pedro Skrevet Juni 16 Skrevet Juni 16 Hei folkens Jeg har malt meg selv inn i ett hjørne ang ombygging og trenger innspill og hjelp. Bilen er en E36 320ia BACB61020AP31419 og motoren som skal inn er en 328i manuell klone fra WAPB332L07WE40064. DME fra 320iaen er en MS41.0 og X20 kontakten er pinnet totalt anderledes enn 328i 6trinns manuell klonen med MS41.1 DME. Da dette ble forsøkt oppkoblet ble det glødende i motor el nett pga at pin nr 15 gav 12v til styring av automatkassen som nå ikke finns. Har derfor ikke ryggelysbrytere, nett ned til clutch for utkobling av cruisekontroll og riktige signaler til instrumentpanelet for turtall ASC +T og mm. Bilelektriker j kjenner anbefaler skifte av hele bilnettet eller datasprut. Desverre kastet j i vinter hele sedan elnettet fra bilen motoren kommer fra. Dessuten er dette en gedigen jobb. Noen som har gjort en slik konvertering og har tips eller kjenner en knallgod elektriker? Har brukt mye tid og mer penger på prosjektet og synes det er leit å måtte automatisere denne morsomme sedanen. Hjelp her tas imot med takk og kanskje ett gratiale. Bilen er så påkostet ellers at j vurderer å bytte logo til Turner
K.F Skrevet Juni 17 Skrevet Juni 17 (endret) Bruk motorelnett fra 2.0L flash MS41.0 til 2.8, eller bruk ms41.1 med tilpasninger i software, din lokale tuner kan ordne eventuelt kjøp et motorledningsnett til e36 m52 med manuell som har ms41 MS41.0, MS41.1, MS41.2 er alle samme siemens ecu, og kan flashes med forskjellig programvare. Det er eksempelvis mulig å flashe MS41.0 til MS41.2, dette har jeg kjørt i flere år på E39 m52 2.8L det motorledningsnettet som det var glødende er bare å kaste, forhåpentligvis så har bilens ledningsnett overlevd, du må nok ta ei runde å sjekke sikringer. Miks og triks med ledningsnett bør man være forsiktig med så du ikkje brenner ned heile garasja Signaturen din syns jeg var veldig beskrivende. Endret Juni 17 av K.F E.C. og Otis reagerte på dette 2
pedro Skrevet Juni 18 Forfatter Skrevet Juni 18 (endret) Motor el nett i automat til manuell er ikke veldig kompatibelt Automatnettet har strømførende pin out på bilens nett som i manuell kun gir signal/ styring. Automatnettet mangler ledninger til bryter på clutch for cc og ryggelysbryter Værre er et at PIN 1 og PIN 2 skal ha canbus signal til ECU og speedometer. På automat er dette 12v eller annet. PIN 20 er fra Motronic PIN 47 gjennom X20 koblingen skal gi turtallsignal til speedometeret er jording på automat. Uføret kom som ett logistikkproblem da to biler i deler tok mye plass. Kassen med originalnettet og mye karosserideler jeg trodde skulle bli solgt fortløpende, måtte kastes. Ved neste prosjekt skal logistikken løses bedre. Å demontere og skru på to biler samtidig tar enormt med plass. Å basere seg på delesalg underveis frarådes hvis man ikke plassen som behøves, da dette salget kan gå i rykk og napp. Har fortsatt mye E36 320ia deler som komplett bakstilling. Endret Mandag kl. 09:38 av pedro
K.F Skrevet i går, 10:42 Skrevet i går, 10:42 bruk bilens originale elnett på både bil, og motor. Ett automat elnett på en manuell drivlinje vil fungere greit, det er enklare og koble seg der ifra med tanke på revers, park signal. Om du forsøker å koble ett manuell ledningsnett til en bil som er automat, ja da vil du måtte koble om X20, og sikkert endel anna også. Jeg ville ikke gjort det slik. Bryter for cruise controll hadde jeg heller bare lagt opp utenom, 2, 3 ledere til Ecu? Ryggelys bryter, så er det å finne rette ledninga som skal jordast igjennom bryter på girkasse. Denne er jo allereide i kontakta for automat kassa, man finner pinouts av dette på nett.
Orjan Skrevet i går, 12:18 Skrevet i går, 12:18 På 17.6.2026 den 0.21, pedro skrev: ....motoren som skal inn er en 328i manuell klone fra WAPB332L07WE40064. Den motoren må nok regnes som noe mer enn en klone; er jo motoren fra denne bilen Alpina-Archive | Car Profile: BMW Alpina B3 3.2 #064 Jeg tror det er et eget kabelnett for den motoren.(Delekatalog til Alpina B3 3.2 her: Tkb332 )
pedro Skrevet i går, 16:47 Forfatter Skrevet i går, 16:47 (endret) Det stemmer Alpina har ett eget nett til denne motoren, så i hovedsak nei. Skal komme tilbake til dette m delenummer og eventuelle forskjeller fra Alpinas B3 over sommerferien. Har en del el nett liggende m kastet Alpinaens el nett komplett. Nei, BMW E36 ECU-styringer er ikke alle like, og forskjellene ligger i både maskinvare (hardware) og programvare (software). Selv om mange forbinder E36 med Siemens MS41-serien, bruker eldre E36-modeller med sekssylindrede motorer (som M50) Bosch Motronic-systemer, mens firesylindrede modeller bruker både Bosch og tidlige Siemens-varianter (som Siemens MS40). Når det gjelder MS41-familien som K.F nevner, er det kritiske maskinvareforskjeller mellom versjonene som gjør at de ikke bare kan flashes om hverandre. Forskjellene på Siemens MS41.0, MS41.1 og MS41.2 De ulike MS41-variantene ble utviklet for å møte forskjellige utslippskrav (OBD-I vs. OBD-II) og motortyper i ulike markeder, USA, Japan og europa. Siemens MS41.0: Dette er OBD-I-versjonen som ble brukt i det europeiske markedet på M52B20, M52B25 og M52B28 (f.eks. 320i, 323i og 328i). Den mangler fysiske kretser og elektroniske komponenter på kretskortet som kreves for å håndtere OBD-II-funksjoner. Siemens MS41.1: Dette er OBD-II-versjonen som hovedsakelig ble brukt i det nordamerikanske markedet (USA/Canada) på M52-motorer. Kretskortet har ekstra maskinvare for å overvåke utslipp, inkludert støtte for fire oksygensensorer (lambdasonder) i stedet for to, samt sensorer for tanktrykk og bensindamper (EVAP). Du kan derfor ikke flashe en MS41.0-programvare over til en MS41.1-hjerne, da prosessoren vil lete etter maskinvarekomponenter som mangler. Siemens MS41.2: Dette er styreenheten som ble brukt i den amerikanske E36 M3 (S52B32-motoren). Maskinvaren på MS41.2 er identisk med MS41.1. Fordi kretskortene er like, kan du flashe en MS41.1 om til en MS41.2 (og omvendt) for å kjøre en S52-motor, forutsatt at du bruker riktig verktøy til å skrive hele minnet (full flash). Oversikt over E36 ECU-systemer For å illustrere bredden av styresystemer på E36, viser tabellen under at Siemens ikke er alene, og at systemene varierer kraftig: Motor E36 Modell ECU Produsent & Type Systemtype Merknad M50B20 / M50B25320i / 325i (Uten VANOS)Bosch Motronic M3.1OBD-I Bruker ekstern tenningsmodul, gammel teknologi. M50B20 / M50B25 320i / 325i (Med VANOS) Bosch Motronic M3.3.1 OBD-Introduserte bankesensorer og VANOS-styring. M50B20 (Senvars.) 320i (Enkelte markeder) Siemens MS40.1 OBD-I Tidlig Siemens-hjerne, bruker særpregede 5V lambdasonder.(Denne i min E36 320ia) M52B20 / 25 / 28 320i / 323i / 328i (Euro) Siemens MS41.0OBD-I / EOBDStandard i Europa, støtter kun 2 lambdasonder. Enkel eksos M52B20 / 25 / 28 320i / 323i / 328i (USA) Siemens MS41.1 OBD-II Ekstra maskinvare for utslippskontroll og 4 sonder. DVS DOBBEL EKSOS 2 Lambdaer. S52B32 M3 3.2 (USA) Siemens MS41.2 OBD-II Samme maskinvare som MS41.1, men annen software. Dette pga annet oppsett på kamakslene, innsug(spjelddimensjon?). S50B30 / S50B32 M3 3.0 / M3 3.2 (Euro) Bosch Motronic M3.3 / MSS50 OBD-I Avanserte hjerner for separate gasspjeld og dobbel VANOS. ASC+T Hvorfor kan man ikke bare flashe? Hvis du prøver å laste opp en MS41.2-programvare (M3) på en europeisk MS41.0-hjerne, vil du oppleve at motoren enten går i nødmodus eller ikke starter i det hele tatt. Programvaren vil prøve å kommunisere med maskinvare (som de ekstra lambdasondene og lufteventilene) som fysisk ikke er loddet fast på det europeiske kretskortet. Skal du oppgradere, bygge om til turbo, eller finjustere en M52/S52, må du ta utgangspunkt i en ECU som matcher det fysiske ledningsnettet og sensorene du har på motoren. En analogi! Jeg kjører nå en N43B20A 170hk motor på elnett til en N43B20 122hk med flasha hjerne. Hjernen leter etter lambda 2 og 3 som ikke finnes. Får ikke justert innsug og Pierburgventilen på innsuget. Motoren går som en 122hk m ved pådrag kommer ½ motorlampe og limpmode. Derfor må j bytte eksosmanifoil og motor elnettet til en 170hk, men her kan tuneren j bruker reprogrammere ECU slik at den slutter å lete etter lambdaer som ikke finnes å kaste opp feilkoder som gir ½ limpmode. Endret 13 timer siden av pedro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå