Gå til innhold

Splitter nye hjul ubalanserte – normalt?


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Litt diffus tittel, men skal prøve å forklare.

Som en del av EU-kontroll har jeg nylig byttet bl.a. begge endeleddene (ytre styreledd), og bestilte verkstedstime for helt ny hjulpakke (splitter nye felger + dekk), samt balansering, hjulstillingskontroll, og ellers også godkjent EU-kontroll.

Etter å ha fått bilen tilbake, EU-godkjent og nybalansert med nye hjul, så var det en helt voldsom risting i rattet så fort jeg kom opp i typ 60 km/t. Det føltes ut som jeg kjørte på en humpete grusvei, og rattet prøvde nesten å vrenge seg ut av hendene mine. Jeg dro tilbake på verkstedet og forklarte problemet. De tok den inn og etter omtrent 15-20 minutter fikk jeg den tilbake. Det er fremdeles bittelitt vibrasjon i rattet over 80-90 km/t, veldig tydelig merkbart for meg, men såpass lite at andre sjåfører som har lånt bilen ikke har merket det. Jeg spurte fyren i desken hva de gjorde, men han svarte at han ikke visste hva hjulfyren på verkstedet hadde gjort, men «sikkert bare balansert dem på nytt». 

OK. 

Nå er det altså såpass lite risting at jeg kan innfinne meg med det (selv om det som sagt er litt vibrasjon over 80-90 km/t). Men jeg tok en titt på de nye hjulene, og oppdaget at det var en relativt lang remse med vekter på dem.

 image.png.bce3439a987bf182ee3df732ea7859c6.png

Jeg kan jo absolutt ingenting om dekk og hjul og sånt, så jeg aner ikke. (Derfor jeg spør dere her :D )

Er dette normalt på splitter nye felger og dekk? Jeg begynte å lure på om det kunne være noe galt med f.eks. felgene hvis det må balanseres veldig mye når de er så nye.

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som spiller inn her som ikke er nevnt.... billige kina dekk og felger Kan ha kast i seg fra frabrikk. En felg kan være skjev, men balansert som mye en kan uten inngrep.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Reef89 skrev:

Mye som spiller inn her som ikke er nevnt.... billige kina dekk og felger Kan ha kast i seg fra frabrikk. En felg kan være skjev, men balansert som mye en kan uten inngrep.

Hei, takk, det er et godt poeng. 

Det er Continental PremiumContact 7 satt på felger fra PH. Verkstedet som solgte hjulene og gjennomførte balansering og hjulstilling er en av de største kjedene i landet. Selv om PH ikke er de dyreste felgene, så forventer jeg jo noenlunde kvalitet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, standard E60 størrelse dette. Jeg vil si at under 50 gram er ikke noe å reagere på. Jeg har også CPC7 og disse er vibrasjonsfrie, så dekk er det lite trolig at det står på her.

PH felgene går nok i billigfelg-kategorien, så det er ikke utenkelig at disse ikke blir 100 %. Som du selv sier så vil de fleste ikke merke det, men om du før hadde gode hjul som var 100 % så merker du det.

Du kan ta de av og på igjen selv. Basert på at verkstedet greide å balansere skikkelig feil første gangen (eller ikke balansere i det hele tatt) så kan det hende de også har fått felgen litt dårlig sentrert på navet. Da kan det bli litt vibrasjon når du kjører. Så jeg hadde testet ut det aller først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...