Aquarius
Medlem-
Innholdsteller
277 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Interesser:
Oslo
-
Kjøretøy
X1 xDrive 25, E46 318i
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Aquarius's Achievements
-
Hei, henger meg på her. Står i garasje med jevn temperatur på 9 oC (uten lader). Har hatt en periode med 8-10 minusgrader nå. Av og til starter motor umiddelbart (i garasjen). Andre ganger går den over på motor etter et par minutter. Har forsøkt se en sammenheng med batteristatus og kjøremodus før parkering, men finner ingen sammenheng der heller. Kan ikke være temperaturen i garasjen som fremtvinger umiddelbar start. Ikke lett å skjønne den algoritmen som dette styrer etter. Det er vel som nevnt tidligere i tråden, litt slik hybridløsningen er. Fungerer jo helt greit - den gjør vel det som skal være mest ressursriktig. Nå jobber jo Vegvesenet med en løsning med geogjerder for hybrider. Kan være viktig for oss som bor i byer der det trolig kommer fossilfrie soner. I det konseptet skal jo bilen tvinges i batterifremdrift innenfor et gitt geografisk område. BMW er tydelig engasjert i dette arbeidet, så da får vi jo tro at de har en løsning på dette også. Kan jo ikke da ha en bensinmotor som kobler inn som den vil. (Fikk vår 25e i midten av desember. Har ennå ikke klart å lade mer enn 40 km ved 100%. En annen læringsalgoritme jeg ikke skjønner.)
-
Patta reagerte på et innlegg i et emne: Tilbakekalling - E46 320i 1999
-
Hei, Utrolig bra at BMW faktisk kaller inn disse gamle bilene for kostnadsfri utskifting, selv om selve utførelsen gir en liten bismak. Hadde min inne for kontroll i begynnelsen av juli. Fikk beskjed om at airbag måtte byttes, men at det var leveringstid på denne. Time for bytte ble satt opp 30. september, og for det møtte jeg opp kl. 08:00 hos Bavaria. Etter en halv times venting fikk jeg beskjed om at airbagen måtte sendes til Tyskland! I påvente av dette har bilen kjøreforbud, og står nå hos Bavaria. Bavaria kan heller ikke si noe om hvor lang tid dette vil ta - antydet 1 mnd +... Må si jeg ble en smule paff - kunne de virkelig ikke informert om dette tidligere!
-
Stein-98 reagerte på et innlegg i et emne: Castrol Edge varianter og tilsetninger (blanding)
-
Bare for nysgjerrighetens skyld, hva er "ISID" ref. Run bleeding procedure with ISID with vent valve open.? Ser forøvrig av gamle regninger fra verksted at det aldri er belastet mer en 1l bremsevæske. Jeg klarte meg ikke med 1l for bytte/lufting av bremsekretser og clutchkrets. Mistenker derfor at clutchkrets utelates ved vanlig bremseservice. Resultatet her kan jo igjen tyde på dette. Blir spennende å høre hvordan dette går videre...
-
Ja, skrudde av lokket på reservoaret. Rengjør godt rundt lokket først. Legg godt med filler rundt reservoaret slik at eventuelt søl av bremsevæske suges opp. du vil ikke ha bremsevæske på lakk eller andre deler!
-
Hei, Hadde aldri byttet bremsevæske selv før jeg gjorde dette. Det var under Googling etter rett prosedyre jeg kom over en video fra en Mercedes mekaniker, som beskrev denne backflushing metoden. Jeg hadde da ikke engang tenkt over at det lå bremsevæske i clutchkretsen. Backflushing metoden skal sikre at du blir kvitt eventuelle luftbobler - de stiger naturlig oppover i systemet, og følger da lettere med ut. Kjøpte en liten pumpekanne som jeg satte en 6mm klar slange på. På kannen var den grepsventil så jeg kunne kontrollere mengden. Fikk ny bremsevæske helt ut i enden av slangen, og koblet denne til lufteventilen på slavesylinderen. Pumpet opp et lite trykk (ikke mye), og løsnet lufteventilen. Så med en gang at bremsevæske gikk inn i kretsen. (Pass på at du ikke har bobler i slangen.) Stoppet av og til for å sjekke at det ikke rant over i reservoaret (stengte ventilen når jeg sjekket). Pumpet også clutchen noen ganger underveis. Tror jeg brukte ca. 3 dl bremsevæske før jeg stengte ventilen for godt. Hadde da sugd ut en uklar gammel bremsevæske fra reservoaret. Tømte dette så godt jeg kunne, fylte opp med ny væske og satte trykk på reservoaret. Da var det bare å åpne på hver kalipper etter normal prosedyre. Veldig enkelt dette egentlig, i alle fall på min gamle 318 med et helt tradisjonelt system. Er vel kanskje samme greia å nyere modeller også.
