Geir Anders Skrevet Tirsdag kl. 06:51 Skrevet Tirsdag kl. 06:51 Hei, Har fått en ulyd i tide og utide, når jeg girer fra 2 til 3.. lyden blir høyere desto med moment/pådrag man har. Se vedlegg. Lyden kjent for noen? Kan det være ventiler, trykk eller liknende? Det er ZF8HP kasse. Trodde først det kun var på kald olje, men har også hørt det innimellom ved varm olje. Video_1.mov Video.mov
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 08:55 Skrevet Tirsdag kl. 08:55 Den «gnisselyden»? Kanskje ikke så lett å få gjengitt rett på et lydklipp. Ikke noe jeg har hørt før, men et raskt søk peker mot oljenivå/kvalitet. Kassen gått langt?
Geir Anders Skrevet Tirsdag kl. 10:39 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 10:39 Høres faktisk ut som en slitt viftereim lyd, men kommer fra kassa ved girskifte. Hører nok best på klipp nr 2. Kommer greit frem der. Kassa har bare gått 95k, og olje ble byttet ifjor.
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 15:02 Skrevet Tirsdag kl. 15:02 (endret) Spørsmålet er om det kommer fra kassen eller at girskiftene fremprovoserer det et annet sted. Jeg er enig i at det høres ut som en reimlyd. Her er en fyr som har samme fenomenet: Det er også diskutert her, uten noen klar konklusjon: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1635350 Forskjell ved varmt/kaldt vær, klima av/på osv? Endret Tirsdag kl. 17:07 av *MrB*
Geir Anders Skrevet Onsdag kl. 06:48 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 06:48 Det som ikke gir mening sånn sett, er at det kun skjer fra 2 til 3 gir. Hvis girskiftene skulle påvirket noe annet mekanisk, burde det skjedd på alle gir, og/eller under samme belastning. Det er jo blitt noe kaldere nå, så skal følge litt med. Også kontaktet Rats.
TurboJens Skrevet Onsdag kl. 08:17 Skrevet Onsdag kl. 08:17 1 hour ago, Geir Anders said: Det som ikke gir mening sånn sett, er at det kun skjer fra 2 til 3 gir. Hvis girskiftene skulle påvirket noe annet mekanisk, burde det skjedd på alle gir, og/eller under samme belastning. Det er jo blitt noe kaldere nå, så skal følge litt med. Også kontaktet Rats. Det kan vere fordi det er ulikt differanse på utvekslinga mellom dei forskjellige gira. Eg har ikkje studert denna girkassen men på min bil oppleve eg at spranget mellom 2. og 3. gir er det største.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå