ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet September 2, 2024 Skrevet September 2, 2024 Halla, Kjøpte nylig en E92 med N43 B20A. Fikk motorlampe, så sjekket kodene og fikk 2A99. Så har jeg renset dem og bilen kaster fortsatt koder etter meg. Jeg prøvde å bytte olje også og får fortsatt koder. Prøvde idag på en litt jalla obd leser og får P13B6 men da ikke 2A99. Leser på andre forumer at det skal gå å bytte på sensorene for å se om feilkoden oppstår på innsugsiden som da vil være en pekepinne på defekt vanos sensor. Noen som har vært borti dette før? På forhånd takk
A.A Skrevet September 2, 2024 Skrevet September 2, 2024 (endret) Det er ikke VANOS Solenoid/magnetventil du mener da, de kan du bytte plass på for og se om feilen flytter seg fra inntak til utblås eller motsatt. Nr 1 på bildet. https://www.koedbmw.com/no-no/product/11367584115 Endret September 2, 2024 av A.A
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet September 19, 2024 Forfatter Skrevet September 19, 2024 (endret) Hei A.A, takk for kjapt svar. Jeg har nå byttet om på dem og lest av koder før og etter. Ser ut som den gir samme kodene. Hva er neste steg for diagnosering? Etter bytte har også lagt til et bilde med verdiene på VANOS posisjonen. Som kan være relevant. På 2.9.2024 den 22.50, A.A skrev: Det er ikke VANOS Solenoid/magnetventil du mener da, de kan du bytte plass på for og se om feilen flytter seg fra inntak til utblås eller motsatt. Nr 1 på bildet. https://www.koedbmw.com/no-no/product/11367584115 Endret September 19, 2024 av ODIS-ELSA-OLSEN Ekstra tilføying av informasjon
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet September 19, 2024 Forfatter Skrevet September 19, 2024 Hei A.A, takk for kjapt svar. Jeg har nå byttet om på dem og lest av koder før og etter. Ser ut som den gir samme kodene. Hva er neste steg for diagnosering? Etter bytte På 2.9.2024 den 22.50, A.A skrev: Det er ikke VANOS Solenoid/magnetventil du mener da, de kan du bytte plass på for og se om feilen flytter seg fra inntak til utblås eller motsatt. Nr 1 på bildet. https://www.koedbmw.com/no-no/product/11367584115
HakonLimseth Skrevet September 19, 2024 Skrevet September 19, 2024 (endret) Hvordan er oljetrykket? Har du prøvd å manuelt teste vanos solenoiden, for å se om portene på Vanos-solenoiden lukker og åpner seg? Hvordan ser verdiene på VANOS-posisjonene ut når du gir gass, endrer de begge seg eller kun den ene? Går bilen ujevnt, eller går motoren som vanlig? Og sist, men noe som kanskje er litt mer tidkrevende å finne ut, er kamakselen på eksos-siden riktig timet? Vanos-systemet er ganske komplisert, men denne videoen beskriver veldig bra hvordan systemet fungerer Han er forøvrig en veldig flink mekaniker, som forklarer problemene slik at selv jeg forstår det 😃 Endret September 19, 2024 av HakonLimseth
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet Oktober 9, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2024 Her er en video av vanos verdiene under gasspådrag. Øverste er på innsugsiden. Skal prøve å ta ut sensorene å koble til strøm for å se om de slår ut. IMG_2916.mov
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet Oktober 9, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2024 Begge sensorene avga samme resultat på «batteri testen» IMG_2920.mov
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet Oktober 10, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2024 Planlegger nå bytte disse to sensorene/ventilene (Heter vell styringsventil på godt norsk?). Oppdatere dere snarest...
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet Desember 9, 2024 Forfatter Skrevet Desember 9, 2024 Hei allesammen, jeg vil takke for mye hjelp rundt denne feilsøken og en oppdatering på saken. Jeg har under oljeservice idag oppdaget slakke i registerkjedet samt tikking på tomgang som går bort etter motor blir varm. Jeg har bestemt meg nå for å prøve meg på å bytte registerkjedet, strammer og styringsventilene til vanos systemet. Jeg har bestillt "timingverktøyet" samt låsepinnesett og alle nødvendige strekkbolter og pakninger. Er det noen av dere som har gjort dette før? Som har noe tips iht til denne reperasjonen? Evnt utbedringer jeg bør gjøre når jeg først utfører dette?
maggi1810 Skrevet Januar 3 Skrevet Januar 3 Har bygget noen av disse motorene. Du kommer ofte unna med å bytte kjede med skinner og strammer. Rengjør ventiler ++ Vurder å ta kjede til oljepumpa når du først er i gang med jobben.
ODIS-ELSA-OLSEN Skrevet Januar 24 Forfatter Skrevet Januar 24 På 3.1.2025 den 22.56, maggi1810 skrev: Har bygget noen av disse motorene. Du kommer ofte unna med å bytte kjede med skinner og strammer. Rengjør ventiler ++ Vurder å ta kjede til oljepumpa når du først er i gang med jobben. Motor funker fjell igjen nå. Jeg byttet strammer, glideskinner og register kjedet. Samt byttet jeg også Vanos styrenhetene. Starter og går nå med null feilkoder, viser gode verdier ved oppstart og når motoren er på driftstemp (oljetemp/trykk/vakum/bensintrykk osv). Under demontering av bunnpanne fant jeg en god del rester av glideskinnen som lå i silen til oljepumpa. Har renset denne veldig godt og bygget opp motoren igjen. Fulgte reperasjonsliteraturen som er vedlagt, med unntak bruken av 118180 svinghjulslås. Første oppstart gikk veldig bra. Men straks motoren når drifts temp kommer det en "tikkelyd" av noe slag. Høres ut som lyden kommer fra bakkant av ventilhuscover ved torpedoveggen. Jeg tenkte først det var luft i oljesystemet eller noe lignende. Nå etter 100km er lyden blitt litt mindre men høres fortsatt. Har enda ikke tatt den inn å undersøkt dette. Hva er ting jeg bør se over som kan forårsake en "tikkelyd" i denne plassen? Eksoslekasje? Slitte ventiløftere? Og hva er det som kan forårsake at glideskinnene knekker? Har også vært borti en M4720TU2 der plastikken har gått. Er dette noe som bare blir for slitt etter x antall km? Takk til til alle som har komentert på tråden her og fulgt med. sveigis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå