Gå til innhold

EVO4

Medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Interesser:
    Banekjøring
  • Kjøretøy
    318is, 323ti, 330i, atom
  1. Ser i BMWs «Spare parts catalouge- BMW M3 Gr.A/DTM» for 1990 sesongen at det anbefales foran -2 grader camber, +2 mm spissing og 10 grader kaster. Bak samme camber og spissing!, 17x9 felg, 245/610 dekk. Med mer, er (for) mye som kan justeres.. Lite camber egentlig, årsaken er kanskje at slicks har stivere dekksider enn feks R-dekk. Med 225/55/15 khumo V70 hard gummiblanding på banedyret mitt mener jeg at camber var mellom 3,5-4 grader, og noen få minus mm spissing foran, og motsatt bak. Dette passet bra for Våler, særlig på del 3. Basert på tråden din så er den robust nok. Men det vil jo alltid være en eller annen endring som man ikke har sett hele konsekvensen av når bilen bygges. Unntaket tror jeg er hvis du hadde bygd og testet et par slike tidligere.. Enig! Du får skrive om hvordan den er i praktisk bruk til sommeren.
  2. Kjørte i den perioden et hvitt E30 318is banedyr med mye utilpasshet plast og røft bur. Pratet lite og kjørte mye på blant annet BMW CCN treff 😂 Den sto på R888, Michelin cup 1 eller Khumo v70, og bra veidekk når det regnet endel. Utrolig hvor mange banekm den tålte uten havarier.
  3. Tror et system for fortløpende registrering av gummitemperatur tre steder i slitebanen sammen m trykk er vanlig, og sikkert nødvendig for å finne ut av vinkler som passer banen. Har lest litt i «banbilsboken» av Gøran Malmberg om feks vinkler, er interessant, men krevende å få god innsikt merker jeg 😵‍💫 Blant annet ligger det et A4 ark med forslag til «snabb» justering på banen basert på hvordan balanse mm oppleves.
  4. Sikkert få som kan slicks godt i startfeltet, er dyrt å skaffe seg praktisk erfaring, og smalt temperaturområde sammenliknet med R-dekk. Selv med R-dekk kan dette være utfordrende nok å finne ut av. Knivstabstag med justering fra setet er vel eneste måten å endre balansen under kjøring, er vel ikke innenfor reglene. I gamle dager diskuterte vi forskjellen mellom E30er med firer kontra sekser i 180graderen før langsletta på rudskogen. Kanskje særlig i utgangen der 318isene tillot å gi mer gass enn feks 325, ga man på tidlig med M20 så understyrte det. Men er jo en annen og bedre «sving»geometri med M3 fjærbeinet, og plass for bredere dekk foran.
  5. Interessant og givende å lese gjennom prosjektet ditt! Håper du får friperiodene til å passe til våren, og tar deg tid til å teste mer før neste løp, både for å finjustere bil og sjåfør. Hvordan opplever du forskjellen mellom E30 M3ene dine på bane?
  6. Jeg er BMW-entusiast men ikke pga utseendet, eller lakk osv. Hovedårsaken er kjøreegenskapene, hvor morro man kan ha med bilen på bane/landevei i kombinasjon med hvor solid de er bygd og pris. Som jeg skriver lengre opp så setter man merker med huden på fingrene på ren i3 lakk. Min holdning er at den ikke ferdig fra fabrikk når lakken ikke tåler at man tar på den, hvis dette kan fikses med en behandling så den tåler hud, så er det bra. Men dette kan da umulig være jobben til kjøper..
  7. Ja du er bra til å lese minim, fikk ikke med deg at det ikke er min bil men ellers. Kan jeg forstå dette slik at lakken på nye BMWer så myk at vaskekost/børste ikke kan brukes?
  8. Bilen er 2 uker gammel med alt av utstyr, største batteripakke, 20" sommerhjul og den er morsom å kjøre! Den er ikke min beklageligvis Lakkfargen heter Protonic Blue med highlight Frozen Grey metallic, tak med mer er sort med klarlakk. Det er dette som er for mykt, hvis man legger tommelen inntil lakken og vrir den(NB ren bil) så blir det riper. En vask m snill såpe og ren kost, med vann gjennom kosten, så er det småriper mange plasser i klarlakken på det sorte. BMW forhandleren avviser at det er noe feil med lakken, og foreslår polering for å få vekk ripene og beskytte lakken. De mener at dette er normalt. Ikke garantisak. De er ikke overrasket, har ikke sett bilen og heller ikke bedt om å få se den, det virker som de kjenner til dette fra tidligere tilfeller. Noen som kjenner til tilsvarende med lakken på i3?
  9. 17/45/225 BMW M3 Csl dekkene, verstingdekk primært for banebruk, naturligvis e-merket for veien. 2 ubrukte, 2 ubetydelig brukt. Kr 6000, er i Oslo Tlf 95760150 evoper@online.no Ring/mail hvis du: 1 -har penger og 2 -vil kjøre raskere enn noen gang før på Våler & Rudskogen & ??
  10. Ingen som har noe skrot liggende til en gammel holk av en bil??
  11. Er ute etter felger, ring eller pm/mail hvis du har noe. Gjerne krysseke/BBS/originalfelger. De kan godt se stygge ut, de må være rette uten kast!. De skal brukes på baneleketøy.
×
×
  • Opprett ny...