HartgeE70 Skrevet August 19 Skrevet August 19 Hei. Har en x5 e70 3.0 d med m57n2 motor. Fikk feilkode på ETV actuator. Kode 43D1 Kjøpte nytt spjeld og byttet. men inni mellom kommer feilkoden tilbake igjen. gjerne etter jeg har tvangskjørt regenerering av dpf. Jeg har ikke egr eller swirlflaps. har resatt etv adaptions i inpa. men uten hell. hva f er problemt.
HartgeE70 Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 5 minutter siden, Otis skrev: Jeg har ikke hørt om ETV aktuator. Hva er det? In BMW diesel engines, the throttle valve actuator (TVA), also known as an anti-shudder valve (ASV), is a component that regulates airflow, not for controlling engine speed like in gasoline engines, but for specific diesel-related functionsIn BMW diesel engines, the throttle valve actuator (TVA), also known as an anti-shudder valve (ASV), is a component that regulates airflow, not for controlling engine speed like in gasoline engines, but for specific diesel-related functions gasshhusspjeld kan man vell si. det som sitter på insugningsmanifold før egr. Intercooler slangen er koblet på.
E.C. Skrevet August 19 Skrevet August 19 Gasspjeld. Kjøpte du OE BMW/Pierburg eller noe annet mumbojumbo?
HartgeE70 Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 19 minutter siden, E.C. skrev: Gasspjeld. Kjøpte du OE BMW/Pierburg eller noe annet mumbojumbo? Herth+Buss Det skal vell være greit nok.
Otis Skrevet August 19 Skrevet August 19 Jeg ser for meg at grunnen til at feilkoden kommer tilbake etter regen av DPF er. ETV (luftspjeldet) brukes aktivt for å regulerer luftmengden til motoren under regen, for å øke temperaturen i forbrenningen/eksosen. Dermed har det sikkert vært nok brukt til at feilkoden kan trigges. Men det er jo bare spekulasjoner.
HartgeE70 Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 56 minutter siden, Otis skrev: Jeg ser for meg at grunnen til at feilkoden kommer tilbake etter regen av DPF er. ETV (luftspjeldet) brukes aktivt for å regulerer luftmengden til motoren under regen, for å øke temperaturen i forbrenningen/eksosen. Dermed har det sikkert vært nok brukt til at feilkoden kan trigges. Men det er jo bare spekulasjoner. Det gir mening. Hadde en obd2 leser i bilen. Så kjørte en mean quantity adaption delete. Etter det så funka bilen resten av veien hjem, uten feilkoder. Ca 4 mil. Men hvordan kjøre dpf rens uten at feilkode kommer eventuelt da? Fjerne dpf (bare innmaten)
E.C. Skrevet August 19 Skrevet August 19 Gasspjeld kjører en sjekk ved oppstart, du skal kunne se det beveger på seg, så brukes det ved regen ja og når motor skrus av. Hvis du ser at det flytter på seg ved oppstart og ved motorstopp så vil jeg putte min bet på dårlig del, tross ny.
HartgeE70 Skrevet August 26 Forfatter Skrevet August 26 (endret) Fikk feil på ETV igjen. kobla til inpa og oversatt all tekst. Feilmelding kortslutning til jord. Sjekket begge kontaktene (den som går inn på huset, og den som går på intercooler slangen) fra venstre til høyre. Kontakt til spjeldhus Punkt 1 og 2 viste 12.1 med tenning, på motor av. Punkt 1 og 3 viste 03.5 tenning på, motor av. punkt 2 og 3 viste 08.5 tenning på, motor av. Kontakt til intercool slange kun 2 punkter. viste 04.9 tenning på, motor av, kontakt til spjeldhus av. viste 04.9 med tenning på motor av med kontakt til spjeldhus på. viste også 04.9 med motor på med kontakt i spjeldhus i. Blåste alle med luft og strammet klammene på kontaktene. fant ikke noe irr. Endret August 26 av HartgeE70 Lagt til bilde
Otis Skrevet August 26 Skrevet August 26 Nå vet jeg ikke helt hvor du vil med dette. Men jeg drister meg utpå med en; gratulerer!
HartgeE70 Skrevet August 26 Forfatter Skrevet August 26 Gasspjeldet klikker når bilen prøver og regenerere. selve spjeldet funker og er ok. testa elektronikken til spjeldet. Men siden det kommer kun når den regenerer dpf. Så må det være dårlig kontakt til dpf eller går det noen andre kontakter som kobler inn mellom dpf og spjeld.
Otis Skrevet August 26 Skrevet August 26 Enn om spjeld et har en feil på seg som kommer å går, periodisk feil? Men nei, det er ingen kontakter mellom dpf og spjeld. Det er DDE som kontrollerer dette.
HartgeE70 Skrevet August 26 Forfatter Skrevet August 26 19 minutter siden, Otis skrev: Enn om spjeld et har en feil på seg som kommer å går, periodisk feil? Men nei, det er ingen kontakter mellom dpf og spjeld. Det er DDE som kontrollerer dette. Spjeldet består testen i ista hvergang. Feilen dukker kun opp, når jeg tvangs kjører dpf regenerering, eller når bilen prøver å regenerere selv. jordfletta som sitter bak ved eksosen er brekt tvers av, men den er vell der pga radiostøy ? Jordfletta som sitter i bunn i motorrommet, den er vell en kjent svakhet har jeg hørt. Enkleste feilsøking er vell og feste en ny jordflette mellom dynamo og karosseriet, så tvangskjøre en dpg regenerering og se hva som skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå