Gå til innhold

Hvordan senkesett til X5 F15 40e for å få det godkjent i vognkort?


Joan E36
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har akkurat byttet ut min kjære og trofaste e70 30d med en f15 40e fordi jeg fikk den svært rimelig som følge av at svigers skulle bytte den inn hos forhandler. 
Dermed klarte jeg ikke å takke nei til tross for at jeg har hørt litt ymse om 40e oppsettet.. 
Men så kunne jeg tenke meg å senke denne bilen, gjerne med H&R senkesett, men det viser seg at 40e ikke står under modellene som H&R har TüV godkjenning for.. 
Jeg vet at det går mange 40e på Norske veier med senkesett, og flere annonser på finn har jeg registrert at har godkjent senk i vognkortet. 

Men jeg har snakket med H&R importør, og de bekrefter at H&R ikke leverer senk med TüV godkjente papirer til 40e modellen, kun de andre alternativene. Dette til tross for at vekt osv er godt innenfor. Har noen her inne erfaring med senk og godkjenning av X5 F15 40e? 

Setter stor pris på hjelp og tilbakemeldinger vedrørende dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen her inne som har vært borte i senk av X5 F15 40e tidligere? Jeg ser det er mange på finn.no som er godkjent senket, men jeg klarer ikke å finne noe senkesett som er Tüv godkjent for 40e modellen.. De fleste på finn.no skriver at det er senkesett fra H&R, men det er ikke Tüv godkjent for 40e. Mulig de har vært heldige å få den gjennom kontroll på trafikkstasjonen fordi mål og vekter er innenfor og at det har vært avgjørende for kontrolløren som har godkjent det.. 
Jeg har også snakket med H&R, og svaret jeg fikk fra dem var at hybridmodellen kom i 2016, hvor de da allerede hadde laget godkjenning for de andre motorvariantene, og at grunn nummer to er at det på verdensbasis eksisterer veldig lite hybrid kontra bensin/diesel. 

Blir veldig glad om noen vet om senkesett som er Tüv godkjent eller en fremgangsmåte for å få senk på min 40e, selvom jeg begynner å miste troen på at det er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, iittala said:

Side 74 i H&R-katalogen. Det ser da ikke ut til å være noe spesielt med 40e her?

https://www.h-r.com/wp-content/uploads/2024/08/H&R_Katalog_2024_25.pdf

 

image.thumb.png.ec436407f9a7e35f26d7f3e6ce1100ca.png

Men den er ikke nevnt på TUV-pdfen.

IMG_2993.thumb.jpeg.a9387117f0c4fa23e78aa596a6329b92.jpeg

 

Men går det ikke an å argumentere for at det passer da og finne ut om de andre F15 bruke sammen fjær / delenummer på 40e som på noen av de modellene som er nevnt på TUV-papairet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket en tilfeldig 40e på Finn, den har tillatt aksellast bak på 1775, mot 1610 i TuV-papiret (bilen har stålfjærer). Så du har rett, 40e er ikke omfattet av godkjenningen og pga vekt blir det nok vanskelig å argumentere det innenfor selv om fjærene fysisk passer.

image.png.fac9072921bf342967d1b1647cb48ebd.png

Eibach oppgir heller ikke 40e men har maksvekt 1755, med maks tilhengervekt på 1965 kg hvis jeg forstår merknaden rett.

image.png.a4ec732780594f8e9801bd780dabf6bb.png

 

https://media.carparts-cat.com/webdata2/ImageData/ArtBild/438153/112/E1020032.PDF

 

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, mr.pingu skrev:

Men den er ikke nevnt på TUV-pdfen.

 

Men går det ikke an å argumentere for at det passer da og finne ut om de andre F15 bruke sammen fjær / delenummer på 40e som på noen av de modellene som er nevnt på TUV-papairet?

 

 

Takk for tips!
Det kan jo være et godt poeng dersom de bruker samme delenummer på de originale fjærene. Dette skal jeg sjekke opp i! 😃
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, iittala skrev:

Sjekket en tilfeldig 40e på Finn, den har tillatt aksellast bak på 1775, mot 1610 i TuV-papiret (bilen har stålfjærer). Så du har rett, 40e er ikke omfattet av godkjenningen og pga vekt blir det nok vanskelig å argumentere det innenfor selv om fjærene fysisk passer.

image.png.fac9072921bf342967d1b1647cb48ebd.png

Det er korrekt som du sier, men det er variant *L) som er luftfjæring som er modellen jeg har, og denne har 1250 kg foran og 1755 kg bak, så med andre ord er den godt innenfor H&R sitt senkesett 🙂 Det er mange som har fått H&R sitt senkesett godkjent, men jeg forhørte meg med Statens Vegvesen om dette, og fikk da et politisk korrekt svar tilbake i hht. paragraf 11 om at så lenge ikke modelltypen var godkjent for det i TÜV dokumentene, så ville den ikke bli godkjent på noen av Vegvesenet sine trafikkstasjoner (noe som ikke er helt riktig da det er mange av disse som har fått det godkjent). 

 

 image.png.19ce19e6fd94488843e65dd51d6b09d8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...