskrev feilen slik: "Demontert og kontrollert vakuum slange fra motor til bremse servo, kontrollert vakuumpumpe og bremseservo. Bremseservo/ kraftforsterker er fylt med motorolje pga. oljelekkasje fra oljepumpe i motor slipper motorolje inn i bremseservo / bremsekraftforsterker. Dette er en kostbar reparasjon og utbedre og anbefales ikke å utføre på denne bilen" Sånn jeg har forstått det er det gått lekkasje i en gummiring (simring) i/rundt bremsekraftforsterkeren, og den ble tømt for olje. Etter verkstedet har jeg brukt bilen lite, bil og bremser virker som normalt - inntil videre. Jeg liker bilen godt, den er god å kjøre. Men er den verdt å få fikset, eller bedre å gjøre som verkstedet anbefaler, gi den opp og selge som delebil? Mvh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 1 time siden, Justincaz skrev: Sånn jeg har forstått det er det gått lekkasje i en gummiring (simring) i/rundt bremsekraftforsterkeren, og den ble tømt for olje. Bremseforsterkeren skal ha ingenting i seg- vakuum. Skal den fylles med olje som ikke er bra for innmaten i bremseforsterkeren, så må den oljen komme fra pakning mellom motorblokk og vakuum/oljepumpe, eller selve vakuum/oljepumpe. Disse pumpene er en enhet som ligger i bunnpanna på motoren så en del jobb for å reparere. + at du bør og bytte bremseforsterker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 8 minutter siden, 540is skrev: Bremseforsterkeren skal ha ingenting i seg- vakuum. Skal den fylles med olje som ikke er bra for innmaten i bremseforsterkeren, så må den oljen komme fra pakning mellom motorblokk og vakuum/oljepumpe, eller selve vakuum/oljepumpe. Disse pumpene er en enhet som ligger i bunnpanna på motoren så en del jobb for å reparere. + at du bør og bytte bremseforsterker klarer vell ikke å få olje inn i bkf uten positivt trykk på vakumlinja, kan det være et voldsomt veivhustrykk som har kommet i vakumlinja ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 2 minutter siden, Ingvaldsen skrev: klarer vell ikke å få olje inn i bkf uten positivt trykk på vakumlinja Oljepumpa som vakuumpumpa er sammenbygget med leverer vel noen bar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 (endret) 1 minutt siden, 540is skrev: Oljepumpa som vakuumpumpa er sammenbygget med leverer vel noen bar jafaan, vakumpompa og oljepump er i samme del på n47. har gammel m57 brent fast i hodet. Endret Juli 17 av Ingvaldsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 Eller jeg tror heller at oljen kommer inn når motoren ikke går. Da vil det være vakuum i systemet og har man en lekkasje mot olje, (o ring mellom pumpe og blokk eller selve pumpa) så vil det suges inn olje. Når man starter opp igjen vil vakuumpumpa prøve å suge oljen ned i bunnpanna igjen, men har den kommet opp i bkf blir oljen værende der. Uansett, travers må senkes og bunnpanne må ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Justincaz Skrevet Juli 18 Forfatter Share Skrevet Juli 18 20 timer siden, 540is skrev: Eller jeg tror heller at oljen kommer inn når motoren ikke går. Da vil det være vakuum i systemet og har man en lekkasje mot olje, (o ring mellom pumpe og blokk eller selve pumpa) så vil det suges inn olje. Når man starter opp igjen vil vakuumpumpa prøve å suge oljen ned i bunnpanna igjen, men har den kommet opp i bkf blir oljen værende der. Uansett, travers må senkes og bunnpanne må ned. Tusen takk for alle refleksjoner. Jeg har ikke den tekniske kompetansen, men forstår at det kreves en del arbeidstimer både for å undersøke og fikse problemet. Og ikke minst en del kronasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå