Gå til innhold

pedro

Medlem
  • Innholdsteller

    2094
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av pedro

  1. Ja Det er forståelig. Tar en overhaling på 99 530 dat en min jeg nå før jeg fortsetter på B3 en. Bruksbil kommer før morrobil. Siden motor og elektrisk ble tatt i fjor er det karosseriet som skal tas i år. Da blir den beholdt i noen år til.
  2. Men har du ikke kikket litt på den engelske i trøndelag da som delebil? Den går da rimelig? Der har du jo alle delene for en rimelig penge. Gjenstår arbeidet da og en lakk strekk. Gratis bump
  3. På vei til jobben i dag ble denne lyden dramatisk verre Nå klaprer det hele tiden og det kommer også lyd ikke bare når jeg bremser, men også når jeg svinger. trodde det var løse hjulbolter en stund, men de er tighte. Bærekule etter ETT år og 5400km?? P
  4. Hei Motoren tar ikke etter, selv med hjelpestrøm som har stått å gitt 320en strøm. -Alt virker. -Start motoren går, men det er ikke antydning til at den tar etter. -Har byttet ALLE releene. -Sjekket alt av sikkringer. -Starter går rundt og det lukter bensin med det samme. -Pluggene er tørre og fine og det LUKTER IKKE BENSIN AV DEM. -Batteriet er ladet helt opp og bruker hjelpestrøm fra annen bil når jeg kjinner. -Batteriet tømmes veldig raskt og blir knekt hvis det står i bilen. -NYTT _Bensinpumpen går konstant med og uten tenning på. _Det kommer en sterk suselyd fra under innsuget HELE tiden så lenge det er strøm _på batteriet. _Batteriet "knekker" på kort tid nå hvis ikke minus blir koblet fra. Skjer i løpet av halvtimen. Ikke fått målt hvilken sikkring det går strøm igjennom, men skal gjøre dette etter jobb i morgen. _Siste batteriet var helt nytt. MUS I BILENS EL NETT? Trenger seriøst noen innspill nå. P
  5. Har nå fått klakke riste lyd i rattet og det klunker kraftig når jeg "pumpebremser raskt". Samme stag eller kan det være to ting. Rattakselkryss og en eller annen foring? Klunkingen er så skarp nå at jeg trodde kalpiteren var løsnet eller at bærekula var gåen, men de ble begge skiftet i fjor og bilen er knapt kjørt 5000 etter dette pga konstant trøbbel med motor/ turbo/ dyser/agr veivhusventilasjon IC osv osv osv. Lyden begynnte som en vibrasjons lyd klappring i rattet ved dumper, Nå klakker det skikkelig! Ideer om hva dette er for noe? GS blitt veldig dyre. Hvordan er Schmiedmann i forhold? Noen som har prøvd dem på slitedeler? Brukt Mekonomen på Rud i det siste.
  6. Hei Har ett spørsmål som jeg lurer på om du kan hjelpe meg med. Større kaliptere og skiver bak til E36 328. Jeg har en Alpina B3 3,2 l 98 modell. Denne(driXXXXlen) er som kjent bygget på nokså standard 328i deler(har merkelig nok M3 bremsekraftforsterker) og har pga sent byggeår IKKE M3 bremser eller såkalte B8 bremser som var mer enn tilsvarende M3 bremser(4,4liter V8). Det vil si totalt underdimensjonerte bremser framme og bak. Jeg må etter en seriøs krasj vise bilen til biltilsynet på Risløkka. Der godkjente de IKKE bremseoppsettet mitt med M3 3,2 frambremser og 328 Touring bakbremser. De originale bakbremsene ble for små i forhold til M3 kalipterene og skivene framme. Problemet mitt er at stikkaksler ut fra diferensialen er 328i og ikke M3 som girkasse og diffen er. Derfor passer ikke M3 bakbremsene. Har ikke fysisk giddet å prøve da jeg må kappe bremseskjoldene for å få på skiva og bremseskoene til M3 har større diameter enn til 328. Skal jeg ha M3 skiver bak, må jeg legge inn ringer i skivene. Her er ingeniørene Steinar K og Ove Kvams svar på mitt spørsmål om BIAS på oppsettet med 328 bremser bak. Bremser: En e36 328 har diameter på masterbremsesylinder foran/bak på Ø=23.81/20.64mm. Diameter på skivene foran er 286mm og bak er de 276mm om de er ventilerte. Kaliperne foran har stempeldiameter på 54mm og bak 38mm. Dette gir en bias på 60.73% (har ikke korrigert for diameter på(han mener omkrets eller overflate)MY ADD klossene, men det betyr ikke så mye). Med m3 3.2 bremser foran (jeg antar 315mm skiver og 60mm stempeldiameter kaliper) blir bias 67.92% på din bil med 328i masterbremsesylinder. Dvs. ca. 7% mer frontbiased. Om du har e36 m3 masterbremsesylinder (Ø=25.4/20.64mm) blir bias 65.04%. Dvs. ca. 4% mer frontbiased enn en 328i. En e36 m3 3.0/3.2 har originalt bias på 60.82%. Jeg har antatt samme type klosser foran og bak. Jeg holder nok med tilsynet og mener du har forringet bremsebalansen på bilen din. Jeg har kortet ned svaret til Steinar K endel, men det koker ned til at BT(var Roy Ove Tveitan ved Risløkka som vurderte bilen) ikke godkjenner oppsettet. De mente det var direkte farlig. Ser du noen umiddelbare løsninger på dette problemet slik at jeg kan få igjen skiltene på bilen Mulig å bruke bak bremsene fra E46 328i touring feks eller noe fra Brembo? Med vennlig hilsen Per Christian
  7. Her er det vel flere muligheter. Noen av disse 530 dene er det vel defekt turbo(turboen lekker igjennom ojle) på som gjør at de plutselig "halter" svartrøyker og går stygt. Dyser som slipper igjennom for mye Tilstoppet AGRventil Tett veivhusventilasjon++ Med de symptomene der ville jeg tatt av rørene til turboen for å se etter oljelekasje og kjenne etter om det er slakke i akselen til turboen. Stor slakke er ett dårlig tegn Turbohavari er en mulighet på disse bilene Svart eller gråryker den? Ikke nødvendig sammenheng mellom strømmangel og bankelyd. P
  8. Hvor mye mer effekt får man ut av en standard 98(E,36 320) med 328 grenrør, eksos og High Flow katalysatorer? Vurderer 328 anlegg på min 320 fra grenrør og helt ut siden jeg opplever 320i a en som litt vel lat. 20 ekstra hk tror jeg hadde gjort seg godt. Vurderer også High Flow katter i 530daten min hvis jeg ikke bruker pængan på en Quaife diff istedenfor katter. P
  9. Tok kontakt med ett lokalt lastebilverksted for pris på jobben, men de henviste til Artic Truck. Artic Truck, ved Vidar, var ikke interssert i å gå inn i BMW markedet. Så de tar ikke den jobben på vegne av Artic Trucks slik som saken står nå. Mest på grunn av at dette ikke var forespørsel på en Nissan eller Ytotoa 4X4. Eirik, verksmesteren på Artic Truck, derimot, som tok Benjamins 1 serie, ønsker å gjøre flere diff jobber også på BMWer. Jobb(ca. 5000) og noen kroner i diffolje og 5 timers arbeid. Da skulle saken være biff etter hans mening. Dette forutsetter at det er rett fram arbeid uten komplikasjoner med å ta av diffen og montere den igjen. Er det flere som er interessert? Mulig å forhandle fram ett opplegg hos Artic Truck her hvis noen flere er interessert. Håper trådstarter legger ut litt mer "reklame" for diffen sin P
  10. Vil man ikke få feil ved en eventuell PKK? Jeg fikk ihvertfall problemer på Euen med en Lanzer 4X4 pga rusne skjold i 2009. Mulig det er godtatt og fjærne dem nå. Men er de der skal de være hele, mener jeg. Noen som tar PKK daglig/ukentlig og vet dette?
  11. Virker som om metallet i mutterene og aluminiumen korroderer Er jo nesten bare der de er kontkakt med metall av en eller annen type det skjer Virker ikke på meg som om det er ristingen disse platene utsettes som gjør at de smuldrer opp, men korrosjon. Min Alpina B3 hadde lav km og var velholdt, men dekslene lå nede og skranglet på den også Hvorfor dette patentet og ikke feks de store plastmutterene som feks er brukt på gummien i mototrrommet og på innredningen? Er vel lagd for å falle av! Hvva er prisen på disse nye 1000?
  12. Sika eller Tech 7 ja Høres ut som en god løsning- Jeg limte på stoore metallskiver der festet var avrevet og satt på nye muttre.
  13. Hei Ole Vet ikke om det er å få kjøpt løse innfestningen til bakstillingen? Hvis ikke er alternativet å kappe ut fra en huggebil. Er vel endel demontering som tank og innredning som må til. Husker jeg rett fra sist jeg hugde en E36 sedan var det vel dobbel bunn rundt dette området av karosseriet, slik at en ikke kommer til direkte ovenfra heller? Sikkert noen som vet dette. Er ikke den første med subframe disaster dette. Er vel mulig å søke på nettet eller her inne på forumet etter bilder/ ev video av raparasjoner av sprekker og avrivninger. Er jo en del 325er det har skjedd på iallefall. Sikkert ikke store jobben når bilen er plukket ren under. Lykke til.
  14. Ny pris her på 8.194,1519 kr + toll og avgifter og forsendelse på min 530 dat. I tillegg kommer montering. Det kommer vel også tollavgifter på dette beløpet, ca 2048,538 kr. Totalt 10242,69 Dette er ikke en billig oppgradering! Den kommer totalt på ca. 15,600 kroner. Dette er penger jeg ikke vil få igjen ved ett eventuelt salg. Men skulle jeg bestemme meg for å beholde bilen i tre år til er det en sum av 5000 pr. år for å kunne kjøre trygt og komfortabelt med en langt større framkommelighet på vinterføre enn i dag. Absolutt noe å tenke på siden diffen kan selges løst også etter salg av bilen. Benjamin. Du får pøse på med promovideo.Kanskje noen har på forumet kan montere den rimeligere enn Artic truck? Virkelig interessert i en slik dif. Spennende å høre om flere hopper på dette. Her er brevet jeg fikk tilbake på forespørselen min. Dear Mr Pedro Please find set out below our quotation for the equipment requested for your approval. We trust that we have not omitted any of the equipment discussed and hope that we can satisfy your requirements in due course. You will need to approve this by completing the 'Order Acceptance' box at the base of this form and return one copy to us along with payment in full. Make: BMW Model: E39 Inscription 530d Reg. Touring Asker Mr Pedro 1385 Norway PartNo Description Application Fitting (AW) Qty Parts Unit Retail Discount Sale Price Rear Axle 33-608-610 Quaife BMW Limited Slip Diff. Kit 530d Manual or Auto 60 1 £829.06 0 £829.0633-000-013 Shipping, Packing, & Documents 10kg Canada Croatia Cyprus Iceland 0 1 £64.62 0 £64.62 Norway Moldova Sub Total Rear Axle £893.68 Complete Quotation, Mail Order: £893.68 If you have any queries regarding this quotation and what is contained within the specification offered, we would be pleased to hear from you. Yours sincerely, Kevin Bird Technical Director Pinder Saran Workshop Controller I accept the proposed quotation, please contact me to confirm estimated delivery dates. Please note that deliveries can only be made to the statement address of the credit/debit card nominated below. I enclose a cheque for made payable to Kevin Bird Garages Ltd. I approve for you to debit my Mastercard/Visa/Switch card in the sum of Card No _____________________________________________________________________________ Valid From Date____________ Valid To Date____________Last 3 Digits on back ____________ Issue#__________ Type________________ Signature_______________________________________ Date_______________ £893.68 £893.68 ORDER ACCEPTANCE +VAT
  15. Hei Etter å ha slitt i ti år med 530 + 320 automat og vinterglatte veier, burde en Quiafe diff snarest komme inn i min 530. Orker ikke å skrive om igjen innlegget mitt om diffen som jeg slettet i ett google søk . Noen som har prøvd Quaife differ på E34 E36 E39? Hørte av Eirik Viste her på forumet at en kar har bygd om e60/61 til sperrediff. Dette resulterte i en velfungerende bil med god dynamikk mellom ASC og diffen. Noen erfaringer her SVÆRT interessert i synspunkter her. P Phu Ett innlegg som ikke ble borte
  16. Yesss Winchester Takk i lige måde NU ER DET DESSERT OG EN LITEN PORTVIN(har hatt en liten lur). Tenk bare tenk om hun venninda her hadde "ordnet med julegavene" FeberPedro har fått to Hansa(minst) for meget å skal nu have en lille en, og litt frugt for helsen
  17. Ja En riktig god jul til hele gjengen her inne fra meg og tannpirkeren. Har skrudd på den jævla bilen min i tre timer for å bytte vindusvisker mekanisme så jeg kan forflytte meg mellom etegildene . Var varmere i jobbgarasjen til kompisen enn hjemme i stua. Sikkert 20 kalde i dag også og huskaldt! Ihvertfall for meg med feber. Spis og drikk med måte folkens. Husk: Glatta er glatt, bare spør en grå Auris jeg hadde Neste år MÅ bare bli bedre enn 2010. Annis horriblis for mitt vedkommende. Håper å se dere på treff og stevner av alle slag. En av mine biler må da kunne starte å gå over tid i 2011. Hilsen fra Lier - Asker hvor det ikke ligger an til plenklipping med det første PS SHCÅLL hvorenn du er i verden
  18. Venstre løs og høyre bom fast? Da har ett stag hoppet av. Er det ikke veldig slitt i kula kan du klemme det på igjen etter litt demontering av plast. Hvis det faller av igjen, må du bytte staget. Fikk gjort dette på Stenshagen i forrige uke. Har ikke tilgang på hobbykveld pga sykemelding, så da var dat bare å punge ut. Kom på underkant av 2000. Vet ikke om de byttet stag denne gangen. P
  19. lite tips til dere som er medlem i bmwccn. unison har avtale med bmw klubben spart over 10k i året på å gå fra if til unison og 7k hvis jeg hadde brukt gjensidige.. pluss konge kundevenlighet?? De ville ikke forsikre min Alpina B3 engang! Kundevennlige? Javel, men de ville ikke ha meg som kunda da bilen min var for motorsterk. Jeg klaget til avd. sjefen og viste til BMWCCN's avtale uten resultat. Ble CODAN på meg som har gitt meg ett REALT påsmell:evil: med en nesten dobling. Men de er fortsatt rimelige. Forsikrer to biler for prisen av en i Tryg og If. Bil er og blir en melkeku for satan/staten og dens kumpaner. EN ANNEN TING ER AT MAN BØR KJØRE PENT OG AKTPÅGIVENDE. Da går premien ned(jeg har akkurat drept en Auris på glatta i 30km ) Da jeg jobbet som forsikringsrådgiver kalte vi det overnevnte firma i topic for Gjenstridige. P
  20. Alle firecylindrede motorer er plugg and knot i E36. 316 har 102? hk, 112?? på 318 og 318ti is har 140, sånn ungefehr. eksos og hjerne fra org. motor en stor fordel. Finn.no torget. Forumet her, Koed, Gedsted, bruktdelar.se osv osv osv. Er mange av disse motorene i omløp både løst og i delebiler. P
