Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andemo, En Dpf har levetid på 250000 km , når du har kjørt og når en grense på ca 60000km igjen på  levetiden på Dpf, har BMW satt en grense slik at du får varsel om en 244800 at du har begrenset levetid på DPFen. Kjør en full rens av DPFen,  sjekk live data på soot masse og back pressure sensoren. Kjør en DPf resett og du blir kvitt feilmeldingen 244800 og nullstiller din Dpf og får nye 250000 km du kan kjøre.  Dine drive train feilmeldinger skyldes i kombinasjon tett inntak manifold og tett DPF. For å sjekke om hvor tett din Dpfen er, kan du bruke en modene bi direksjonal bilskanner, sjekk live data på soot massen på Dpfen og back pressure sensoren.  Ved tomgang skal back pressure vise 10 mbar og Dpf soot masse null og litt til. Hvis soot massen er høy 20 gram og back pressure er 350 mbar, ved  3000 omdreininger, da er din DPF tett og må renses. Kjør live data test på Soot massen og back pressure på din Carl skanner hvis du har funksjonen. For å gjøre en fullgod rens, anbefaler jeg deg å bruke JLM DPF pistol med JLM DPF rense væske. Etter rensing skal du bruke den andre flasken for å flushe DPfen.  Limb mode , drive train og tett Dpf henger sammen. Hvorfor byttet du turboen? Kom det noe metallisk lyder fra  hjullageret på turboen? hvis du skal bytte gjøre noe med turboen, kan du gjøre det billig ved å kjøpe en ny turbo kassett kjerne på ebay til ca 2000 kr. På en halv time, kan du bytte ut den slitne turbo kassetten  med en ny og du har spart mange tusen kroner.  Hvis du opplever stadig limb mode bør du sjekke turbo luft slangene og pakningene. Sjekk at klipsene sitter ordentlig og turbo luft slangene til intercooler og til inntak manifold sitter fast og ikke noe  slakk. Hvis aktuatoren din ikke beveger etter start på motoren skyldes det som regel lekkasje, mest sansynlig turbo luft slangene.  Hvis turboen virker av og til virker,  skyldes det lekkasjen på turbo luft slangene. Sjekk alle vakuum slangene fra boost pressure solenoid til elektrisk valvene som styrer aktuatoren. Bilen din har kjørt over 198000 km, da regner jeg med din inntak manifold er er tett av karbon og olje avleiringer. Anbefaler en full rens. Ta av inntak manifolden og bruk gjerne Mr strong ovn og grill rens. Med 2 spray bokser burde du greie å rense hele inntak manifolden. Du får kjøpt MR Strong ovn og grill rens på Megaflis og Jula. Jeg har gjort alt dette på  min BMW 525D Xdrive 2012 og nå fungerer alt. Jeg vet hva jeg snakker om og prøver å hjelpe folk her. Jeg anbefaler DYI å investere i en god bilskanner. Nå får du Autel maxicom 900BT med ca 5000 kr og en Launch X431 CRRP919X BT til ca 4000 kr. De er begge veldig gode bi direksjonale skannere med Blue tooth. 

Skrevet
6 timer siden, Andemo skrev:

Gjett hvem som sjekket spamfolderen i mailen etter lengre reise og fant en haug med fine svar🙈😄

 

Kort fortalt, dette var turbo slik som TRF var inne på.

Byttet denne i en overhalt bytteturbo.

det ble ordnet opp i med litt kos i garasjen.

 

renset samtidig map og maf sensor.

Eneste som står for tur per dags dato er rens av inntak og dpf.

Det blir mer en vedlikeholds ting enn noe som gav problem per dags dato.

Gode svar fra samtlige her som kanskje hjelper neste mann også🙂

Hei, må selv bytte turbo og har sett på forskjellige alternativ både bytteturbo og brukt. Hvor kjøpte du bytte turbo og er du fornøyd så langt?

Skrevet

Dustybimmer, Når det gjelder turbolader , bør du ikke kjøpe brukt. Kjøper du en bytteturbo, har firmaet byttet den defekte turbo kassetten med en ny. Det som går i stykker i en turbolader er lageret og tilhørende pakning, alt ligger i en ny turbo lader kassett. Kjøper du en ny turbo lader kassett koster ca 2000 kr på Ebay og bytter du turbo kassetten selv sparer du mye penger. Jeg fant et polsk firma som leverer god turbo lader kassetter. Det tar deg ikke 1 time en gang å bytte kassetten. Du trenger en låsering tang og noe verktøy. Alternativ er å kjøpe en ny Alanko turbolader på Autodoc. Autodoc har ofte tilbud på turbolader helt ned til 6250 kr. Jeg har kjøpt Alanko Varenummer 901257S1 og det funker helt fint. Produsenten for Alanko er Rhein Metall som er Tysklands største konsern. Samme firma produserer de velkjente Leopard stridsvognene. Er din turbolader ødelagt? Lekker det olje og lager mye metallisk lyd? En ødelagt turbolader skyldes ofte ødelagt pakning og ødelagt lager i turboladeren. Hvis turboladeren din lekker olje, må du slutte å bruke bilen med en gang. Du søler til hele motoren, eksos manifolden inntak manifolden ...ect. Hvis din turbolader ikke har noe av symptoner, men trekker dårlig skyldes noe helt annet. Jeg ville anbefale deg å få hjelp av en kamerat til å starte bilen din. Når bilen starter skal aktuatoren bevege seg og turbo luft slangen fra turbolader til intercooler blåse seg opp. Hvis verken aktuatoren beveger seg og turbo luft slangen ikke blåser seg opp hard, har du mest sansynlig lekkasje i en av turbo luft slangene. En god indikasjon på lekkasje er om du får feilmelding 29xxxx når du kjører en diagnose test. Beste verktøy er å bruke en BMW bilskanner Autophix ES910, den er lagd for Rolls Royce, Mini og BMW og vil gi deg nøyaktig feil meldinger. Start med å løfte opp låseklipsen på turbo luft slangen med 2 flate skruetrekker, løft ut slangen og sett den på plass igjen. Pass på at låsen er aktivert og slangen skal sitte dønn fast uten noe slakk. Start motoren påny og sjekk at aktuatoren beveger seg og lukker og slangen blåser seg hard. Hvis symptonen på turbolader er i orden, må du gå videre og sjekke DPf soot masse og back pressure sensoren live data. Til denne sjekken må du ha en moderne bilskanner eller Ista+. Live data ved en normal Dpf soot skal være rundt null eller 5 gram soot. Back pressure skal være 10 mbar ved tomgang. Ved 3000 omdreininger skal back pressure ikke være høyere enn 50-60 mbar. En tett Dpf har gjerne back pressure på 300 mbar og oppover.  Mest sansynlig må du foreta en full DPF rens. Beste verktøy uten å demontere DPFen er å bruke en DPF pistol med rensevæske og kompressor. Launch DPF gun og rensevæske er en av de  beste. Eller du kan bruke JLM DPF pistol med tilhørende rense væsker. Jeg liker JLM bedre da den har mange flere produkter som du tilsetter i tanken for å regenere DPF lettere og for å rense hele systemet. Rense både MAF og MAP sensoren er viktig. En full rens av inntak manifold er også anbefalt. Jeg har renset min DPF, renset intercooler, renset inntak manifold, renset EGR, renset throttle body. Jeg har også tilbakestilt DPFen og fikk nye 250000 km levetid på DPFen.

Skrevet

Har treghet i aktuator eller turbo spjeld som gjør at spjeld ikke går hele slaglengde 0-100% og går for tregt. 
Har fått tilbud på bytteturbo hos dieselgrossisten for 5700 eks mva så blir nok å gå for det. Så kan jeg ta rens av dpf og maf samtidig.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Andemo, en ny DPF har levetid på 250000 km. Din bil har passert 198000 km. Feilmelding  244800 kommer som regel opp når du har ca 60000 km levetid på din DPF. Feilmeldingen 244800 forsvinner når du har renset DPF og kjørt en DPF resett.  Feilmelding 48A018 tyder på tett DPF og trenger rens. Aktiver regenering og kjør en lang tur på motorveien i konstant 100 km i 3000 omdreininger. Hvis din DPF er fortsatt skitten vil du få mange drive train meldinger, bare fortsett og alle drive train feilmeldinger vil forsvinne. Sjekk live data på back pressure sensor og live data på soot masse før og etter DPF rens på en bil diagnostikk skannrer. Jeg anbefaler deg å rense hele veien fra luftfilter til turbo luft slangene, intercooler, egr, throttle body, inntak manifold. Husk å kjøpe nye pakninger til din inntak manifolden. demonter inntak manifolden. Bruk Mr Strong ovn og grill, du trenger 2 spray flasker til jobben. I tillegg bruker jeg bremse rens 5 liter flasker som jeg kjøper på Thansen. Spray på og la det løse opp i 15 mnutter før du bruker en børste for å skape vekk olje karbon lagene. Gjenta til hele inntak manifolden blir som ny. NB! Kjøleflens blir lett å komme til når du har demontert inntak manifolden. Kjøleflensen er et svakt rør som pleier å sprekke. Nå bilen din e så gammel kan kjøleflensen ryke når som helst. Kjøleflensen sitter mellom oljekjøleren og oljenivå peile pinne på høyresiden av  motoren når du stå foran bilen.  Et godt tips. Ieg anbefaler deg å kople fra batteriet før du starter på å demontere inntak manifolden. Plus røde kabelen til dynamo må demonteres og isolere godt fordi du må komme til bak dynamo for å kople fra en kabel. Hvis du ikke er forsiktig og kople fra batteriet, og kommer med metall bort i den røde plus kabelen da kan det smelle vanvitig. Start alltid å demontere forreste del av inntak manifolden, skru av 3 stk E10 skruer, 3 skruer og 2 10mm pipe som, tar av Egr og throtle body. Nå blir det lettere å få ut inntak manifolden. Når du skal montere inntak manifolden tilbake, legg først inntak manifolden på plass, skru på den forreste delen først med de 8 skruene, deretter skrur du på de 5 10mm skruer på inntak manifolden med 10NM med en moment nøkkel. Skrue seksvensen er:  skrue høyre skrue midt på oppe, ned til venstre, opp til venstre, ned til høyre, opp til høyre. Husk alle 5 skruer skal kun ha 10 NM.

