petersiket Skrevet Torsdag kl. 20:03 Skrevet Torsdag kl. 20:03 Hei. Har noen spørsmål angående et problem jeg har opplevd med bilen min i det siste som har blitt mest sannsynlig verre over tid. Det begynte med at jeg fikk opp anti-spin symbolet på dashbordet og mistet motorkraft, for en stund så skrudde jeg på DTC og bilen fungerte uten å ha noe problem med anti-spin eller gassing. Etter noen dager så fikk jeg opp samme symbolet igjen selv om DTC var skrudd på. Det var da jeg bestemte meg for å bestille nye sensorer til bakhjulene siden jeg viste at sensorene allerede hadde skive under og var slitt i tuppen. I mellomtiden så tok jeg en tur med bilen og mens jeg kjørte så fikk jeg opp anti-spin igjen mens jeg kjørte med DTC og rett etter det så fikk jeg opp 4 nye symboler som er gul bremsevarsel, gul abs varsel og gul trykkluft varsel og anti-spin. Varsellampene forsvant dagen etter men kom tilbake etter en liten stund da jeg kjørte bilen igjen og nå er de på konstant. Jeg endte opp med å bytte ut sensorene bak men endte opp med å bruke to skiver isteden for en fordi at ABS ringen tok bort i sensoren til og med en skive under. Jeg fikk også lånt diagnoseverktøy for å lese av feilkoder eller kvitere men jeg får ikke kvitert, selv om jeg kviterer alle alarmene så kommer de tilbake med engang jeg skrur på bilen. Hva jeg har prøvd hittil: Byttet sensorer bak Prøvde å ta strømmen på batteriet, ventet 5 min, skrudde på igjen og vridde rattet helt til venstre så helt til høyre (var en tips jeg leste på nett) Prøvde å kvittere alarmene med diagnoseverktøy, eneste ABS relatert jeg fikk opp var "wheelspeed sensor rear right" som jeg kvitterte og var vekke etter neste scan. Problemet nå er at jeg har 3 aktive varsellamper, og ABS + anti-spin funker ikke. Feilkodene som jeg får lest av på dashbordet: CC-ID 236 (ABS), CC-ID 50 (dekk trykk), CC-ID 24 (brems) Min mistanke at det kan være rust under ABS ringene som har gjort dem ovale eller deformert og derfor jeg fikk skrapmerker på nye sensorer og måtte bygge dem ut med skiver. Jeg er åpen for forslag om det er noen her som har opplevd det samme og kanskje har noen tips. Også om jeg må bytte ut ABS ringer, hvor mye hadde det kostet på verksted? Setter pris på alle svar og tips!
E.C. Skrevet Torsdag kl. 20:13 Skrevet Torsdag kl. 20:13 Ja, du kan ikke shimse det i det uendelige. På et tidspunkt må du bytte ringer rundt drivakslingene og mulig bytte sensorer igjen. Se på live data på diagnose hvilke hjul som ikke leser av. Du bør dog bare ta og bytte begge med en gang. Så må du være obs på å ikke kjøpe billige sensorer, ATE og Bosch, samt originalt er OK. Kjøper du Ridex og sånt ræl kan du fort ende opp med feil selv om "alt er byttet". Selve ringene koster ikke all verden, men tar litt tid å ta ut akslinger og pusse de rene. Kan vel fort gå 2-4 arbeidstimer. petersiket og Otis reagerte på dette 2
petersiket Skrevet Torsdag kl. 23:36 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 23:36 3 timer siden, E.C. skrev: Ja, du kan ikke shimse det i det uendelige. På et tidspunkt må du bytte ringer rundt drivakslingene og mulig bytte sensorer igjen. Se på live data på diagnose hvilke hjul som ikke leser av. Du bør dog bare ta og bytte begge med en gang. Så må du være obs på å ikke kjøpe billige sensorer, ATE og Bosch, samt originalt er OK. Kjøper du Ridex og sånt ræl kan du fort ende opp med feil selv om "alt er byttet". Selve ringene koster ikke all verden, men tar litt tid å ta ut akslinger og pusse de rene. Kan vel fort gå 2-4 arbeidstimer. Takk for svar! Tror jeg allerede feilet ved første punktet ditt, jeg kjøpte sensorer på biltema . Det var i grunn fordi at jeg ville bare se om det gjør noe forskjell før jeg kjøper noe dyrere og heller ødelegge billige sensorer dersom ringene er deformert. Verktøyet jeg hadde kunne ikke ha live data og fikk ikke til å koble meg på med ISTA men skal prøve å google meg frem til det. Selve byttingen av ringene må jeg nok ta på verksted siden jeg har ikke garasje og det er kanskje ikke årstiden til å gjøre dette ute.
Lysken Skrevet Fredag kl. 07:53 Skrevet Fredag kl. 07:53 Du trenger ikke bytte sensorer om de ikke har fått fysisk slitasje. Jeg fikk byttet ringer på samme type bil for noen år siden, BMW-verksted, gamle sensorer ble beholdt. Kan forresten være vel så billig å kjøpe hele drivaksel fra bilopphugger, dette er jo en ganske vanlig feil på disse bilene, da er sjansen der for at du finner drivaksler som har byttet ring ganske nylig. petersiket reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå