Gå til innhold

Hjelp til senterbolt på vibrasjonshjulet F10, N53B30


Video
 Share

Anbefalte innlegg

Dreit meg ut og glemte pipe med breaker bar på senterbolten etter rens av innsug, cranket motoren og bolten løsnet umiddelbart. Motoren gikk selvsagt ut av sync og ville ikke starte. Har ikke forsøkt etter det. Har bestilt timing sett og nye bolter til vanos og vibrasjonshjulet. Spørsmålet er hvordan jeg drar veivet rundt uten og komme borti ventilene? Har allerede sjekket de og testet og de er tette, motoren har jo aldri gått, bare cranket så det burde være ok.

Planen er å løsne vanosene fra kammene, dra veievet forsiktig rundt til jeg treffer TDC, uten å komme borti ventilene, låse svinghjulet med pinnen fra timing settet, sette inn ny senterbolt, stramme den noenlunde, dra kammene til riktig posisjon, låse de med spesialverktøyet, sette inn nye vanosbolter, låse vanos giveren med spesialverktøy, stramme til etter spec. (20 Nm + 180°) og så stramme senterbolten etter spec. (100 Nm + 360°)

Håper på tips og innspill.

Endret av Video
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår riktig, så vil ventilene fortsatt stå åpne på ett par cylindere selvom du løser vanos på kammene. Jeg ville tatt av register slik at kun kjedet er igjen og så løsne bukkene på kammene og ta dem ut. Så strammer du bolten på veiva slik at du får dratt motoren rundt med klokka til du treffer TDC. Så legger du nedi kammene og skrur disse fast. Deretter drar du til bolten på veiva iht prosedyre. Du skal også egt bruke ny bolt til veiva da denne er one time use only.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble av med kammene og resten gikk av seg selv, bilen er friskmeldt men den fusker fortsatt rett etter kaldstart, før den blir litt varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veivet ble låst TDC med pinne i svinghjul under starter, kammene ble tatt av og satt på plass igjen og låst i riktig posisjon, vanos strammet med givere i riktig posisjon (timing verktøy), alt ble tatt av og turnet sikkert to-tre ganger, satte alt på igjen for å sjekke timing og alt var spot on. Bilen startet perfekt uten ulyder osv. men begynte å fuske rett etter kaldstart, ingen feilmeldinger, etter noen minutters kjøring var alt fint. Dette var også tilfelle før jeg rengjorde innsugsiden så tydeligvis hjalp ikke rengjøring av ventiler eller EGR 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er klar over det, hadde lekkasje på en i fjor, fikk den byttet og alt var fint en stund. Ingen koder på de andre index 8 på de som sto på og 11 på den nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidskollega hadde en n53 og den var litt sånn pussig på kaldstart og tilfeldig feiltenning.

Skifte alle dyser, ok. Han skifte også nox sensor med den fra bimmerprof eller hva de heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har tilgang til er en app på telefonen som leser fra en OBD2 dongle. Her er data den leste ut live når motoren var varm og gikk fint. Trenger hjelp til å forstå hvordan man leser dette😶

01_Combine.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...