sondre Skrevet April 28 Skrevet April 28 Feilmelding er den samme som sist: "Rear left ride height sensor: sensor signal measured voltage below 0.5 V" Jeg byttet sensor bak i august 2024, og da forsvant feilmeldingen. Jeg kjørte bilen gjennom en børsteløs vask i vinter og da kom den tilbake, og har siden vært konstant tilstede. Jeg byttet i går både sensor og stag, men som jeg hadde en mistanke om så gjorde ikke det susen denne gangen. Står på feilmeldingen i ISTA+ under Action in service: "Check for short circuit and line sidconnection on line between ICM and ride height sensor" Med det blotte øye ser jeg intenting gale med det jeg kan se av kabler, men siden jeg tok understellsbehandling i vinter så det jo også litt vanskelig å se. Kan det være en sikring som jeg bør sjekke? Så er jo spørsmålet om hvordan sjekke kabler mello, ICM og sensor, noen som har noen tips der, jeg kan jo ohme om jeg vet hvor, eller er det bare kast einn håndkle å få den på verksted? Har prøvd å se foran forhjul og lykt i inspeksjonsluken der, men vet ikke om det er riktig sted. Bilder fra inspeksjonsluke hjulbuer foran (et bilde kan være bak ved sensor):
Otis Skrevet April 28 Skrevet April 28 I ISTA så kunne du trykke på "wiring diagram", da hadde du fått evt info om sikring(er). Men jeg regner med at det egentlig en defekt ledning en plass, dessverre. sondre reagerte på dette 1
sondre Skrevet April 28 Forfatter Skrevet April 28 Er ikke god på slike diagram, men dette du tenker på @Otis? Jeg er redd det er kabling ja, tips til verksted i Oslo/akershus ++ som er flinke på slikt?
Otis Skrevet April 28 Skrevet April 28 Jepp. Der ser du ingen sikring, men man ser at icm er det som styrer sensorer, så det betyr enten at utgangen på icm ELLER at ledningen er ødelagt. sondre reagerte på dette 1
Otis Skrevet April 28 Skrevet April 28 Om du trykker på A78 ICM, så kan du se sikringer til ICM. Så det er vel mulig at det er en spesifikk sikring som er gåen, men det usannsynlig at 1 sikring driver 1 sensor. Så om du ikke ser noen andre problemer, så er ikke sikringen(e) problemet.
sondre Skrevet April 28 Forfatter Skrevet April 28 Er ikke koblet til nå, men fikk også denne feilmeldingen når jeg leste av i går (men har valgt å ignorere den i første omgang 🫣:
sondre Skrevet April 28 Forfatter Skrevet April 28 Mmmmm ja, enten der eller i noe kabling/kontakt som er "sårbar" for fukt/vann ved børsteløs vask av bil i maskin når det er kuldegrader (aldri blitt feil etter håndvask/høytrykk).
Otis Skrevet April 28 Skrevet April 28 Det tror jeg er veldig tilfeldig. For om vannet kommer fra hånd eller maskin, spiller ingen rolle.
sondre Skrevet April 28 Forfatter Skrevet April 28 (endret) 17 timer siden, Otis skrev: Det tror jeg er veldig tilfeldig. For om vannet kommer fra hånd eller maskin, spiller ingen rolle. Enig det, men trykket fra vaskemaskin er veldig kraftig vil nok trenge lenger inn og flere steder enn når jeg vasker selv i plussgrader, og det er alltid rett etter vask i maskin i kuldegrader feilen har kommet og nå til sist i vinter kommet for å bli. Men tror ikke jeg orker å fikle med kabler selv, ny lykt er jo 20k om ikke mer...💵 EDIT: det var mer, nærmere 25k Endret April 29 av sondre
sondre Skrevet April 29 Forfatter Skrevet April 29 (endret) Det er forresten ingen symptomer på at noe er galt med. lyktene, de justerer seg ned og opp når jeg starter, fjernlys, nærlys og alt det der fungerer, håper det er kabel, kanskje ta meg en tur til Jensen Auto i Oslo, har vært fornøyd med dem før... Endret April 29 av sondre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå