Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter mange år uten BMW er jeg nå tilbake med en knakende kjekk E70 med 3.0d.

Det begynte med feil på DPF og litt feilsøking viste at termostat var ødelagt. Fikset det, tvunget regen og alt ok.
Verdier på filter viser ikke tegn til at det er tett, baktrykk er fint.

Noen uker senere begynte den å kutte motorkraft og jeg fikk feilkode på 3F77 turbo aktuator.
Regenerering virket som det påvirket feilen, og den var ok når den ikke regenererte.

Nå er feilen der "permanent", dvs så snart motor når driftstemp kommer feil og den kutter turbo.

Er det eneste løsning å bytte turbo? Eller kan det være noe som har løsnet/tullet seg når jeg byttet termostater? Byttet alle 3 inkl til automat varmeveksler.

Om turbo må byttes, noen som har forslag til turbo som ikke koster 20 lapper? :)

Mvh Julian

• 2 weeks later...
Skrevet

Oppdatering:

Har testet mye via ISTA osv og når jeg kjører test av aktuator så beveger stag seg helt perfekt. Virker ikke som det er feilen da.

Jeg skal demontere og måle litt strøm til og fra ifølge testplanen på ISTA i håp om at jeg finner noe lurt. Kan jo være noe enkelt håper jeg!

Om noen har tips tas det imot med glede :D 

Skrevet

Hei Otis!

Feilkode er 3F77 Turbo Aktuator fault. Så vil anta at det er direkte på aktuator feilkode viser til.

Skrevet

Da er det jo 3 muligheter, slik jeg ser det.

1. Forbigående feil med aktuator

2. Delvis koblingsfeil i ny og ne på ledningene til aktuator

3. Tidvis defekt utgang på DDE? som kontrollerer aktuator.

Skrevet

Takk for tips, skal sjekke mer i morgen!

Fant ett fransk BMW forum hvor de hadde tilsvarende problem. Han hadde byttet turbo, dpf, HT dieselpumpe og EGR uten hell.

Var visst en vakuumslange som hadde sprekt. Sjekker den i morgen også, vet jo aldri.

Skrevet

Eg va borti eit turbobytte på en VAG, den nye turboen frå eurodel virka berre når motoren var kald og fekk feilkode på aktuatoren. 

Sidan den gamle turboen var mekanisk heilt havarert så flytta eg over aktuatoren og då var alt i orden. 

Så konklusjonen er at aktuatoren sin posisjonsgiver kan virke ok npr det er kaldt men når temperaturen stige kan den havne utanfor toleransegrensa. 

No er jo ikkje VAG og BMW nødvendigvis likt, men elektronikk er mykje likt i bransjen. Det var en vakuumaktuator med elektronisk styring på den VAG bilen.

Skrevet

Demonterte det meste av deksler og sjekket slanger etc i går. Alt så fint ut der, virker som om noen har byttet disse i senere tid.

Sjekket så over kontakter til alt, dette så også fint ut.

Men når jeg sjekket nøye over ledninger til turbo aktuator så jeg at ledninger har lagt på feil side av innsugsslange og dermed lagt borti EGR eksosrøret og smeltet hull i plastbeskyttelsen rundt. Ledninger var hele og fine, så isolerte på nytt og flyttet til riktig side.

Tok en 40min kjøretur uten feilkode, så antar at det var problemet :D Høy temp i ledninger gir vel fort feile signaler/verdier og trigger feilkoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...