  21. BMW Norge ønsker ikke å lenger å bidra til at denne type ombygging skjer. Biltilsynet har i ett internt skriv(TIL ALLE TRAFIKKASTASJONER SOM FORESTÅR VISNING/GODKJENNING ETTER OM OG OPPBYGGING) gitt beskjed om at BTs trafikkstasjoner IKKE kan skrive opp vekten på foraksel på bil. Hvorfor? Jo, derfor logikk De vil stoppe ombygging av BMW E36/46 og andre lignende biler. 1 Fordi bilene anses som potensielt trafikkfarlige etter ombygging(selv om de er feks identisk bygget som en 328(vekt, bremser, balanse osv)). 2 Det er uønsket mhp økning i antall HK. 3 Det er ønsket at motorsterke biler skal ut av trafikk pga miljøhensyn og delvis politisk styrt trafikksikkerhetsarbeid. Disse bilene er også utpregede ungdomsbiler. Staten taper penger på ombygging når bilen er eldre enn ti år(ikke avgift). OSV. Listen er lang. De fleste ombyggere som IKKE HADDE SØKT INNEN 01 01 2008 fikk ikke godkjennt denne vektøkningen på foraksel. Noen Trafikkstasjoner skrev derfor ned antall pasasjerer med en, to eller tre for å imøtekomme vektspesifikasjonene. Det kom i slutten av 2008 ett internt skriv om at praksisen med å utelate seter skulle opphøre, noe den tidvis(les: VILKÅRLIG) HAR GJORT. MEN; M3 sedan med to og tre seter er godkjennt i 2009/10, mens noen har sluppet unna. En 318is coupe i Skien i år som nå er godkjennt M3 uten sitteplassreduksjon. For å være på den sikkre siden er det derfor lurt å bygge alumotor, alu karosserideler, smal radiator i alu, lettvektsclutch, aluarmer og neddreid enkeltmasse svinghjul og carbon panser og bakluke. UANSETT må du fortsatt slite med en ca 25 26 kg for tung bil. Lyddemping, klima, stereo og høytalere osv. Det skulle fortsatt være 13 til 20 kg igjen. Mest er det jo å hente på å lete opp E30er og E36er som har høy vekt i vognkortet(omtrendt ingen biler er helt like og variasjonene er fort på 18 - 20 kg). Var stor forskjell på min nabos 318is og min 316. Min var vel merkelig nok tyngst, men går fortsatt som uombygd ifølge vognkortet. Begge var forøvrig tunge. Så hvorfor ikke heller kjøpe en 320 til 10-15, istedenfor? Det har blitt solgt temmelig mange 320coupeer for den summen nå og det vet jeg da jeg følger markedet nøye(Har selv 320 sedan 3,2). Alt dette tullballet med ombygging av 316 er ikke penger spart. Tvert om. Ihvertfall ikke for gjennomsnittsskrueren som ikke har ett hav av deler og kunnskap. P
  22. Nei Har ikke sportsstoler desverre. Pene sorte skinnstoler, men ikke sport. Slik som prisene er nå tror jeg at jeg beholder dem selv. Kjøpte ett pent sett med sort skinn til coupe for 6000 av en av gutta i Hobøl og er nå etter å ha pusset dem opp budt 3000 Da er det bedre butikk å vente på en bil uten skinn. De passerer nå til stadighet på Auto.db og Finn. Problemet er nå verkstedplass Ligget 318 og 320er ute fra 10,000 og opp til 25000 i klassen "Må fikses opp". Solgt 323interiøret. De tre interiørene jeg har blir ikke gitt bort. Vil ha 6000 for sort skinn og syv med sort skinn armlene. P
  23. Bumper denne en sen fredag/ tidlig lørdag Virkelig ingen som har bygd om gammel E36 uten airbag til "nyere" med sideairbag Må da være noen her som har montert elheiser bak P
  24. Tror jeg røra bort spørsmålet mitt. Passer dette til biler med automatgir? Altså min juli 99 530dat?
  25. Endra avataren din å nå? Endringer er ofte bra, men tror du bør selge 320en til meg før den får for mye lagerskade Det er såååååååååååå lenge til 2011 altså. Vi er jo ikke mitt i desember engang Du har ett riktig prakteksemplar der altså. Interiøret passer Brilliantrot som hånd i hanske. Og det sier jeg som sa jeg ALDRI skulle ha bil med rødt interiør mer. Fargen har gitt meg blod på tann. Var hekta på Avvusblau, montrealblau og andre lysre farger som Estorillblau. Forøvrig er imolarødt en fin fage, SPES PÅ e46. P
×
×
  • Opprett ny...