Gå til innhold

BMW AOS

Paalen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann :) Har lyst til å få tilgang til AOS. Har sendt inn søknad å fått avslag. Mistenker jeg ikke er kvalifisert mtp på næringskode. Har enkeltpersonsforetak med næringskode "01.420 Opdrett av annet stofe" av alle ting, så mulig ikke så rart jeg får avslag. Men spørsmålet er egentlig om noen vet hvilke krav som stilles for å bli godkjent?

Selger bildekk på siden av, gjennom samme enkelpersonsforetak, storfedriften er nedlagt for mange år siden. Så det jeg lurer på er om jeg da bare må endre næringskode til "45.200, Vedlikehold og reperasjon av motorvogner" da jeg har klart å lese meg frem til at dekk går under denne kategorien. Er det nok? Er det noen ulempe å endre næringskode, evt kostnader osv? Eller må bedriften være et AS i tilleg?

Setter pris på svar hvis noen har peiling på dette. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei prøvde det også først, men viss du faktisk oppga at du var "privatperson" så fikk jeg svar at privatpersoner ikke får tilgang.. Må ha ett organisasjonsnummer, men når jeg prøvde å legge inn det så fikk jeg svar om firmaet ikke var i riktig bransje, mest sannsynlig fordi det er registrert som oppdrett av storfe🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Paalen said:

Nei prøvde det også først, men viss du faktisk oppga at du var "privatperson" så fikk jeg svar at privatpersoner ikke får tilgang.. Må ha ett organisasjonsnummer, men når jeg prøvde å legge inn det så fikk jeg svar om firmaet ikke var i riktig bransje, mest sannsynlig fordi det er registrert som oppdrett av storfe🤣

Da tror jeg du fikk svar hvorfor du fikk avslag. Endre bransjekode har jeg dessverre ikke erfaring med og hva det innebarer men det virker som du kan bare endre det selv: Næringskoder - Brønnøysundregistrene (brreg.no) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ulempe med å endre næringskode? Blir jeg da plutslig ett verksted som må godkjennes osv? Og må det evt være et AS?

Endret av Paalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Paalen said:

Er det noen ulempe med å endre næringskode? Blir jeg da plutslig ett verksted som må godkjennes osv? Og må det evt være et AS?

Som jeg tolker det må du det uansett, det kommer ikke an på næringskoden men på tjenester du tilbyr. Jeg tror næringskoden er mest for statistikkene 

Alle virksomheter som tilbyr tjenester innenfor manuell bilpleie, hjulskift og hjullagring, skal søke om å bli godkjent av Arbeidstilsynet. Det er ulovlig å selge slike tjenester uten en godkjenning.
Fra Søk om godkjenning av bilpleie, hjulskift og hjullagring (arbeidstilsynet.no) 

Næringskoden skal vise virksomhetens hovedaktivitet, og den skal primært dekke statistiske behov for Statistisk sentralbyrå (SSB).
Fra Næringskoder - Brønnøysundregistrene (brreg.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Paalen said:

Ikke rett fram da med andre ord hehe😅

Ja virker som det, jeg tror endre næringskoden er den minste av utfordringene ;) Men igjen, jeg har ikke erfaring med noe slikt selv, så jeg snakker bare teori her. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker logisk ivertfall slik du forklarer det. Får se litt på det om det er verdt det å begynne med godkjenning å diverse styr bare for å få tilgang til AOS, selv om det hadde vært veldig gøy🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger du fra AOS? 
Hvis det er bare TIS er det andere måter å få tilgang til informasjonen som ligger der.

Blant annet gjennom ISTA, som man kan laste ned på egen PC men den har da selvsagt ikke tilgang til online AOS.  Og da kan man ikke legge inn servicehistorikk på bilen + BMW servere.  Se linken under @Otissin svar ;) 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både ista og tis fra før, så klarer meg jo sånt sett, menn kunne tenkt meg tilgang til KASIO, diverse oppdateringer på software, PUMA osv, så det er jo litt forskjellig som en ikke får brukt utenom..😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Paalen skrev:

Virker logisk ivertfall slik du forklarer det. Får se litt på det om det er verdt det å begynne med godkjenning å diverse styr bare for å få tilgang til AOS, selv om det hadde vært veldig gøy🤓

Om du ikke driver bilpleie så er det ingen hokus-pokus å få et ENK godkjent, alt du trenger for å få det godkjent da er å bestille HMS-kort og huke av 2 bokser i et skjema 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MortenHaa skrev:

Om du ikke driver bilpleie så er det ingen hokus-pokus å få et ENK godkjent, alt du trenger for å få det godkjent da er å bestille HMS-kort og huke av 2 bokser i et skjema 😊

Driver ikke med bilpleie nei, er kun dekkomlegging/dekksalg. Må jeg kontakte arbeidstilsynet for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...