Gå til innhold

roarholt

Moderatorer
  • Innholdsteller

    84
  • Ble med

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    roarholt ga poeng til Marthee-93 for ett blogginnlegg, NY BIL - BMW 318   
    Bilprosjektet mitt - BMW 318
    Slutten på juli 2013 kjøpte jeg meg en ny bil, type BMW 318 2000-modell. Da hadde den bare gått 127 000 og ikke vært vinterkjørt på mange år. Fikk en god magefølelse på bilen og valgte å kjøpe den.
    Dette er da min 2. bil, som jeg har mange planer for.

    Dagen jeg kjøpte den og ble parkert i gårdsplassen min.
    Kjøpte den absolutt ikke ferdig, og har tenkt å legge ut oppdateringer ettersom ting blir gjort med den.
    Det som har blitt gjort med den til nå:
    Byttet 0-ring i motor
    Skiftet olje
    Sotet grøftlys, framlykter og baklykter
    Kjøpt anlegg, type JL Audio 2x12" sub
    Påbegynt med å bygge anlegget (kommer bilder senere)
    Litt småfiks på interiøret. Festet stickerbomb rundt girstangen
    Laget navnet mitt i klistremerker og festet på sjåførsiden


    Stickerbomb rundt girstangen, syntes det ble utrolig tøft!

    Fikk tak i 2 slike, en på panellistene og en på utsiden av passasjerdøra.
    Dette er det som har blitt gjort til nå. Grunnen til at jeg har kommet så sent igang er at jeg har slitt utrolig mye med en oljelekkasje vi ikke har klart å lokalisere og har vært ut med alle deler i motor for å finne lekkasjen, og blitt byttet ut en del og vasket og pusset for å stoppe lekkasjen. Fant tilslutt hvor den befant seg, men da var det gått mye tid på dett problemet. Holdt ikke så veldig lenge før en ny lekkasje oppstod, og den holder vi på med fortsatt. 318 motorene er vel ikke akkurat de beste, men vi lar oss ikke vippe av pinnen av den grunn.
    Viktig å få fikset motoren før eksteriør, slitedeler og lakkering blir foretatt

    Må selvfølgelig også vises at det er en jente som kjører bilen
    Stay tuned!!
  2. Like
    roarholt ga poeng til TRF for ett blogginnlegg, Eksosretur, EGR, AGR, ARF eller hva det nå het   
    Vinn en EGR-Erstatter! Se info lenger ned.
    Kjært barn mange navn. EGR – «Exhaust Gas Recirculation» også kjent som AGR (abgasrückfuhrung) på BMW språk, eller ARF på Bosch språk. De fleste som kjører dieselbil og har litt interesse for bil har hørt om dette, men hva er det egentlig? Hvordan fungerer det, hvorfor er det et problem, og hva er løsningen?
    Problemet for produsenten av en dieselmotor er som alltid at en dieselmotor spyr ut en del uheldige avgasser, noen av disse har fått fellesbetegnelsen NOx. Uten å gå inn på detaljer vedrørende trykkutvikling i forbrenningskammeret, så kan vi allikevel nevne at brå trykkutvikling vil gi en høyere «peak»forbrennings temperatur, som vil gjøre at man skaper mer «NOx». For å forhindre dette har man flere teknikker å bruke, og en av de viktigste er EGR. Ved å kjøre deler av eksosen tilbake til innsuget for ny forbrenning gjør at man erstatter en del luft med eksos, man forurenser rett og slett «atmosfæren» forbrenningen skal skje i. Dette sinker trykkutviklingen i forbrennignskammeret, som da gjør at man også senker «peak» forbrenningstemperatur. Dette vil jo naturligvis også resultere i en noe mindre effektiv forbrenning, men totalen gjør at det er verdt det, sett ifra produsentens øyne.
    Rent praktisk så fungerer systemet ved at eksos tas fra eksosmanifolden, ledes opp til innsugsmanifolden hvor det går gjennon en «EGR ventil». Denne er vakumdrevet, og styrt av en elektriskventil, som igjen kontrolleres av styreenheten med 0-100% åpen.
    Så hva er problemet? Eksosen inneholder sotpartikler, og denne har en tendens til å sette seg i innsuget og på innsugsventiler. Problemet blir dog mangedoblet av at veivhusventilasjonen også går i den samme lufta, så det dannes en seig masse som fester seg ekstremt godt i hele innsugsvegen. Dette gjør at motoren puster mindre effektivt, og således vil kunne miste noe effekt og effektivitet. Spesielt X3 2,0d eiere har vært utsatt for innsugsmanifolder som er så tette at man knapt får to fingre inn i et hull som skal være ca 50mm.
    Løsningen? Enten vedlikeholde, altså ta opp og rengjøre innsug i ny og ne (en relativt tidkrevende jobb), eller deaktivere systemet. Nb! Du er ansvarlig for at ditt registrerte kjøretøy er i henhold til norske lover og forskrifter, så for anledningen prater vi om «uregistrerte kjøretøy som brukes i motorsport eller tilsvarende». På m41, m51, m51tu, m47 og m57 kan du deaktivere systemet uten noe anet enn en feilkode som vises når du leser av feilminnet. På alle nyere motorer vil du få motorlampe og på noen noe redusert effekt som følge av dette. Da må man altså programmere ecu om man ønsker å deaktivere systemet.
    Er det noen bakdeler ved å deaktivere EGR? Ikke egentlig, motoren din vil få et bedre liv som resultat av å deaktivere denne.
    TRF Performance har EGR erstattere til de fleste BMW motorer, og vi kan deaktivere EGR i ecu på de fleste modellene. Vi har også to versjoner av EGR erstattere, en «vanlig» som erstatter den originale EGR ventilen, og en «Pro» versjon som erstatter EGR ventilen, men uten å koble seg på EGR røret. I stedet demonterer man hele røret, og blender med medfølgende del nede på eksosmanifolden. Denne delen er også klargjort for montering av eksostempføler for de spesielt interesserte, og dette anbefales ved trimming.
    For å lese mer om EGR besøk gjerne dieseltråden.
    Siden eierne av Bimmers.no fortsetter jobben med å gjøre dette forumet bedre, ønsker vi igjen å dele ut et produkt til en av dere som leser nyhetsbrevet som nå ble sendt ut. Det konkurreres altså om en EGR erstatter til m41/51,m47/57 eller m47n/57n. Alt du trenger å gjøre for å være med i konkurransen er å trykke på «følg denne loggen» på TRF Performance loggen. Det vil da bli trukket en tilfeldig vinner blant alle som har meldt seg på, for ikke å snakke om at det da blir lettere å få med seg nyheter og kommende konkurranser i TRF Performance loggen.


