Andemo Skrevet Oktober 19 Share Skrevet Oktober 19 (endret) Hei, Fikk nylig Drivetrain mailfunction, gikk i limp mode men det forsvant etter å ha stoppet bil, stoppet og startet. diagnose gir følgende koder: Carly - 24CE00, 278600, 254600, 27AC00, 27AB00, 480A18. bimmerlink: 297800. BMW F10 520D 2011. 198000km. EGR ble nylig byttet. Byttet MAP sensor da den lugget(ristet) noe, det gjorde den denne gang også. Denne gang i 90+, før MAP bytte så var det noe som kunne oppstå i 60-70kmt. Jeg lener meg litt mot kokset insugsmanifold som tetter til map sensor, kan dette spille inn? takker for svar. Endret Oktober 19 av Andemo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 19 Share Skrevet Oktober 19 Hvem har trimmet denne da? Og hva er gjort av feilsøking utover å lese feilminnet? Sjekket aktuator på turbo og baktrykk på dpf? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andemo Skrevet Oktober 20 Forfatter Share Skrevet Oktober 20 ikke trimmet, aktuator er ikke sjekket. dpf regen er tidligere kjørt uten problem. usikker på hvordan man evt kjører baktrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 20 Share Skrevet Oktober 20 Den er nok trimmet. Men kanskje ikke av deg. Må nesten begynne i en ende, og jeg ville begynt med å sjekke at aktuator går som den skal, deretter lese av baktrykk under full last i hele registeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andemo Skrevet Oktober 20 Forfatter Share Skrevet Oktober 20 (endret) jeg skal ta en kikk på de tingene du skriver jeg tok en titt i motorrom og det kan se ut som en lekasje fra turbopakning også da det litt unormalt med smuss rundt. Endret Oktober 20 av Andemo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 For å sjekke om actuatoren går som det skal, få hjelp av en kamerat til å starte bilen mens du med lommelykt lyser på actuatoren, den skal bevege seg og turbo luft lader slangen fra turbolader til intercooler skal blåse opp. Jeg har hatt mye drive train, dårlig motor trekk kraft. Det viser seg at det er lekkasje fra turbo luft lader slangen fra turbolader til intercooler. Jeg har sjekket at det er vanlig feil på F10 og F11. Jeg har skiftet mine to turbo luft lader slangen fra turbolader til intercooler og fra intercooler til intak manifolden. Sjekk at intak slangen fra luftfilteret , den går fra luftfilter til røret med MAF sensoren, videre går den over til gummidel som strammes med 6mm klemme. Pass på at gummien er satt på ordentlig rundt plast røret, bruk litt silikon spray for å få den lettere på. Før du bytter ut turbo luft lade slangene. Ta en full rens av intercooleren. Overtid blir den full av oljesøl og hindre videre luft gjennom strømming til intak manifolden. Du kan rense intercooleren med bremse renser. jeg fylte på 2 liter og rister fram og tilbake og la den få jobbe i minst 30 minutter. La intercooleren stå vertikal for å tømme all olje og bremse renser rester. For å demontere intercooleren heis opp bilen med jekken og sikrer bilen med støtte bukker. Fjern dekselet foran under motoren. Rett ved radiatoren under fra, skrue av 2 torque 30 skruer. Bruk 2 flate skruetrekker og sett de på hver side av metall klipsen som holder turbo luft lader slangen fast til intercooleren press skrue trekke til venstre og til høyre for å låse opp klipsen, dra ut slangen. Gjør det samme på den andre slangen. Nå må du tak et godt tak på hver side av intercooleren, press fingrene på gummi lister som går langs etter intercooleren, ta godt tak i intercooleren og dra nedover med litt press forover mot gummilisten. Du ser en hake på hver side av intercooleren, du må presse forover så du kommer forbi de 2 hakene. Ta av Map sensoren med torque 30. Map sensoren kan bli veldig skitten og tett. Den skal gi sugetrykk av oksygen opptil 4 bar luft til motoren. Når den blir tett får motoren ikke nok oksygen og tenning blir dårlig og dårlig motor trekk kraft. I en frisk motor skal map sensor gi 15 kg oksygen pr liter diesel. For å sjekke om DPF og back pressure sensoren virker som den skal må du ha Ista+ eller en god scanner bi direksjonal funksjon. Sette opp tester på DPF for live data på Soot masse, sette opp test på back pressure sensor. Ved tom gang skal en frisk DPF viser 10 mbar eller mindrepå back pressure sensoren og soot masse null. Hvis du gasser på 3000 Rpm og back pressure