Ole-I. Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 Hei. Jeg har et problem med klimaanlegget jeg ikke finner ut av. Kanskje noen har hatt samme problem og kan hjelpe meg? Bil: BMW 320d F31, 2013 modell Problem: Klimanlegget blåser kun med full varme uavhengig av hvilken temperatur som vises på kontrollpanelet. Luft blåser kun opp til frontrute, midt- og sidedyser, uavhengig av hva som vises på kontrollpanlet. Justering av luftstyrke fungerer som normalt. Det samme gjelder resirkulering (åpne/lukke for friskluft). Viftemotor fungerer, A/C-pumpe fungerer og A/C-systemet har nok gass. Sporadisk fungere alt som det skal. For et par uker siden begynte alt å fungere som normalt, da etter høytrykksvask av bilen. Etter noen dager er det tilbake til det samme. Hva er blittt gjort? -Diagnose hos uavhengig verksted viser at ingen av spjeldene i HVAC åpner seg (feilkoder vedlagt). De mener at feil trolig ikke ligger hos selve spjeldene, men noe som styrer disse. muligens feil i kontrollpanelet (temp.sensor) eller en annen elektronisk feil. - Et annet brukt kontrollpanel er prøvd, uten at dette har løst problemet. - Nedre del av dashbord/hanskerom demontert, for å se om det åpentbart er en løs ledning eller lignende. Ingen åpenbare feil oppdaget - Sikringer kontrollert Er det noen som har hatt samme problem som kan peke meg i riktig retning for videre feilsøk? All hjelp mottas med stor takk :)
Otis Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 Utfra det jeg forstår av diagrammer, så er ikke panelet det som faktisk styrer alt, bare der du kan "be" om ting. Det som styrer er en modul i dashbordet oppe til høyre. Del A95. Så muligens det er noe muffens med den? Evt kan det kanskje være brudd i ledningen som heter LINBUS, det går ut fra A95 og er koblet i serie på alle klima enheter.
Ole-I. Skrevet Mai 6 Forfatter Skrevet Mai 6 Om man bytter den nevnte modulen med en annen brukt en, kreves det da koding?
TurboJens Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 Dersom ein spjeldmotor er defekt kan den slå ut heile LIN bussen. Du kan koble fra en og en til du evt. får kontakt med dei andre.
Otis Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 Om du finner en helt likedan, så vil jeg tro nei. Men det står ja, i boka.
Otis Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 Akkurat nå, TurboJens skrev: Dersom ein spjeldmotor er defekt kan den slå ut heile LIN bussen. Du kan koble fra en og en til du evt. får kontakt med dei andre. Kan den det? Uansett hvor i rekka den står?
TurboJens Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 16 minutes ago, Otis said: Kan den det? Uansett hvor i rekka den står? Ja, LIN bussen kan konke heilt ut av modulfeil eller kortslutning kor som helst i kretsen. Statistikken peikar alltid mot ein spjeldmotor (den er tross alt mekanisk). Kan vere lurt å starte med skjemaet og koble fra en og en. Start med motoren lengst ut på bussen. Eller berre ta den/dei som er enklaste å komme til å håpe på litt flaks 😅
Otis Skrevet Mai 6 Skrevet Mai 6 Om det stemmer, så er det 8 stk feil som vises på diagnosen. Men det finnes 9 stk enheter. Den første er fresh air flap motor. Den har ikke feil på seg. Nr 2 på diagrammet er footwell flap motor, front right.
TurboJens Skrevet Mai 7 Skrevet Mai 7 10 hours ago, Otis said: Om det stemmer, så er det 8 stk feil som vises på diagnosen. Men det finnes 9 stk enheter. Den første er fresh air flap motor. Den har ikke feil på seg. Nr 2 på diagrammet er footwell flap motor, front right. Godt observert, det betyr at master er OK. Sånn skjemaet er tegna vil du få desse feila av å ta ut kontakten på footwell flap motor, front right... Eller dårleg kontakt mellom dei 2 første.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå