Hei. Jeg skal bare dele min historie om problemene med min N52B25 så når flere bruker google å søker opp dette så slepper mann å lese gjennom utallige forum sider på engelsk slik som jeg gjorde.men løsninger som egentlig ikke har fungert.
Oljeforbruk:
Løsningen der blei å bytte ut veivhusventilasjonsfilter så kalt CCV, PVC osv. Jeg byttes også alle tilhørende slanger til denne som er oppvarmet. Bunnpannepakning og toppdekselpakning samt pakning til Valvetronic motor og sensor. Tennplugger da disse var sotet og irret.
Ustabil tomgang samt tilfeldig rusing fra 700 rpm til 1400 rpm. Meget lat på lavt turtall:
DISA ventil. Denne kjøpte jeg ny OEM fra BMW. 3600,- Den gamle flæppsen lå løs i innsuget. Stålpinnen lå også løs i innsug sammen med ca 1 dl olje fra defekt CCV.
Feilkode på kamakselsensor innsug og utblås. Feilkode vanos begge sider:
Vanosventiler sjekket for funksjon. Rengjort i bremserens og smurt opp med motorolje. Den ene sto fast pga koks på selve stempestanga. Byttet begge boltene med filter som står på venstre side av blokka på oversiden av kjedestrammer. Byttet også oljefilterlokk og oljefilter.
Alle deler som er byttet er OEM. Ja det koster men nå har jeg ingen feilkoder lengre. Bilen drar fra bånn å du kjenner valvetronicen funker når den kommer på turtall.