    Hint: "EGR termostat" erstatter er et nytt produkt som fases inn så fort som mulig.
  3. Like
    roarholt ga poeng til TRF for ett blogginnlegg, Swirl flaps -myter og fakta   
    BMW dieselmotorer fikk swirl flaps første gang på m57d30, altså e39 530d 184hk. Etter introduksjonen her har det vært et fast innslag i de aller fleste dieselmotorer, BMW som hos andre.

    Hva gjør dem? Kort; De øker fyllingsgraden. Med andre ord, «flapsene» lukkes, og motoren vil under visse forhold ta til seg mer luft enn om dem var åpne. Disse forholdene er lav belastning og lavt turtall, så fort du gir mye gass så stenges dem helt.



    Flapsene stenger altså det ene settet med innsugskanaler, slik at all innsugsluft må gå via den ene innsugskanalen (per sylinder). Dette øker luftas hastighet, som i det aktuelle arbeidsområdet øker fyllingsgraden, altså mengden luft sylinderen tar til seg på den takten. Den samme funksjonen vil ha minska fyllingsgrad på høyere turtall og eller belastning. Er ikke dette bra? Jo. Men i det aktuelle området går allerede motoren med et kraftig luftoverskudd. En viktig grunn for å øke fyllingsgrad er altså at med økt fyllingsgrad i et arbeidsområde med kraftig luftoverskudd, vil man altså kunne kjøre mer EGR. Swirlflaps er altså, for å runde av på en kort og grei måte, 100% avgassrelatert, og de har ingen innvirkning på motorens effekt. Dersom de ikke åpner helt vil de derimot påvirke motoreffekten negativt.

    Hvorfor er dette noe å tenke på? Systemet i seg selv er jo greit og relativt uproblematisk. Problemet som etter hvert har fått mye oppmerksomhet er at disse spjeldene kan løsne. De vil da bli sugd inn i motor, med havari som følge.

    TRF Performance leverer derfor erstattere for disse flapsene. Disse er maskinert aluminium, med nye o-ringer som tåler miljøet i innsugsmanifold. Disse har altså ingen deler som kan løsne og bli sugd inn i motor. Dette er en rimelig og enkel oppgradering som totalt eliminerer risikoen for såkalt «swirlflaps havari» som har kostet flere BMW eiere dyrt.

    Konkurranse: Bimmers.no har blitt nylig fått en real oppgradering. Men friskt blod og nye løsninger for medlemmene har TRF Performance nå fått muligheten til å inngå et samarbeid med Bimmers.no, et samarbeid medlemmene vil kunne nyte godt av med muligheter for eksklusive tilbud, konkurranser og gruppekjøp. For å feire dette gir TRF Performance 1stk komplett sett swirlflaps erstattere + komplett pakningssett til innsugsmanifold til en heldig bruker gjennom en konkurranse Bimmers.no holder. Det spiller altså ingen rolle hvilken motor du har, vi leverer riktig sett til deg. Hvem er dette aktuelt for? Alle! Men motorer som kan bruke dette er i grovt: m47n, m47n2, m57, m57n og m57n2.

    Delta i konkurransen her:
     
      " data-width="550"> Innlegg av bimmers.no.
    For mer interessant lesing om swirl flaps og dieselmotorer, følg denne loggen og besøk gjerne dieseltråden under "DIY og Prioriterte Tekniske Tråder" i forumet.
     
  4. Like
    roarholt ga poeng til mkj for ett blogginnlegg, Måtte bytte motstand til varmeapparatet gitt   
    Hadde en kjedelig feil på bilen med at etter noe tids kjøring(ca. 25-30 min), så begynte det plutselig å blåse kaldt fra varmeapparatet. Ganske irriterende og småkjipt når det nå har begynt å bli minusgrader ute.
    Fikk høre at et var en såkalt formotstand (eller bare motstand) til varmeapparatet som var gåen. Fikk en ny del fra KOED i dag (nr.: 64116923204U), og heiv meg rundt omgående. Skjønte ikke bæret av hvor denne duppeditten hørte hjemme hen, men etter et kjapt søk gjorde denne Youtubevideon det rimelig krystallklart. Klart kanskje, men spesielt lett å pelle ut den motstanden var det ikke. Etter mye knoting var den gamle ute og den nye omsider på plass, og i motsetning til han som har laget youtube-videoen fikk jeg også på klipsen i nederkant som holder dingsen på plass


    Kjørte meg en testtur på 36 kilometer etter montering, og problemet synes å være fikset. Hurra! Hadde ingen problemer med utetempmåleren som en annen med tilsvarende problemer nevner her, så jeg håper dette løste saken i mitt tilfelle. I motsatt fall rapporterer jeg tilbake om et par dager da jeg har planer om langtur EDIT: Syns fortsatt varmen kommer og går litt som den vil...
    Gammel motstand:

    Ny motstand:

  5. Like
    roarholt ga poeng til oddis for ett blogginnlegg, E30 V8 S62 Kompressor 600hk Limmet Speedfactory   
    Da får vi vel slenge opp litt ræl for å få fart på denne "blåggen".
    Som noen av dere vet så har jeg en YouTube kanal på http://www.youtube.com/oddisPProductions
    - eller "Oddis Productions", stort sett hjemmelagde filmer av diverse farkoster fra diverse bilstevner rundt om

    Jeg starter med en av de siste filmene jeg trøkte sammen... svensken Limmet sin semi-rørrmme E30 med E39 M5 V8 motor og kompressor på ca 600hk fra Gatebil Vålerbanen 2011. Bilen er VANVITTIG forseggjort i chassiet da den ble revet helt ned og bygget opp som en rørramme, omtrent hele chassiet ble rekonfiguert.
    Bilen ble forøvrig solgt videre til Lars Kvissel fra Elverum, fikk ny lakk og ble montert med S54 Turbomotor på 800hk og Selholm sekvensiell girkasse. Bilen er vel faktisk til salgs igjen pr i dag om jeg ikke husker feil.. Motoren beholdt Limmet selv og satt i sin nye BMW 1 serie coupe driftebil som mange sikkert har sett på diverse Gatebil stevner.
    Prosjekttråden fra Zatzy kan dere se her! http://www.zatzy.com/projekt/357089-limmet-mattsvart-e30-drift-edition-2010-a.html
    Her ser dere noe av tiden som har gått med i bilen..! Vanvittig tidkrevende og nøysommelig prosess!








    Slik ser motorrommet ut nå med S54 Turboen til Kvissel

×
×
  • Opprett ny...