Woffel Skrevet Februar 23 Skrevet Februar 23 Hei, har oppstått en lite greie med 5 serien min. Skjedde tidligere idag at det kom en vifte lyd fra motorrommet som ikke ville skru seg av, tenkte det var vifte på radiator men det var det ikke. Høres tydelig rundt bilen, men virker som susingen kommer fra sjofør siden ganske nærme dashbordet men i motorrommet. Da jeg drar ut sikring nr 7, en 30 amp sikring fra hanskerommet slutter susinga men beggyner igjen med et den blir koblet tilbake. Noen kloke hoder her med tips til feilsøking?
E.C. Skrevet Februar 23 Skrevet Februar 23 Du skal ikke slå opp i manualen hva den sikringen går til da, sånn til å begynne med? Og hvordan skal vi vite om det er E-, F- eller G-serie det er snakk om her?
Woffel Skrevet Februar 23 Forfatter Skrevet Februar 23 Til å begynne har jeg nok alt sjekket i manualen ja, uten og bli noe klokere. Er en 2007 model så er en E-serie, gikk litt fort beklager den. Det jeg har klart og søke meg fram til er at sikring går til noe som kalles "car access" ettersom den er på 30 og ikke 50. Men finner ikke ut hva den da konkret går til 😅
Otis Skrevet Februar 23 Skrevet Februar 23 Car access CAS går til strømstyring for ganske mange ting/moduler i bilen. For CAS starter alle moduler via WUP, så det er mange ting den kan starte. Det første du burde sjekke er om alle håndtak på bilen fungerer korrekt. Kan du låse opp og igjen bilen med nøkkel i lomma på alle håndtak?
E.C. Skrevet Februar 23 Skrevet Februar 23 Skulle til å skrive det samme, CAS vekker opp andre moduler, så man har ikke nødvendigvis sirklet det inn til en modul som er koblet på sikring nr. 7. Lese ut feilkoder er også noe du burde gjøre, bare pass på at det sikkert ligger inne en del ikke reelle koder etter sikringsnapping. @Otis: bare gitt at han har Comfort Access (CA). Det vet vi jo ikke.
Otis Skrevet Februar 23 Skrevet Februar 23 @E.C. Ja, jeg var litt kjapp der. CA er jo en kjent ting som kan være feil, men det er jo potensielt mange andre ting. Bra du er på ballen og korrigerer meg.
Woffel Skrevet Februar 23 Forfatter Skrevet Februar 23 Bilen har CA ja, funket en stund etter jeg kjøpte bilen men sluttet å funke rundt oktober/november i fjor. Har vert noe vann i bagasjen pga takluka, men tørka det ut så fort jeg la merke til det. Vet ikke om cas relaterte moduler ligger i brønn i bagasjen så det kan ha tatt skade av det?
E.C. Skrevet Februar 23 Skrevet Februar 23 Da har du litt av hvert som kan ha feil og vekke bilen. Hadde satt CA på 1. plass og ting i hjulbrønn på 2. plass på listen over mistenkte. CA har vel egen sikring du kan dra ut om jeg husker rett.
Woffel Skrevet Februar 23 Forfatter Skrevet Februar 23 Da skal det sjekkes ut! Takker for hjelpen så langt 😁
Woffel Skrevet Februar 24 Forfatter Skrevet Februar 24 Sjekket CA sikringen men ble ingen endring da den ble dratt ut, ifølge fruen ble lyden borte iløpet av dagen. Men nå har det seg sånn at bilen ikke vil starte i det hele tatt, lyser feil på steering wheel lock så tenninga går ikke på under hele tatt. Får heller ikke satt bilen i fri så får ikke flytta den til et mer egnet sted heller, noen flere tips?
E.C. Skrevet Februar 24 Skrevet Februar 24 Lirk litt på rattet i det du setter nøkkelen i og lad opp batteriet (fra under panseret). Er batteriet nesten flatt? Hva måler du av spenning? Kan jo være diverse feil, f.eks. svidd CAS pga. dårlig jordkabel.
Woffel Skrevet Februar 24 Forfatter Skrevet Februar 24 Prøvde og lirke på rattet uten at det hjalp, prøvde også med en booster for tenkte om den muligens hadde lite strøm men funket ikke det heller. Har ikke fått målt spenninga men skal dra bort til bilen igjen litt senere og undersøke mere så tester det litt der. Den starta og gikk helt fint, stoppa den i 15 minutter også kom feilmeldinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå