iittala Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Min E70 40D 2012 plages med hyppig regenerering av partikkelfilter og kanksje noe høyt dieselforbruk. Jeg har feilsøkt en hel del og lurer nå på om det kan være dårlig tuning som er problemet. Bilen fungerer etter min vurdering som den skal og eneste merkbare symptom nå er at oljenivået øker med påfølgende hyppige oljeskift. I tillegg er det også merkbart at bilen stoppes midt i en regenerering ved at den elektriske kjølevifta går noen minutter med avskrudd bil samt mye varmestråling fra eksos. Bilen er rullet knappe 200 000 km. Innlegget ble litt langt, så stiller spørsmålet først: Kan jeg undersøke om bilen har uoriginal programvare og dårlig tuning selv? Hva behøver jeg eventuelt av utstyr for det? Eller er det noen i nærheten av Asker som kan bistå med å sjekke programvaren på DDE? Så til det som får meg til å mistenke dårlig tuning og uorignal programvare: Forventet luftmasse er 2000 mg/hub (mg/stk), uavhenig av turtall og pådrag. Er av den forståelse at det er noe tunere kan gjøre for å maskere feilkode fra deaktivert EGR eller feil ved EGR. Avlest luftmasse følger pådrag og ser etter min vurdering riktig ut. Forventet luftmasse er lest av med tre mobilapper (ProTool, Bimmer-tool og Carly). Har ikke funnet forventet luftmasse i ISTA+, så kan ikke utelukke avlesingsfeil. Punktvis oppsummering av mer eller mindre relevant feilsøking Det har vært feilkoder på EGR, gløding og partikkelfilter. Nytt gløderele, ny EGR-kjøler og brukt originalt renset partikkelfilter er montert og registrert med ISTA+. Husker ikke om EGR-feilen var aktiv eller historisk, men det ligger ikke inne feilkoder nå. Nytt originalt toppdeksel er montert pga oljelekkasje (så det er ikke feil med veivhusventilasjon). Dyser ble testet ifbm demontering av toppdeksel og Bosch byttedyser ble montert. Innsug er renset for sot/koks og toppen valnøttblåst. De fleste sensorverdier er verifisert OK så langt min kompetanse strekker til. Mottrykk DPF driftet noe med tenning på og motor av, sensor byttet med brukt original og nå er verdien stabil med tenning på og motor av. Den viser ikke eksakt 0,0, men pluss/minus et par mBar (skriver pluss/minus fordi det kan variere fra avlesing til avlesing, men verdien holder seg stabil. "Ambient pressure" fremstår også som fornuftig (ca 1000 mBar). Sjekket for falskluft og trykklekkasje med røyk, inkludert div vakumslanger. Byttet alle o-ringer på trykkslanger mellom turbo og innsug, ingen oljesvetting nå. Diverse tester kjørt i ISTA+, alt ser egentlig fint ut. Div verdier logget, ingen feil funnet. Avleste sensorverdier er sammenliknet med forventede verdier. De følger hverandre ganske tett, med unntak av luftmasse (hvor forventet er 2000 mg/hub). Dieselforbruket er ca 1 liter pr mil på daglig kjøring til og fra jobb (20 km hver vei). Det skal mye til å komme noe særlig lavere enn dette også på langkjøring. Har vært nede i 0,85 i nedoverbakke fra fjellet. Forbruket sank noe etter rens av innsug og topp. DPF-relatert feilsøking Test kjørt i ISTA+ viser mottrykk godt innenfor grenseverdiene. Mottrykk ved tomgang er mellom 2 mBar og 25 mBar. Ved pådrag og ca 1600 rpm kan mottrykket være 150-200 mBar. Husker ikke hva jeg har avlest ved fullgass, kanskje 300 mBar. Gjennomsnittlig avstand mellom regen er 315 km, men bilen regenerer etter ca 70 km, som blir hver andre dag med kjøring til/fra jobb. De fleste kjørerturer er 20 km og det er først nylig jeg har blitt oppmerksom på veldig hyppig regen gjennom konstant monitorering av regenstatus under kjøring. ProTool og Carly viser to sotmasser, simulert og målt og simulert sotmasse øker mye saktere enn den målte. Når regen starter overskrives simulert med målt sotmasse og de følger hverandre til regen er ferdig. Deretter øker målt sotmasse raskere enn simulert igjen og syklusen gjentar seg. ISTA+ viser kun målt sotmasse. Også er det sikkert noe jeg har glemt i oppsummeringen. Ingen markante endringer i motorgange er påvist gjennom feilsøking eller endring av adapsjoner og motoren går egentlig veldig fint. Bilen har vært slik så lenge jeg har eid den, flere feil er funnet og utbedret men problemet med stigende oljenivå har vedvart. Det er kun brukt orignaldeler (nye eller brukte) eller OEM-deler ved reparasjon av motor. Nylig oppdaget jeg at DPF regenererer mye hyppigere enn den skal, som jeg ser i sammenheng med forventet luftmasse og mulig dårlig tuning. Bilen holder til i Asker og alle BMW-verksteder i nærheten er fullbooket frem til eier tar ferie. Har mailet og ringt Bimmerfiks et par ganger, men ikke fått svar. Kan jeg undersøke om bilen har dårlig tuning/uoriginal programvare selv, og hva trenger jeg eventuelt for det? ISTA-P er under nedlasting i den tro at den kan sjekke etter manipulert programvare, men det går sakte. Jeg har uansett ikke lyst til å begynne med oppdatering av motorstyring selv, uten å ha den nødvendige tiden til å sette meg inn i hva som skal til og å skaffe nødvendig utstyr. Er det noen som kan bistå med dette på østlandet/ikke alt for langt unna Asker? Gnukkelars reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå