Gå til innhold

07 e61 530xd der starter ikke slår inn pluss en haug med feilkoder


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

En morgen jeg skulle starte fikk jeg opp feilmelding "increased battery discharge". Tenkte ikke mer over det, men ladet den opp når jeg kom hjem . Neste dag jeg skulle starte med oppladet batteri (trodde jeg) var det ikke liv i startmotoren.  Tenning kom på men starter slo ikke inn og den gikk heller ikke å sette den i nøytral (fysisk låst i park). Det kom da også opp gul varselsymbol i dashen om feil på rattlås. Ladet den igjen opp, og alt var i skjønneste orden på kvelden når jeg startet den, men bestemte meg for å sette den i garasjen når jeg kom hjem for å ta en nærmere sjekk.

Tenkte litt det kunne være IBS-sensoren som hadde tullet så den koblet jeg i fra for sikkerhets skyll, og jeg målte spenning på batteriet flere ganger i løpet av et døgn, å det lå jevnt på 12,7 volt så da var feilen funnet regnet jeg med. Men neste dag jeg skulle starte var moroa over igjen. Starter slo ikke inn samt det gule varsellyset om rattlås, men nå pøste det på med mange flere feilmeldinger om ditt og datt og den er låst i park. Sete og rattjustering virker nå heller ikke, og klimapanelet , varmeapparat, stereo og den store skjermen midt i dashen er også blitt helt død. Lysene, vindusheiser og vindusviskere virker som før.

Har lest av feilkoder med både ista og protool og det er en hug med moduler som det er "no communication" med, å en masse feilkoder, å det virker som der varierer fra gang til gang jeg leser av. Har ladet batteriet opp igjen (ett år gammelt sønnak 100a batteri) samt koblet av polene i et døgn, men feilene som er nevnt ovenfor virker nå å være permanent. Jeg har gått over alle plasser for å se etter fukt men den er tørr som en 90 års ....... Ledningsnett i baklukene er ny, jordingskabelen til motor er ganske ny og det er dynamoen også. Jeg har hatt ute og åpnet de fleste moduler for å se etter tegn til irr eller fukt men alt ser nytt ut. Har også sjekket noen releer og målt at det er samme spenning foran i motorrommet som bak på batteriet. Har også hatt ute selve instrumentpanelet og klimapanelet for å se etter irr. Har også prøvd med andre nøkler.

Så er det noen som har ideer om videre feilsøking eller har vert borti noe lignende så er jeg veldig takknemlig for det! Tenning slår seg fint på men det gule rattlåslyset kommer som sagt opp hver gang når jeg tar ut nøkkelen og den er fysisk låst i park, og alt det andre som jeg skrev over her er også permanent dødt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om plusskabelen på din bil har vært byttet? Har vært recall på disse. 

Fungerer "defogger" på frontruta? Dette er en sikkerhetsfunksjon og skal ha en ekstra krets. Høres ut som at det er convinience funksjoner som har blitt skrudd av hos deg, så man kan jo undersøke om disse ligger på samme rele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Næi vet ikke om plusskabelen er byttet, men har nøyaktig samme spenning på starthjelppunktet i motorrommet som bake på batteriet. Næi hele klimapanelet er dødt, det er ikke lys i noen av knappene på det heller. Stereo/skjerm i dashbord, sete og rattjustering er også helt dødt samt den er låst i P og gul melding om rattlås i instrumentpanelet, men rattlås er ikke aktivert allikavel. Det er lys i knapper til setevarme osv, men setevarme er også død. Lys, vindusheiser, vindusviskere osv. fungerer.

En ting jeg la merke til var at det lille røde lyset som indikerer at den står i P (det som slukker når den går i dvale) det flimret de første gangene dette dukket opp, men nå er det også helt dødt. Noen som vet hvilken modul som styrer dette som er dødt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du måler spenning framme i motorrom uten noe last så gir ikke det så mye info egentlig. Da går det ingen strøm der. Mer interessant hva som skjer når det trekkes over 100A i det starter slår inn.

Greit at klimapanelet er svart, men har du trykka på knappen og sjekket?

Koblingsskjemaer finner du i ISTA, som det høres ut som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte nå å i det at det trykkes på startknappen detter spenningen fra 12,5 volt til 11,7 volt et lite øyeblikk. Men hører eller kjenner ikke så mye som et klikk i startmotoren, virker som den ikke blir "aktivert". Nei det skjer absolutt ingen ting uansett hvilke knapper man trykker på i dashbordet, unntatt lysbryteren og bryter til vindusviskere (pusserne går fort og kraftig så virker som god spenning). Hele sikringsboksen i bagasjerommet er forøvrig byttet for ikke lenge siden med ny orginal BMW del, da en pinne i en kontakt ble knekt. 

Men kan dårlig plusskabel forårsake lys, pussere og vindu virker skikkelig, men ikke klarer å fyre opp alt det andre som er dødt? Som jeg nevnte i sta selv det lyset vet "p" ved girspaken lyser ikke opp mer. Det er heller ikke antydning til rust/irr på plusskabelen verken i bagasjerom eller fremme nede ved siden av motor. Har dog ikke sjekket under bak enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siste scanning med ista. Først scannet (første bildet) så slettet å så scannet på nytt(resterende bilder). Som du ser så er det vel fint lite den får kontakt med hehe. Sist jeg scannet den i oktober før dette hadde den kun feil på to glødeplugger og auc-sensor. Har denne egen hjerne til girkassen? i så fall hvor befinner den seg? Har ellers hatt ute de fleste moduler for å ta løs kontaktene samt åpnet noen av dem for å se etter irr eller noe som var svidd, men alt ser nytt ut så langt.  

Er det ellers noen oversikt over jordingspunkt osv. til denne? Å ellers blir alt av gode råd og tips tatt imot med stor takk. Men det virker som den mener alvor nå å vill parkere tøflene for godt.

530xd.2.jpg

530xd.jpg

462557311_1087564092854356_6867744069509412639_n.jpg

462566991_1106035597639468_2084956108092446375_n.jpg

462584388_1939550219861010_421418118017740256_n.jpg

462585543_574309931898316_7366334268697188603_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det i så fall være å bytte CAS? Har Hatt ute CAS og åpnet både det og lysmodulen, i alle fall ikke noe synlig feil på dem! Prøvde også å "synkronisere" CAS opp mot DME i protool, men ingen forskjell. Ja ikke enkelt å vite hvor og hvordan man skal feilsøke på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at kunnskapen min om sånn her elektronikk er ganske begrenset. Skjønner meg på det kartet, men hvordan spesifikt skal jeg måle det? Prøvde å måle i pinne 19 som han i den tråden du linket til. Der hadde han 1 Ohm, men mente det burde være over 90 Ohm. Men hos meg når jeg måler mellom pinne 19 på CAS-kontakten og jord så er det 1400 Ohm. Hvis jeg feks. drar ut kontaktene på den nederste modulen under hanskerommet så går det opp til 1700 Ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...