Gå til innhold

Mics85

Medlem
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Mics85's Achievements

  1. Må bare si at dette er en meget bra og ryddig tråd om BMW Dieselmotorer. Anbefaler alle med dieselproblemer å lese feilsøkingsdelen av inlegget! Hadde jeg lest denne tråden tidligere, og stolt på det som står der så hadde det nok spart meg for unødvendig verkstedregning og bortkastet feilsøking. Ønsker å dele min erfaring med problematikk runt det å skifte dysene på M57D30 , som kanskje kan være til hjelp for andre. Det hele startet med at jeg oppdaget lekkasje fra dyse nr. 5. Diesel randt ned i bakkant av motor og ned på bunnpanna, som førte til at dieseldamp fort kom inn i kupe så fort stoppet opp og parkerte bilen. Uvitende tengte jeg at jeg bare kunne bytte kobberskiva, og kjøpte meg liten glidehammer på E-bay.. Og når jeg først var i gang, tengte jeg at man like godt kunne bytte alle, for å forhindre lekkasje i fremtiden. Fant fort ut at disse sitter ganske godt, etter at jeg prøvde meg på nr.1, 6, og 5.... Fikk ut nr.5 som lakk, og den var ikke et pent syn. Snakker om rust og koks!! Rengjorde og satte tilbake dysa med ny skive, men da ville ikke bilen starte... Etter mye feilsøking (lufting, diagnose, sikringer, sensorer osv) ente bilen på BilXtra verksted da ingen skjønte hva som var galt. I mellomtiden fikk jeg tilfeldigvis ett tips om en som skulle ha greie på diesel lokalt i området. Rådet hans var veldig enkelt: ta av returslange og kontakter på alle dyser, og kjør på starteren. Oversvømmes noen av dysene med diesel fra returen innen 15 sek. så lekker dysa pga. indre lekkasje. Man får da ikke nok trykk (skal være minimum 250 bar), som igjen gjør at hjernen ikke åpner dysene. Informerte verksted om dette. Selvsagt ble akkurat nr. 1, 5 og 6 oversvømt, og det gikk opp for meg hva som hadde skjedd.. Denne "testen" tok 5 minutter, og ble gjort rett etter at vi hadde hentet bilen fra verksted som hadde brukt 4 timer på feilsøking uten å finne årsaken til problemet. De testet div. sensorer, spraybilde på dyse, og konstaterte at det var for lavt trykk, og masse annet pølsevev. De sjekket aldrig for indre lekkasje enda jeg tipset dem om det... Konklusjon: Skal du ta ut dyser med glidehammer, bør man ha overhalte/nye dyser og sette inn igjen... Gikk en fanden i meg etter verkstedflausen, og jeg fant ut at jeg like godt kunne bytte de 3 dysene selv! Kjøpte overhalte dyser på Dieselgrosisten.no for ca. 1800 kr. stk. (inkl pant av gammel dyse). Brukte/overhalte dyser trenger ikke å kodes inn med diagnose. Verktøy: Fikk tilfeldigvis tak i solid dyseavdrager, denne gangen med gjengestang og blokk tilpasset M47 og M57 motorer. Denne festes i toppen (samme skruehullene som holder toppdekselet) og fikk såvidt ut nr. 1 og 6 (satt noe forferdelig). Kjøpte denne for ca. 3000 kr. på SM Produkter i Sande. https://www.sm-produkter.no/?PageID=334&ItemID=15229 Denne er nok litt mer skånsom for dysene... Anbefaler i tillegg (hvis mulig) å dynke med 5-56 rund dyser, for så å kjøre motor varm. Mulig man i tillegg kan bruke kjølespray på selve dysa mens motor er varm for å gjøre ting enklere for å få ut dyser. Kan være MYE koks rundt dyser!! Måtte også anskaffe avdrager fra Wurth for dyseskivene som satt børr. Art.nr 071557 112961 1 I tillegg kjøpte jeg også fresesett på Biltema (art nr. 191507 ) for å rengjøre dysesetene for å unngå videre lekkasje. Etter en del startforsøk og lading av batteri, startet bilen. ENDELIG etter mye skruing og feiløsking.... Lufting er som beskrevet i forumet her ikke nødvendig på common rail motorer. Dette ordner seg selv ved at lufta går ut i returen. Har nå også anskaffet ett sett fra e-bay som man kan måle nøyaktig hvor mye diesel som kommer i retur fra dysene, og få en pekepinn på tilstanden. Dette har også Biltema (art.nr 151397), men er litt dyrere. Legger også til at det kan være umulig og gå inn på motor med diagnose, når bilen er chippet. I mitt tilfelle er det lagt inn andre data via EWS. EGR og swirlflaps er også koblet ut på min 530DAT -00. Bruker kun INPA, og kommer langt med det (selv om man ikke får opp alle feilkoder). Ønsker å rette ett stort takk til Terje Raymond for kyndig kunnskap, og som fikk meg på sporet av hva som egentlig var årsaken til at bilen ikke startet. Mvh Michael
  2. Hei. Har fått ett rart problem med kupevifta i bilen min som jeg trenger hjelp til å tolke... 530D -00 Hatt en del problemer med at kupevifte slutter å virke. Feilsøkt en del. Men er bare hobbymekaniker, så begrenset hva jeg forstår meg på av bilelektrisk. Her er problemstillingen: Hvis jeg setter inn gamle/ødelagte motstand som sitter i luftkanalen fra vifta, så starter vifta på full effekt uavhengig om tenning er på eller av. Dette er jo forsåvidt greit. Så skifter jeg til ny motstand, og alt virker som det skal. Men neste dag virker det ikke! Repeterer da med gammel/ny motstand, og vifta går igjen...... Hva er det som skjer??
  3. Interessant at bensinforbruket ditt har gått ned! Vurderer selv å gå over til delsyntetisk, da min har gått langt. Denne oljen smører vel bedre for en godt brukt motor. Eller tar jeg feil?
×
×
  • Opprett ny...