Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Det jeg savner noen ganger er å ha arbeidskollegaer eller kunder med et snev av interesse, slik at man har noe interessant å snakke om på julebord eller som smalltalk. Jeg er fullt klar over at jeg framstår som litt sær når jeg begynner å snike inn bil i urovekkende mange samtaler, men det er jo så utrolig kjedelig å snakke om andre trivielle ting som fotball, skisport, oppussing av hus og trening. En av "sjefene" på kontoret har eid en US-import 2003 Porsche Cayenne Turbo i mange år, mest fordi den har hatt et sinnssykt verditap og at han ikke vil realisere tapet enda. For et par år siden kom jeg i prat med en selger som kjørte en BMW 645Ci som arbeidsbil, og på sommeren kjørte han en Porsche 996 Turbo Techart med 550hk, veltebur og full pakke (gamlebilen til Robbie Williams). HAN var en ekte bilentusiast. Skulle ønske det var flere som denne herlige mannen
  2. Hvem er du til å diktere og sette premissene langs veiene. Sånn kvasi-politinisser som deg og 316 spyr jeg av. Ekte norsk inngrodd jantementalitet. Feige er dere også. Har man et problem med en person eller kjøringen hans kjører du etter han og sier i fra istedenfor å være en patetisk angiver. 316, du kler virkelig å kjøre en døll Passat.
  3. Vi hadde et ungdomsopprør spredd over hele sør-Sverige nylig, hvor muslimer ødela bydeler og tente på biler, skoler og diverse annet. Dessverre var ikke dette politisk motivert, bare meningsløs gladvold. Men det var i hvert fall noe annet enn standard vold og ran som man oftest ser. Denne mangelen på ytringer kan vi takke oljen for. Både gamle og unge har det for godt, og tør ikke ha sterke meninger lenger. Alle tar etter Jens Stoltenberg.
  4. Ingen tvil om utviklingen, men det må nevnes at undersøkelsen mest sannsynlig svartmaler litt mer enn virkeligheten. Når folk blir eldre og skal inn i voksenlivet må mange av disse i statistikken skaffe seg førerkort for å komme seg til jobb, hente i barnehage, handle etc. Søsteren min var en slik - en idealistisk sosialist som i en alder av 30 fant ut at hverdagen med unger og arbeid ikke funket særlig bra med bare buss. Det vi diskuterer passer veldig godt inn i tiden - folk har problem med å bli voksne, og mange lever som tenåringer til langt ut i slutten av 20-årene. De bor hjemme hos foreldrene og bruker tiden på piss, og nekter å vokse opp og ta ansvar for eget liv. Derfor utsetter de også førerkortet og bilkjøp, fordi det krever litt egeninnsats. Da putter de heller hodet ned i sanden (aka mobilen/PCen) og sløser vekk livet på sosiale medier.
  5. Har fylt 95 oktan på en 1997 Ferrari F355, og det gikk brillefint. Også kjørt S38B38 mye på 95, samme med M54B30. Jeg synes du/dere er litt hysteriske. Bruker man bilene mye (og ikke har dem som garasjedronninger, R Andersen), så går man lei av å fylle bensin til 16.50-17kr pr liter.
  6. Nå må dere gi dere. Han har rett i at 520i lenge ikke har vært spesielt populær. Er ikke akkurat budkamp om de som ligger til salgs. Bilene er tross alt kraftig utdaterte. Går dårlig og ræva på vinterføre. Ikke fin nok til å være kun sommerbil, så den faller mellom to stoler.
  7. Det er nok en oppjazza 1984 Carrera 3.2. Mest sannsynlig Sveits-import i sin tid siden den bare er registrert med 207 hk.
  8. Har ingen av dere vært på jobb i dag?
  9. Kameraten din høres ut som en skikkelig idiot. Kollektivfeltet er et gode dere har fått tilgang til å bruke ved behov, dere har ikke krav på dette feltet. Bøllekjøring med elbil har blitt mer og mer vanlig siden elbil-eiere flest er egoistiske gjerrigknarker med lite interesse for bil.
  10. Du er jo morsom - en fransk 70-tallsbil som vinterbrakke. Noen troll er mer gjennomført enn andre
  11. En interessant ting er at for ikke lenge siden så jeg et intervju med min favorittskuespiller Telly Savalas. Han var født i New York av greske foreldre, men sa ifbm et spørsmål at de var alle "New Yorkere", uansett om man var gresk, jøde, svart eller asiatisk. Amerikanere, og da spesielt folk fra New York (som teller ca 22 mill med omegn), er fascinerende flinke til å yte et samhold uansett bakgrunn. I Europa har vi de siste 30 årene blitt splittet, og vi mangler noe av den stoltheten. Det er stort sett innvandrere selv som står i veien for seg selv - de lager kunstige grenser hvor det egentlig ikke eksisterer noen, og skaper denne polariseringen. Noe av det som har provosert meg mest faktisk er hvordan Norge vanner ut 17 Mai, og begynner å bli en internasjonal svada-dag hvor folk feirer landet de flyktet fra. Man gir tilbake, og mister fingeren i forsøket.
  12. Historien viser at innvandrerne i USA delte seg opp etter etnisitet de også. Nord-europeere holdt seg samlet, polakkene var en egen gruppe, svarte samlet seg i egne bydeler og ikke minst - italienerne. Sistnevnte var en vanskelig gjeng å integrere, ikke ulikt somaliere i dagens Norge. Men som du sier, alle var/er de stolte amerikanere! I dagens Europa er det lite felleskap - altfor mange innvandrere fra Midtøsten og Afrika er mer opptatt av hvordan man kan utnytte velferdssystemer, ikke bidra eller at man flytter "hjem" til gamlelandet etter noen år, enn å bli integrert og å bli en borger på lik linje med de innfødte.
  13. Kom over noen bilder av en Miata på østkysten i USA. Denne har stått parkert i oppkjørselen i 15 år uten å ha blitt brukt. Han som tok bildene spekulerte i at bilen hadde tilhørt datteren til de som eide huset, men hun hadde tatt selvmord (fotografen hadde gått på skole med henne). Tydeligvis har ikke foreldrene klart å selge bilen.
  14. Du vet vel godt svaret på dette selv. Det handler nok om identitet og tilhørighet. Mennesker av samme etnisitet vil alltid søke seg til hverandre for full aksept og forståelse. Mennesker er generelt glad i å dele opp i "oss" og "dere" - jeg gjør det samme selv når jeg kritiserer alle innvandrerne som ikke bidrar til fellesskapet.
  15. Min er dessverre ikke fullspekket. Skulle veldig gjerne hatt 2-literen på 140hk og skinn. Og savner soltak. Har også vanlig tenningsnøkkel, og ikke startknapp. Merker det er litt stress å kjøre forbi nå - må planlegge mer og time giringen litt mer nøyaktig. Bykjøring og køkjøring er ikke så moro med den, da dieselen er utrolig lite smidig i lave hastigheter. Og det start/stopp-systemet er bare slitsomt og unødvendig... Mondeo mk4 skulle jo egentlig vært byttet ut i år (USA fikk den nye i fjor), men den har blitt utsatt pga problemene i Belgia. Ford skal flytte produksjonen til Spania, og fabrikkarbeiderne har demonstrert og blokkert biler fysisk. Og når nye biler har blitt transportert ut av lokalene har arbeiderne kastet stein på bilene og ødelagt dem, slik at de må snu i døra...Herlig.
  16. Den Taurusen som kom på slutten av 80-tallet var jo faktisk en knakandes god bil, som var populær blant redaksjonene til diverse bilblader. Verstingversjonen SHO gikk faktisk for å være en av bilene som var mest bang for the buck på markedet da, og det sier jo litt mtp alle de gode 80-tallsslagerne den konkurrerte mot da.
  17. Hadde jeg brukt ca 700 000 kr på ny bil, og den begynte å ruste etter 2 år hadde jeg blitt irritert. Men hadde importør nektet ansvar hadde jeg blitt bra hissig. Virker som mange av dagens biler er mest flash, design og "smarte" løsninger på problemer som aldri skulle eksistert. Ordentlig kvalitet (mao biler som ikke har register- og turbo-havari annenhver mnd og som ikke ruster) må man lete etter med lupe og ravinehund kan det virke som...
  18. Ja, fargen er bra. Fargevalget var mellom noen gråfarger, svart, beige og blå, så da ble det blå. Faktisk en sjelden farge langs veiene, så jeg finner i hvert fall bilen på parkeringsplassen. Er firmabil ja. Selv om jeg har eid Fiesta mk1, Granada 2.3, Scorpio og en Sierra, så er jeg ikke så Ford-entusiast at jeg kjøper en slik ny. Eneste Forden jeg kunne vurdert å kjøpe ny måtte vært nyeste Fiesta ST, som er en av verdens morsomste biler for øyeblikket.
  19. Da har jeg tatt steget inn i A4-bilenes verden, og er nå kamuflert på veien sammen med alle andre stasjonsvogner med diesel. La meg presentere en hårete Mondeo med 1.6D på 115hk. Samme poteten av en motor som sitter i en haug av andre europeiske biler...
  20. Angående skiltplate - hva med "Aus der Reihe" som et lite hint til fortiden.
  21. Jeg synes du skal ta deg sammen og ta ansvar for eget liv. Nå har du sittet på Bimmers og klaget over jobben din i årevis, og folk som bare syter og klager er slitsomme. Hvis du oppfører deg slik på jobben også har kanskje begge parter godt av at du bytter arbeidsplass.
  22. Gamlebilen til brukeren Trotto. Lå til salgs for 200 000kr i 2009. Her er hva han blant annet skrev: Jeg klippet ut annonsen av denne bilen fra Motorbørsen i år 2000 når den lå til salgs for 320 000kr. Dessverre var de som importerte bilen litt "useriøse" mtp registering/chassinr etc, og dette forfølger bilen 17 år etter. Jeg synes bilen er feit, men det at den er registrert som en 1989 535i er negativt uansett hva bilen egentlig er. Det eneste positive med at tiden går og at vi blir gamle er jo at disse bilene i dag er billigere å importere og registrere, så da slipper man å gjenta slik triks og miks som var populært på 90-tallet.
  23. Statistikken taler egentlig ganske klart. Både forsikrings-statistikken og det faktum at det ikke finnes en eneste BMW med over 400k km til salgs i landet. Sammenligner vi BMW og Audi med over 300 000km på finn er det fordelt på 102 Audi og 52 BMW. Begge disse merkene selges til nøyaktig samme kundesegment, og er ikke blitt brukt nevneverdig i Taxi-næringen. Fordelingen mellom bensin/diesel og manuell/automat er også identisk.
  24. Totalt irrelevant ja. Hvem er det som faktisk betaler for disse bilene? Hvem er det som faktisk kjører disse bilene? Det er markedet. Herlig at du drar frem München (av alle byer...). Drar man til Wolfsburg stikker man seg ut hvis man ikke kjører VAG. Tok en titt på finn på utvalget av biler med km mellom 400 000 og 980 000. Resultatet var 230 biler, med en fordeling på 103 Mercedes, 35 Volvo, 32 VW, 11 Audi og *trommevirvel*....0 stk BMW. For å være litt mer rettferdig søkte jeg på biler med km fra "kun" 300 000 til 980 000, årsmodeller 1995-2012. Mercedes har da 298 biler etterfulgt av VW, Volvo, Toyota, Audi (!) med 102 biler og BMW med 51 stk. Alt dette er selvsagt helt tilfeldig
  25. Hva med egen tråd på den touringen din, Solheim? Ser aldri folk med edition 33 langs veien eller på fora.
×
×
  • Opprett ny...