-
Det begynte med et rykk i det clutchen begynte å ta - både i 1.gir og revers. Rykket ble kraftigere og etter hvert til flere rykk. Til slutt ble det skikkelig risting ved igangkjøring. Merket ikke noe ved giring opp ned på høyere gir. Min bror hadde en Opel med noe av samme symptomer. Han fikk beskjed av Opelverksted om å ta noen skikkelige lange slurestarter med høyt turtall. Det skulle visst hjelpe. Fungerte ikke hos meg.
-
Hei, slet med samme greia i flere år. Endte med bytte av dobbeltmasse svinghjul og clutch. Tok ikke mange ukene før nykkingen begynte på ny. Nye verkstedbesøk og reklamasjoner uten at noe feil ble funnet. Året etter tok jeg selv bytte av bremsedeler og bremsevæske. Backflushet da også slavesylinder til clutch. Etter det ble problemet borte. Mistenker derfor at det slurves ved bytte av bremsevæske, og at væsken i kretsen til cluch ikke byttes og luftes. Mulig skudd i blinde, men det løste i alle fall problemet hos meg.
-
Hei, du kan jo begynne med å sjekke kjølevannsnivå... er målepinnen ikke synlig, mangler du i alle fall kjølevann. Mangler du vann, har du trolig en lekkasje. På kald motor, fyll opp med vann til peilepinnen er i høyde med kanten på lokket. Ideelt sett bør du fylle 50% glykol og batterivann, men for å teste kan du fylle kun springvann. Dette kan du bytte ut når feilen er funnet. Benytter du bare springvann, parker da bilen i varm garasje - så du ikke får frostskader på motor og kjølesysten. Om du velger glykolblanding, sjekk hvilken type bilen skal ha (ikke alle glykoler/farger kan blandes). Følg med på peilepinnen noen minutter. Synker den, fyll på mer og se etter drypp under bilen. Ekspansjonstanken (ved siden av radiatoren) er et godt tips som nevnt av @humpfy. Holder nivået seg, skru på lokket. Start opp og la motoren gå et halvt minutt. Skru av lokket og sjekk peilepinne på ny. Mangler du nå vann - fyll på som beskrevet over. Skru på lokket. Start motor og la gå på tomgang noen minutter. Følg med på motortemperatur og se etter tegn på lekkasjer. Om pumpe og termostat er i orden, bør motoren etter hvert få normal driftstemperatur. Du får nok ikke varme i varmeapparatet ennå - da må det lufting og mer påfylling til. Blir den for varm igjen, stopp motor umiddelbart for da er nok noe feil med pumpe eller termostat. Sjekk også peilepinne igjen, så du ser om du mister vann. Om du ikke søler for mye ved vannpåfylling, kan du jo også følge med på eventuelt lekkasjesøl under bilen. Prøv dette og meld tilbake, så tar vi det derfra.
-
Den middels store DAB(+)-tråden
emne svarte i Aquarius sin awt i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei, tillater meg å løfte denne litt... Minner veldig om diverse utgaver som AudioComX, DABMotion og Carwise. Tiny C10 er vel også en tilsvarende type, men også med Bluetooth. Fjernkontroller er veldig like - mange av selve mottagerne også. AudioComX utgaven kom vel ikke så bra ut i litt eldre test, i motsetning til C10 som anbefales i de siste tester. Ser at jording av antennene er kritisk for godt mottak. Hvordan virker antennen på GS varianten kontra den på C10 (m/jording mot A-stolpe)? -
Hei, Jeg har i alle år fått merkeverksteder til å bytte bremsevæske annet hvert år i forbindelse med service og oljeskift i hht. Inspection I og II. For første gang tok jeg nå denne jobben selv. Byttet skiver og klosser rund baut, slitasjevarslere - og til slutt bremsevæske. Generelt en veldig grei jobb, og resultatet ble over all forventning. Hadde i mange år store problemer med at bilen ristet i gang fra 1. gir og revers når jeg løste ut clutchen. Bilen inne mange ganger hos forskjellige merkeverksteder, men ingen forstod dette. Inntil bilen var nesten 11 år gammel - da var dette plutselig et kjent problem. Defekt dobbeltmasse svinghjul var diagnosen, og både dette og clutch ble byttet samtidig. Det tok ikke mer enn et år før ristingen begynte igjen, og samme leksa med merkeforhandler har gått igjen etter både reklamasjon og gjentatte servicer. Så til dette punktet som nå overrasker. Etter byttet av bremsevæske er hele clutch/risteproblemet borte! Jeg begynte bremsevæskebyttet med å backflushe slavesylinderen på girkassa. Tømte så bremsevæskebeholderen så godt det lot seg gjøre, og trykket ny væske fra beholderen ut til hver luftenippel på hver caliper i vanlig rekkefølge. Spørsmålet som jeg nå stiller er, om verkstedene normalt ikke flusher også clutchen ved bremsevæskeservice. Kan jo ikke skjønne annet enn at jeg må ha hatt luft i clutch hydraulikken! I så fall kan da ikke verkstedene ha byttet væske skikkelig i systemet? Hva erfarer dere på Bimmers?
-
- bremsevæske
- clutch
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
Har du sjekket batterispenning?
-
E.C. helt riktig, og det er nok nettopp poenget. I kalipperne blir bremsevæsken svært varm og kokepunkt er viktig, særlig ved aktiv bremsing og banekjøring. Det er nettopp et høyest mulig kokepunkt og evnen til å beholde egenskapene ved høy temperatur/hard bremsing de fleste er opptatt av (selvfølgelig også bremsefølelsen). I resten av systemet - reservoar, bremserør, clutch og kontrollventiler for ASP og stabilitetssystemer, er derimot væsketemperaturen noenlunde lik aktuell utetemperatur. Kontroll/styreventiler for ASP/DSC osv. er veldig hurtige for å gi ønsket individuell styring/bremsing av de fire hjulene. Da blir også egenskapene og viskositeten til hydraulikkoljen i styreventilene viktig - spesielt ved lave utetemperaturer. Må jo være en grunn til at det produseres og spesifiseres lavviskositet (også kalt low temp) DOT 4 væske! Se hva f.eks. ATE skriver HER
- 6 svar
-
- bremsevæske
- e46
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
DOT 5 kan jeg ikke bruke, for den er silikonbasert og må ikke blandes med glykolbasert DOT 4 eller DOT 5.1 (som også er glykolbasert). Mulig kan man bruke dette hvis man tømmer hele systemet og fyller opp igjen, men det er ikke et prosjekt jeg har tenkt å begi meg inn på. Spørsmålet er vel om ABS/DSC fungerer like godt med en væske med mye høyere viskositet på kalde dager. Ved lave temperaturer er det ganske stor forskjell på viskositeten til de to væsketypene. Det er jo normalt ved kaldt glatt vintervær som ABS/DSC er viktigst ved normal kjøring.
- 6 svar
-
- bremsevæske
- e46
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Hei, skal bytte bremsevæske på E46'n og søkt litt på nett etter anbefalte væsker. OEM skal være DOT4 lavviskositet (ISO 4925 Class 6) som åpenbart kreves for biler med ABS/DSC osv. uten egen forsterkerpumpe. På alle regninger fra tidligere BMW servicer beskrives bruk av "SUPER DISK BRAKE FLUID". Den eneste jeg kan finne på nett med denne benevnelsen er en BP/Castrol væske DOT4 Class 4 - altså ikke lavviskositet. Er vel tvilsomt om dette er korrekt type, men det ser altså ikke ut som merkeverkstedene benytter OEM bremsevæske. Noen som vet hvilke fabrikat og type verkstedene egentlig bruker?
- 6 svar
-
- bremsevæske
- e46
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
+1 Kan ikke skjønne annet enn at tenningstidspunktet er feil, veiv- eller kamsensor... Sitter en kamsensor på hver side foran på motoren. Du skriver i en annen tråd at du har byttet kjølevannslange pga lekkasje. Kan du ha fått vann inn i koblingen på kamsensor? Den som sitter foran på venstre side av motoren står ganske nær slangen. Fikk du forresten problemet før eller etter bytte av slangen?