viser mere enn 200-300 Mbar, da er DPFen tett. Da må du rense DPFen. Det beste utstyret for å gjøre en god DPF rens er å bruke en trykk pistol fylt med DPF rense væske og pumpe opptil 1,5 liter og kompressor. Tøm Dpf rense væske nedi Back pressor slangen som går ned på DPFen. Den beste trykk pistol får du kjøpe på Launchtech.co.uk. Den koster ca 3500 kr. Det er verdt det, fordi du skal bruke hvert år før en oljeskift. Back pressure sensoren finner du rett bak turboladeren, under kassetten som holder de 2 Booster pressure solenoidene. Husk kople slangen tilbake til back pressure sensoren. Vent 15 minutter for at DPF renseren har løsnet soot massen. Start motoren og gi gass til 2000 Rpm i 2 minuuter. Start Ista+ eller bil scanner, fjern alle feilmeldinger. Sjekk om feilene kommer tilbake. Foreta en reset av DPFen. BMW krever at du må foreta en Reset av DPFen, da nullstiller du den til å kunne kjøre nye 250000 km. Når du skal ut og ta en langtur pass på å få motoren opp til ca 2500-3000 Rpm i 100 km konstant. Da skal DPFen automatisk starte en DPF regenering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet November 8 Share Skrevet November 8 Drivetrain feilmeldinger på BMW kan tyde på at din inntak manifold er tett av karbon avleiringer. Når motoren får ikke nok luft gjennomstrømming for å kunne tenne riktig, mister motoren mye trekk kraft. På Youtube er det noen gode videoer på hvordan du kan demontere inntak manifold for å rense og fjerne karbon avleiringer på BMW F0/F11 for både N47 og M57 diesel motorer. Andemo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet November 14 Share Skrevet November 14 På 20.10.2024 den 2.18, Andemo skrev: ikke trimmet, aktuator er ikke sjekket. dpf regen er tidligere kjørt uten problem. usikker på hvordan man evt kjører baktrykk? For å kjøre baktrykk tester for å se live data hvor tett din DPF er og hvor mange mbar din back pressure sensor, må du ha en moderne bil diagnose scanner som f.eks Autel Maxicom MK900BT eller en Launch x431 Crp919X BT. Jeg skal kjøpe Launch X431 CRP919X BT neste uke. Jeg må ha den for å kunne drive service på min BMW 525D Xdrive 2012. Jeg må rense min DPF. Kjøre live data tester. Resette DPFen etter rensing. Begge er like gode med bluetooth teknologi. Se på O'Rileys Autos videoer på youtube.com. Han har mange gode videoer på hvordan du tester back pressure sensor og sjekke sot massen på DPfen. DPF regen løser ikke noe hvis du har tett DPF og for høy bak trykk. Du må løse det først. Deretter slette feilkoder, sjekke at feilkodene ikke dukker opp igjen før du kan kjøre en DPF resett. BMW krever at du må kjøre en DPF resett etter en DPF rensing. Resett DPF nullstiller teller og du får nye 250000km på DPFen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet November 14 Share Skrevet November 14 På 19.10.2024 den 16.25, Andemo skrev: Hei, Fikk nylig Drivetrain mailfunction, gikk i limp mode men det forsvant etter å ha stoppet bil, stoppet og startet. diagnose gir følgende koder: Carly - 24CE00, 278600, 254600, 27AC00, 27AB00, 480A18. bimmerlink: 297800. BMW F10 520D 2011. 198000km. EGR ble nylig byttet. Byttet MAP sensor da den lugget(ristet) noe, det gjorde den denne gang også. Denne gang i 90+, før MAP bytte så var det noe som kunne oppstå i 60-70kmt. Jeg lener meg litt mot kokset insugsmanifold som tetter til map sensor, kan dette spille inn? takker for svar. Feilmelding 244800 tyder på en tett DPF. Får å løse det må du ha en bil diagnose bi directional scanner for å kjøre live data tester på sot massen på DPF, sjekke back pressure sensor. Med en frisk DPF og sot massen til nesten null. Din back pressure sensor skal være ca 10mbar ved tomgang. Ved 3000 Rpm skal back pressure ikke være høyere en 40-50 mbar. En syk DPF og syk back pressure vil sot massen øke og back pressure vil komme opp til 250-300Mbar. Når du har en scanner som vise live data på DPF sot masse og back pressure sensor, kan du rense din DPF med Wurth Dpf partikkelfilter renser. Du tar ut slangen på backpressure sensoren og spray hver 5 sekund til boksen er tomt. Vent 20 minutter. Start bilen og kjør opptil 2000rpm i 2-3 minutter. Hvis du har live data vil du se at sot massen synker og back pressure verdien vil synke. kjør gjerne en lang tur mens du sjekker live dataene. Når DPF sot massen er nede ca