Video Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 (endret) Dreit meg ut og glemte pipe med breaker bar på senterbolten etter rens av innsug, cranket motoren og bolten løsnet umiddelbart. Motoren gikk selvsagt ut av sync og ville ikke starte. Har ikke forsøkt etter det. Har bestilt timing sett og nye bolter til vanos og vibrasjonshjulet. Spørsmålet er hvordan jeg drar veivet rundt uten og komme borti ventilene? Har allerede sjekket de og testet og de er tette, motoren har jo aldri gått, bare cranket så det burde være ok. Planen er å løsne vanosene fra kammene, dra veievet forsiktig rundt til jeg treffer TDC, uten å komme borti ventilene, låse svinghjulet med pinnen fra timing settet, sette inn ny senterbolt, stramme den noenlunde, dra kammene til riktig posisjon, låse de med spesialverktøyet, sette inn nye vanosbolter, låse vanos giveren med spesialverktøy, stramme til etter spec. (20 Nm + 180°) og så stramme senterbolten etter spec. (100 Nm + 360°) Håper på tips og innspill. Endret Juli 28 av Video Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juli 28 Share Skrevet Juli 28 Hvis jeg forstår riktig, så vil ventilene fortsatt stå åpne på ett par cylindere selvom du løser vanos på kammene. Jeg ville tatt av register slik at kun kjedet er igjen og så løsne bukkene på kammene og ta dem ut. Så strammer du bolten på veiva slik at du får dratt motoren rundt med klokka til du treffer TDC. Så legger du nedi kammene og skrur disse fast. Deretter drar du til bolten på veiva iht prosedyre. Du skal også egt bruke ny bolt til veiva da denne er one time use only. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet Juli 28 Forfatter Share Skrevet Juli 28 Det høres riktig ut. Hadde håpet å slippe å knote med kammene men... 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 2 Forfatter Share Skrevet August 2 Ble av med kammene og resten gikk av seg selv, bilen er friskmeldt men den fusker fortsatt rett etter kaldstart, før den blir litt varm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 Sikker på at timingen er korrekt? Bare den er litt off så vil den fuske Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 3 Forfatter Share Skrevet August 3 Ja, veivet ble låst TDC med pinne i svinghjul under starter, kammene ble tatt av og satt på plass igjen og låst i riktig posisjon, vanos strammet med givere i riktig posisjon (timing verktøy), alt ble tatt av og turnet sikkert to-tre ganger, satte alt på igjen for å sjekke timing og alt var spot on. Bilen startet perfekt uten ulyder osv. men begynte å fuske rett etter kaldstart, ingen feilmeldinger, etter noen minutters kjøring var alt fint. Dette var også tilfelle før jeg rengjorde innsugsiden så tydeligvis hjalp ikke rengjøring av ventiler eller EGR 😪 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 Dyser på n53 er jo et problem. Hvilken revisjon er de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 3 Forfatter Share Skrevet August 3 Ja er klar over det, hadde lekkasje på en i fjor, fikk den byttet og alt var fint en stund. Ingen koder på de andre index 8 på de som sto på og 11 på den nye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 En arbeidskollega hadde en n53 og den var litt sånn pussig på kaldstart og tilfeldig feiltenning. Skifte alle dyser, ok. Han skifte også nox sensor med den fra bimmerprof eller hva de heter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 3 Forfatter Share Skrevet August 3 Har lurt på det med NOx sensor, kanskje det er noe der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre_86 Skrevet August 3 Share Skrevet August 3 Live data på et diagnose apparat, lenge før du tenker på å bytte sensorer og komponenter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 5 Forfatter Share Skrevet August 5 Det eneste jeg har tilgang til er en app på telefonen som leser fra en OBD2 dongle. Her er data den leste ut live når motoren var varm og gikk fint. Trenger hjelp til å forstå hvordan man leser dette😶 01_Combine.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå