Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et problem med klimaanlegget jeg ikke finner ut av. Kanskje noen har hatt samme problem og kan hjelpe meg?

Bil:

BMW 320d F31, 2013 modell

Problem:

Klimanlegget blåser kun med full varme uavhengig av hvilken temperatur som vises på kontrollpanelet. Luft blåser kun opp til frontrute, midt- og sidedyser, uavhengig av hva som vises på kontrollpanlet. Justering av luftstyrke fungerer som normalt. Det samme gjelder resirkulering (åpne/lukke for friskluft). Viftemotor fungerer, A/C-pumpe fungerer og A/C-systemet har nok gass. Sporadisk fungere alt som det skal. For et par uker siden begynte alt å fungere som normalt, da etter høytrykksvask av bilen. Etter noen dager er det tilbake til det samme.

Hva er blittt gjort?

-Diagnose hos uavhengig verksted viser at ingen av spjeldene i HVAC åpner seg (feilkoder vedlagt). De mener at feil trolig ikke ligger hos selve spjeldene, men noe som styrer disse.       muligens feil i kontrollpanelet (temp.sensor) eller en annen elektronisk feil.

- Et annet brukt kontrollpanel er prøvd, uten at dette har løst problemet.

- Nedre del av dashbord/hanskerom demontert, for å se om det åpentbart er en løs ledning eller lignende. Ingen åpenbare feil oppdaget

- Sikringer kontrollert

Er det noen som har hatt samme problem som kan peke meg i riktig retning for videre feilsøk?

All hjelp mottas med stor takk :)

pic4.jpg

pic3.jpg

pic.2.jpg

pic1.jpg

Skrevet

Utfra det jeg forstår av diagrammer, så er ikke panelet det som faktisk styrer alt, bare der du kan "be" om ting. Det som styrer er en modul i dashbordet oppe til høyre.

Del A95.

Så muligens det er noe muffens med den? Evt kan det kanskje være brudd i ledningen som heter LINBUS, det går ut fra A95 og er koblet i serie på alle klima enheter.

Screenshot_20250506_181721_Chrome.jpg

Skrevet

Dersom ein spjeldmotor er defekt kan den slå ut heile LIN bussen. 

Du kan koble fra en og en til du evt. får kontakt med dei andre. 

Skrevet

Om du finner en helt likedan, så vil jeg tro nei.

Men det står ja, i boka.

Skrevet
Akkurat nå, TurboJens skrev:

Dersom ein spjeldmotor er defekt kan den slå ut heile LIN bussen. 

Du kan koble fra en og en til du evt. får kontakt med dei andre. 

Kan den det? Uansett hvor i rekka den står?

Skrevet
16 minutes ago, Otis said:

Kan den det? Uansett hvor i rekka den står?

Ja, LIN bussen kan konke heilt ut av modulfeil eller kortslutning kor som helst i kretsen. 

Statistikken peikar alltid mot ein spjeldmotor (den er tross alt mekanisk). 

Kan vere lurt å starte med skjemaet og koble fra en og en. Start med motoren lengst ut på bussen. Eller berre ta den/dei som er enklaste å komme til å håpe på litt flaks 😅

Skrevet

Om det stemmer, så er det 8 stk feil som vises på diagnosen. Men det finnes 9 stk enheter.

Den første er fresh air flap motor. Den har ikke feil på seg. Nr 2 på diagrammet er footwell flap motor, front right.

Skrevet
10 hours ago, Otis said:

Om det stemmer, så er det 8 stk feil som vises på diagnosen. Men det finnes 9 stk enheter.

Den første er fresh air flap motor. Den har ikke feil på seg. Nr 2 på diagrammet er footwell flap motor, front right.

Godt observert, det betyr at master er OK. 

Sånn skjemaet er tegna vil du få desse feila av å ta ut kontakten på footwell flap motor, front right... Eller dårleg kontakt mellom dei 2 første. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...