ved null og back presssure er 10Mbar, da er DPfen frisk. Slett alle koder. Kjøre en resett på DPFen. Når du får drive train og limbmode tyder på to ting, 1. Lekkasje på din turbolader luft slangene: Bytt de. Når du bytter turbolader luft slangene bør du foreta en full rensing av intercooleren. Med din 198000 km er jeg sikker på at din inntak manifold er full av karbon olje. Bilen får ikke nok luft til å tenne riktig derav ass driv train feil meldinger og dårlig trekk kraft. En frisk bil skal bruke 15 kg oksygen pr liter diesel. En frisk map sensor er viktig. Den skal gi opptil 4 bar sugetrykk for å sørge for nok oksygen til motoren. Derfor er servicen på Map sensor viktig. Når den er tett bruker du mere suppe og dårlig trekk kraft. Jeg foretok en full demontering av min N47T motor i dag og fikk renset inntak manifolden. Jeg regner med drive train feil meldinger blir borte når jeg monterer på en ny renset inntak manifold. Gleder meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet November 15 Share Skrevet November 15 Når du får feilmelding 244800 om at levetid på din DPF er snart slutt. Neste feilmelding du vil få er 244900 da er det slutt på levetiden på din DPF. Allerede før du får siste feilmeldinger får du opp feilmeldinger med gul ikon om at din DPF er tett. Det må du gjøre noe med asap. Etter hvert som din DPF blir tettere, vil bilen din skjelve og stopper flere ganger når du er ute og kjører. Jeg hadde samme opplevelse med min bil. Ikke dra til et verksted fordi de vil selge deg en ny og kostbar DPF og med installasjon kommer det fort opp i minst 30000kr. Du får Drive train feilmeldinger og bilen går i limb mode, dårlig motor trekk. Når du tråkker i gassen får du som regel drive train feilmeldinger. Bilen trekker veldig dårlig i registeret 800-2500 omdreininger. Hvis du drar til verkstedet vil de skifte ut din DPF og det vil koste n formue. Det er ikke nødvendig å skifte DPF, den kan repareres om igjen og om igjen og blir som ny med nye 250000km. Du må ha riktig utstyr og kompetanse for å reparere DPFen. Det er kost bar utstyr. Hvis det viser seg at du har en tett inntak manifold, vil det fort koste 21000kr for å få renset inntak manifolden på verkstedet. Bilen din med alle de feilene vil koste en stor formue å reparere på verkstedet. Hvor holder du til? Jeg har utstyr og kan fikse DPFen, skifte turbolader luft slangene. Jeg har mange reserve deler som passer din bil også. Service og rens av inntak manifolden er en omfattende og krevende jobb. Jeg brukte 9 timer på å demontere inntak manifolden og full rens så den blir som ny. Montere inntak manifolden tilbake på plass krever nøyaktighet og kompetanse. Det er så trangt og vanskelig. Jeg har mekket på min bil BMW 525D Xdrive 2012 modell i over 4 år og har god peiing. BMW 520D F10 er nesten samme type bil, samme type motor N47. Hvis du vil kan jeg ta en titt på bilen din og komme med en pris Bilen min hadde samme problem som din med dårlig trekk, kick down virket ikke, drive train feilmeldinger, turbolader virket ikke. Nå er bilen min i orden og den trekker som vanlig igjen. Alle feilmeldinger borte og jeg får ikke flere drive train feilmeldinger lenger. Alt har jeg gjort selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet 6 timer siden Share Skrevet 6 timer siden Feil kode 244800 sier din DPF er tett. Derfor får du mye drive train! Dpfen din må renses. Hvis du blir med og betale for arbeidet, kan jeg gjøre jobben for deg. Jeg må kjøpe utstyr for å kunne utføre jobbenJ Utstyret koster 4000 kr. En ny bilskanner har jeg allerede bestilt, den koster 10000 kr. Jeg kan garantere at bilen din vil få tilbake motor kraften. Jeg må også se om det er mere som må gjøre for å få bilen din i orden igjen. Du har mange feilmeldinger og vi må se på hver enkel feil og se om vi klare å reparere det. Ofte drar en feilmelding flere feil bakover i kjeden. En Dpf vil overtid bli tett hvis du har mang små kjøring. Dpf må regeneres jevnlig for å brenne vekk asken som dannes i DPFen. Den enste måten for å sette i gang en regenering er å kjøre på motorveien 1 gang i måneden i 100km konstant i femte manuell gir på 3000 omdreininger i minst 30 minutter. Hvis det er feil på DPFen vil den ikke regeneres. Først må vi reparere feilene, slette alle koder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå