Gå til innhold

Oslo

Medlem
  • Innholdsteller

    41
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Oslo's Achievements

  1. Husker ikke helt men senderen til speedometer/cruise kontroll sitter i et av hjulene bak, lurer på om det er venstre, er denne defekt har man et problem med gearkasse også. i min bil sitter der en ABS enhet i høyre fordør, dette er en 1996 528 I. jeg har alltid ABS lyset på i dashen men cruise kontroll fungerer, den skifter litt hardt opp fra første til andre gear noen ganger, kjører man opp en bakke i første skifter den noen ganger ikke til andre, jeg må da slå triptronic på og av, da fungerer det igjen.
  2. Har søkt etter svar på bimmerfest men er like langt. Forrige eier av denne bilen hadde noen elektriske feil sa han, så jeg oppdaget en bryter på dashen der betjente det lange lyset. En kort test viste at koblet man alt tilbake som originalt var det lange lyset på konstant, uansett om der var nøkkel i bilen eller ikke. Overhalingsblink fungerte ikke, ledningen var kuttet ved siden av LCM boksen. Tok ut LCM, bestilte to nye transistorer der betjener/kontrollerer lyset og satte disse i LCM boksen. Koblet kablene til bryteren på dashen fra, koblet sammen ledningen til overhalingsblinket ved siden av LCM boksen igjen og koblet de rette ledninger til HB3 lamperne, og alt virket som det skal. Lyset var ikke mere på konstant og overhalingsblink fungerte. Nå er der imidlertid et nytt problem, førersidens HB3 virker når den slås på men etter noen sekunder blir lyset mørkere og lyset vibrerer, måling viser at med ingen lyspærer i bilen får begge lamper 13,8 volt, med pærer får den venstre bare ca 3,8 volt. Så noe skjer med belastning...det rare er at med nærlys fungerer lyset perfekt, det er bare når det lange lyset slås på der blir et problem! Vet ikke hvor problemet er, LCM må jo virke ellers ville lyset jo være på konstant, igjen, kan det være dårlig jord en eller annen plass? Den andre lyspæren fungerer perfekt. Der er helt nye Osram Night Breakers i begge lamper. Batteri er helt ok.
  3. Har et problem, det haster litt, sitter i Spania og må hjelpe kona hjemme i Oslo. Må selge bilen fort men ville ha eu kontroll først. Det er en 2004 316i med 75000 km på telleren. Eu kontroll er utført men en på verkstedet ville da kjøpe bilen, men mekanikeren informerer min kone at der må fikses ting for 40000 først, så den der vil kjøpe bilen vil betale 20000 for bilen.....min kone ringte meg akkurat men kunne ikke huske hva der måtte fikses, men jeg skal ringe mekanikeren i morgen og høre. Har kanskje noe å gjøre med at bilen fusker litt på lavt turtall, og to BMW verksteder har ikke klart å finne ut hvorfor, ingen feil kommer opp, vi fylte 98 oktan på bilen og jeg mener det hjalp litt. De har skiftet coils, luftmassemåler osv uten egentlig å vite om det ville ha noen effekt, det hadde det ikke..... Informerte min kone at hun egentlig trenger en "second opinion" om dette men der er vel ventetid på alt, også SnapDrive kanskje, de har en sjappe ved Colosseum.. Hva skal hun gjøre her, er der noen der kan hjelpe så hun ikke blir utsatt for en mafia metode.....
  4. Venstre, og høyre side (blå) side...
  5. Der kommer fire ledninger inn til f.eks. Den venstre høyttalers delefilter, rød/gul og gul/brun, dette er til den sides audio, men der er også to andre ledninger, en sort/hvit og en sort/violet, hva er disse til? skal sette inn nytt komponentsett....
  6. Jo, men setet er for langt bakover, og over bakerste bolter sitter der en stålplate, den ene holder selefeste og utløser for airbag og den andre selen. Har tatt av de to bakerste bolter der holder baksiden av setet, nå kom det høyere opp men det går ikke å vippe det frem,har prøvd men lederet ved selefestet likte det ikke, hrrmmf, det sprakk. Kommer fortsatt ikke til den ene skruen på motoren ytterst. Plastkassen med slangen på sitter i veien og den kan ikke flyttes. Det tar lang tid å endelig få torx nøklen i, og er den i kan jeg dreie kanskje 5 mm om gangen, har aldrig opplevd noe så trangt og vanskeligt. Tror jeg kaste inn håndkle, kan ikke se hvordan dette kan fikses.
  7. Ja,,post løsningen da vel. har en e46 hvor gul motorlampe alltid lyser, ingen feilkoder kommer opp, deler skiftet bl.a. Luftmengdemåler også til ingen nytte. Den fusker på lavt turtall men som sagt, ingen feilkoder og to BMW verksteder finner ikke noen feil. har fylt på super benzin, det hjalp litt....tror jeg.
  8. Stort problem, da jeg fikk bilen gikk passagersetet kun tilbake, nå går det hverken frem eller tilbake, alle andre funksjoner virker. Problemet er at setet er så langt tilbake at man ikke kommer til hex bolten får å få setet ut. Vil det kanskje hjelpe om holderen til setebeltet tas av? Men hva med andre siden? Har ikke sett på om jeg kan komme til bolten til setet der faktisk. Har sett nermere på motoren (der er to stk) nermest døren, tar man av kontakten måler jeg 11,50 volt når setebryteren aktiveres men ikke en lyd fra motorene. Jeg kan ikke få motoren ut heller fordi der rett foran sitter en stor plastboks, en kompressor eller noe med en slange på, kan bare komme til ene bolten på motoren. Plastboksen sitter fast med en brakett der går bakover og sitter på et annet rør under setet, så den sitter fast både foran og bak, ganske umulig å få ut tror jeg....ser ikke denne boksen på noen bilder fra RealOEM. http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DD61-EUR-06-1996-E39-BMW-528i&diagId=52_0766 Motorene har ikke heller et hull i seg så man kan dreie den rundt med en skruetrekker. Er der noe jeg har misset her? Hvordan kommer jeg videre? (Bildet er opp/ned)
  9. Har fått en 1996 E39 528i men der er noe helt galt med lysene. Mangler en gummi holder til det ene ytterste lyset så den sitter løs. Lys på trinn 1 virker, innerste lamper, ikke noe skjer når der dreies til trinn 2. Forrige eier har satt inn en bryter på dashen og lagt ledninger slik at når denne bryter slås på går innerste lamper på full styrke. Ytterste lamper fungerer ikke. Ser ut som ledningene til disse er klippet og erstattet med dash bryter løsningen. Tåkelys fungerer ikke heller men har ikke sjekket lamper endda. Har sett litt på denne linken, http://www.schmiedmann.es/5_series/E39/Equipment_-_accesories/lights-and-indicators.htm Men, hjelper sikkert ikke noe med nye lamper når de gamle hadde et problem, men hvilket problem kan det være? Er det Light Control Module kanskje? Må jeg ha en ny der kan den vel ikke bare brukes som den er men må programmeres, og det har jeg ikke mulighet for, ikke nå hvertfald for jeg har ikke noe å programmere den med. hva foreslår dere jeg gjør?
  10. Hmm, skal ikke mene noe alt for bastant her, men jeg mener dere har gain satt for høyt. Ville eksperimentert med å sette det litt lavere.
  11. Klakker? Hvor høyt har du satt gain på forsterkerne? Ellers, ser at noen nevner priser på kablen man trenger til forsterkeren, husker ikke helt, men jeg tror faktisk jeg bestilte forsterkeren her i Norge og fikk kablen kjøpt på e-bay, ellers nevnte Stonescream at kablen er billigere via blapunk i England, se et par sider tilbake.
  12. Alltid vanskelig med biler, man vet aldrig. Jeg er ikke blid for tiden, vi har en 2004 E46, 50.000km, den var på service i fjor sommer, "der er ikke noe galt med bilen" var beskjeden etter å ha betalt 9000,- for service. (inklusiv et billigt (900,-)forstag el. lign.) Vi har fortsatt 9200 km til neste service, og ikke noen varselslamper, da dette skjer, bilen startes men kjøres ikke, avgass må sjekkes siger display, litt olie i eksosrør, bilen slås av etter kort tid. 3 dager senere prøver vi igjen, denne gang rød olielampe, påfyll av litt olie, fortsatt rød lampe etter 15 sekunder, bilen slås av, hentes av Viking, men han starter bilen opp for å kjøre den opp på lasteplanet. Verkstedet ringer, ja, frossen kjøleveske, frossen veivhus ventilasjon, ødelagt katalysator, regning ca. 40.000,-, (jeg har en egen tråd om dette.) Jeg kan godt betale, men jeg føler meg litt lurt av bilen. Jeg er ikke mekaniker, har aldrig hørt om veivhusventilasjon før.... Jeg hadde en dansk E30 320I fra 1988, i 2004 tok jeg den til Norge, men her ville de ha 70.000 i avgift på den bilen så jeg solgte den til min søster. Med den kunne jeg starte i minus 20 grader, der var aldrig noe problem, ikke før min søster selvfølgelig blæste motoren til helvete på motorveien fordi hun kjørte uten kjøleveske...
  13. Ja, nu er det vel ikke det som har skylden egentlig, eller? Jeg undrer meg egentlig over at etter å ha fortalt Viking at bilen har rød oljelampe, da starter han bilen for å kjøre den opp på lasteplanet, burde han ikke ha dratt den opp uten å starte den...., nuvel, skaden var sikkert skjedd da likevel jo... Takker for svar...
  14. Og ja, jeg er meget spent på noen kommentarer til dette?
  15. Veivhusventilasjon ja... Update, dette blir ganske dyrt, 40.000 ++..... Som sagt, jeg startet bilen, fikk avgass varsel, stoppet bilen, etter 3-4 dager prøvde jeg igjen for jeg måtte på Biltema og kjøpe batteri. Jeg fik da ved start rød oljelampe, eksosen var mørk, stoppet bilen etter 15 sek., sjekket olie, den var på nederste merket, fylte på ca. 1 liter, prøvde igjen, rød lampe igjen, og motoren begynte etter 15 sek. å lyde litt røff, slo den av. Sjekket da frostvesken, denne sto også på nederste merket, altså plastpinnen svevet såvidt opp i kant med lokket, målte opp 3 dl med minus 36 grader frostveske, blandet med 4 dl vann (ca 20 graders veske da) og fylte vel på ca 1/2 liter av denne blandingen, da stod målepinnen i max. Ringte da til Viking, den måtte på verksted. Viking kom, han startet bilen (!?), fik den opp på lasteplanet, kjørte den til verksted. I dag ringte verkstedet. Da de sjekket bilen her til morgen var frostvesken fryst, den målte minus 15 grader, de sagde at olien var som karamell, veivhusventilasjonen (?) må ha hatt kondens, dette har fryst, og da stopper alt opp, olien presses ut gjennom eksosen... Reparasjon, med ny katalysator koster ca. 40K..... Dette er meget overraskende for meg, jeg hadde bilen på service i fjor, der er 9200 km til neste service, jeg har ikke fylt på frostveske på bilen, bare 1/2 liter olje hver 4-5 måned ca., og spylerveske.Kona kjører bilen til daglig og hun siger hun ikke har fått noen varselslamper...og det er sikkert sannt, får hun det siger hun fra... Skjønner jo at man ikke kan bevise at man IKKE har fylt på vann som frostveske, men....., verkstedet sagde at de sikrer den ved minus 24 grader ved service. Jeg lurer litt på om de faktisk har gjort det, men uansett, den dag jeg fylte på frostveske var frostvesken på bilen IKKE fryst, jeg dyttet jo til pinnen og den fløt, og da var der minus 15 grader i luften. Så, ja, kommentarer? Hvordan i huleste kan det skje med en sånn bil?
×
×
  • Opprett ny...