Skrevet

DustyBimmer, har du noe feilmeldinger som antyder feil på spjeldet? En lekkasje på turbo luft lader slange gjør at spjeldet ikke får nok trykk til å åpner seg hele veien. Hvis du får feilmeldinger 29xxxx som sier at actuatoren ikke greier å åpne seg over lang tid gjentagende hverdag, da vil systemet automatisk sier at det er kortslutning i elektronikken. Jeg hadde samme feil, lekkasje på turbo luft lader slangen. Følge feilene kom på løpende bånd. Bruk 2 små flate trekkere og løfte opp klipsen på turbo luft lader slangen og få den ut av låseposisjon. Ta av hele slangen, vask slangen ren med bremsevæsker. Jeg anbefaler deg å ta av intercooler og rense den også.. Sett slangen tilbake og sørg for at klipsen går ordentlig i låse posisjon. Du løfter opp klipsen med 2 små flate trekkere og sett slangen på plass til intercooleren, sett klipsen i lås, pass på at slangen skal være   låst fast uten noe slakk. Hvis du har slakk da er slangen ikke ordentlig låst i riktig posisjon. Slangen vil dette av festet under kjøring og det bråker noe vanvittig og vekker alle naboene. Du gjør det samme med andre enden mot turboladeren. Be noen starte motoren, mens du sjekker at actuatoren beveger seg og slangen turbo luft lade slangen blåser seg hard. Hvis du har en bilskanner, gå inn på DDE og kjør test på turbo ladingen, den skal angi i prosent opptil 100 prosent når du gasser på. Det er en kjent feil på BMW at turbo luft lader slangen lekker. Da går bilen i limp mode, dvs det skjer nesten ingenting når du gasser på fra 800-2000 Rpm. Pluss at det kommer mange feilmeldinger på at spjeldet ikke går i riktig posisjon, kortslutning på l elektronikken +++ Når du får lekkasje på turbo luft lader slangen anbefale jeg deg å  bytte begge slangene. Treghet kan også skyldes karbon som fester seg på spjeldet.  På noen biler må det en vedlikehold rens på selve turboladeren både utvendig og innvendig, da må du skrue av turboladeren demontere turboladeren og rense hele turbolader kassett kjernen.

Jeg hadde samme feil med ny turbolader.  De 3 verksteder jeg brukte byttet turbolader 2 ganger, men samme feil oppsto med limb mode, null trøkk på turboladeren. Når jeg startet bilen går ikke actuatoren og turbo luft lader slangen blåser seg ikke hard. Jeg måtte finne ut av feilene selv, byttet begge turbo luft lader slangene, kjørt live turbo charge test og testet trykket kom opp i 100 prosent uten problem. Slettet alle feilmeldinger. Etter en full rens av hele sstemet fra luftfilter til turbo luft laderslangene, DPF intercooler, egr, throttle body, inntak manifold, map sensor. Byttet n Booster pressure solenoiden. Når går bilen som den er ny. Alle vakuum slangene er også byttet ut. På Autodoc får du kjøpt 3,5 mm slangerull på 10 meter for et par hundre kroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...