Jomu Skrevet Desember 24, 2025 Skrevet Desember 24, 2025 Hei! Har en BMW X5 G05 (xDrive45e) som har en knakelyd fra bremsepedalen når pedalen slipper tilbake etter bremsing. Lyden er hørbar uavhengig av hastighet, både ved lav fart og under normal kjøring. Fakta: • Ingen feilkoder • Ingen varsellamper • Bremsefunksjon er helt normal • Lyden oppleves mekanisk i selve pedalbevegelsen (ikke luft-/vakuumlyd) Merkeverksted i Bergen anbefaler utskifting av hele bremsekraftforsterker, men dette virker voldsomt (og dyrt) når det kun gjelder lyd og ingen funksjonssvikt. Spørsmål: • Har noen opplevd dette på G05/G06? • Kan dette være relatert til pedaloppheng, returfjær, foring eller behov for smøring/justering? • Finnes det kjent fenomen eller TSB på dette? • Erfaringer med løsning uten å bytte hele delen? Alle innspill mottas med takk. Strålende også hvis noen har tips til noen i Bergensområdet som kunne hjulpet med noe slikt. \\jomu
Fredrik 90 Skrevet Desember 24, 2025 Skrevet Desember 24, 2025 For det første, har du nybilgaranti? Hvis ja så er det ikke noe noe å lure på. Hvis ikke så høres det for meg ut som noe i mekanismen trenger smøring. Kan være verd å prøve dette før man går løs og bytter hele bremsekraft forsterker. Utrolig at verkstedet ikke er mer løsningsorienterte enn å bare bytte alt. Jeg har aldri vært borti dette på min G05 X5 45e.
///M-ini95 Skrevet Desember 24, 2025 Skrevet Desember 24, 2025 Disse har vel en slags elektrisk assistert bremsekraftforsterker siden det er en hybrid bil. Vet at Audi har hatt tull med enkelte modeller som har denne typen bremsekraftforsterker. Ser at det ikke er mindre enn 5 forskjellige delenummere på BKF til X5 45e, ettersom det har kommet en ny nesten hvert år siden 2020. Om du tråkker pedalen inn/ut imens bilen er skrudd helt av, hører du da noe lyd? Om lyden kun kommer i det bilen våkner opp, er jeg rimelig sikker på at "smøring" ikke hjelper og anbefalingen til verkstedet er korrekt.
Jomu Skrevet Desember 25, 2025 Forfatter Skrevet Desember 25, 2025 10 timer siden, Fredrik 90 skrev: For det første, har du nybilgaranti? Hvis ja så er det ikke noe noe å lure på. Hvis ikke så høres det for meg ut som noe i mekanismen trenger smøring. Kan være verd å prøve dette før man går løs og bytter hele bremsekraft forsterker. Utrolig at verkstedet ikke er mer løsningsorienterte enn å bare bytte alt. Jeg har aldri vært borti dette på min G05 X5 45e. Hei, takk for svar. Nei, ingen nybilgaranti igjen dessverre. Litt skuffet over løsningsforslaget selv, var derfor jeg hørte forumet her. Er en liten knake/kneppelyd når bremsepedalen slippes opp.
Jomu Skrevet Desember 25, 2025 Forfatter Skrevet Desember 25, 2025 9 timer siden, ///M-ini95 skrev: Disse har vel en slags elektrisk assistert bremsekraftforsterker siden det er en hybrid bil. Vet at Audi har hatt tull med enkelte modeller som har denne typen bremsekraftforsterker. Ser at det ikke er mindre enn 5 forskjellige delenummere på BKF til X5 45e, ettersom det har kommet en ny nesten hvert år siden 2020. Om du tråkker pedalen inn/ut imens bilen er skrudd helt av, hører du da noe lyd? Om lyden kun kommer i det bilen våkner opp, er jeg rimelig sikker på at "smøring" ikke hjelper og anbefalingen til verkstedet er korrekt. Takk. Lyden kommer uansett om bilen er av eller på. Høres for meg rent «mekanisk» ut, men jeg er ikke noe ekspert 😀 skal se om jeg kan få lastet opp en video som demonstrerer det, verkstedet tok en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå