Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par uker siden ble jeg forespurt om jeg kunne være med å hjelpe en kar å tømme leiligheten, fyren skulle flytte fra landet. Garasje og boder skulle også ryddes.

Så viste det seg at det sto en 2001 BMW 535 IA under alt rotet i garasjen, en bil som ikke hadde sett dagens lys på 15 år -ish.

Dro den ut på stive hjul, og nå står den på tunet utenfor hos meg.. Skikkelig "barnfind"..

Jeg lurer på om noen vet hva man må forvente å betale i toll og avgifter på denne, om man skal prøve å registrere den?

Lurer også på om det er et sted man får kjøpt bensinpumpe over disk i Oslo-området (OEM 11 83 216), eller må man like gjerne bestille fra Autodoc?

Skrevet

Kul bil - husker en kollega hadde en slik for 20 år siden, men var vel en 99 modell om jeg ikke husker helt feil. Var skikkelig staseligs skute på den tiden hvor 5-serie med litt motor var ganske uvanlig.

Er vel kun moms på bilens verdi og vrakpantavgift (2400,-) som må betales på denne, ingen registreringsavgifter utover dette. Skulle vel i utgangspunktet betalt moms når du tok den med inn til Norge.

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Skrevet

Første spørsmålet er vel om bilen har papirer? Har den dokumentasjon på betalt moms og svensk vognkort så skal det være en smal sak å få skilter på den ettersom bilen er over 20 år og dermed avgiftsfri. 

Skrevet
25 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Første spørsmålet er vel om bilen har papirer? Har den dokumentasjon på betalt moms og svensk vognkort så skal det være en smal sak å få skilter på den ettersom bilen er over 20 år og dermed avgiftsfri. 

Fyren registrerte bilen på dama si i Sverige da han flyttet til Norge, men den ble stående her hele tiden, og de er ikke på talefot lengre, så å få salgsmelding fra henne kan kanskje by på en utfordring..  Men jeg har utskrift fra "Transportstyrelsen" i Sverige ( "Vegvesenet") og har funnet navn og adresse på dama..  Må bare komme opp med et godt argument for at hun skal gidde å gi meg reg-papirene..  :-)

Men kan jeg konkludere med at over 20 år betyr at det kun er mva som er avgiften man betaler?

Det hadde vært gode nyheter, sånn sett..

Skrevet

Så bilen er ikke momset inn i Norge? Da er jeg litt mer usikker på hva som er gangen her. Man ja, på biler over 20 år så er det moms og vrakpant som skal betales.

En bil som blir værende i Norge skal det betales moms av og hvis ikke dette er gjort så er jeg usikkert på hvordan man fastsetter verdien det skal betales moms av. Enda mer komplisert blir det når bilen attpåtil er registrert på en annen person. Da tilhører den juridisk fyrens eks dame. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...