-
Innholdsteller
741 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E39_Cato
-
Ikke vært så fryktelig mye oppdateringer her, men har nå fått brukt bilen en del i sommer ca 4000km er vel kjørt, hvorav 2uker har vært som bruksbil før kjøp av F11. Fungert veldig bra. Fått oljeskift og ventiljustering også, så nå er det ikke SÅ ekstremt med tikking ihvertfall. Stereo er satt i, og jeg syns til tross for tidligere utfordringer at det har blitt en veldig koselig bil. Har jo avertert den til salgs x antall ganger, men av alle bytteforslag som har dukket opp har jeg fortsatt ikke funnet noe jeg føler har vært fornuftig å bytte i. Den ble nå i helgen satt på vinterlagring og jeg tenkte å se om jeg fikk samlet noen småting frem mot sesong start igjen. Ellers er dette rett og slett en sommerbruksveteran og ingen store ting blir gjort dersom det ikke er helt nødvendig. Noen bilder fra i sommer: Perfekt bil å dra på Ikea med Viktige minner skapes: Parkeringen i sommer; Selv om det er ting jeg ikke liker med bilen, og det faktum at jeg egentlig innerst inne er en 5serie mann. Så er absolutt dette en bil som jeg syns er utrolig flott og se på. Fikk også oppleve å se den kjøre langs veien flere ganger i sommer, og den gjør seg virkelig godt på veien! Sees i 23, håper jeg! Ellers er det helt greit det også
-
Tusen takk, ja når du nevner det så er den kanskje lavere enn andre X-drive! Ikke tenkt noe speiselt på Det gir mening om det er tysk import ja
-
Hei folkens! Da har det endelig skjedd, jeg har kjøpt meg F11! Eller sannheten er at Santander har kjøpt seg F11 som de er så snille å låne bort til meg frem til jeg får cashet den ut. Men uansett, den riktige bilen i mine øyne dukket plutselig opp til en overkommelig pris og da måtte jeg slå til. Jeg har kikket på F11 til og fra de siste 5-6 årene men priser og utstyr/mod har ikke stått til mine forventninger før nå, tydeligvis Info om bil og litt ekstra; 2014 Bmw 520xdat Msport produsert 2014-02-12 Første gangs reg i norge 27.03.2015 - hvor den er importert fra har jeg ikke undersøkt enda Meget hel og pen bil mtp alder og km.stand (194500 i skrivende stund). Pen Carbon Sort farge og nydelig sort sportsskinn. Ble kjøpt av forhandler i Sandefjord (finnlink : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=276820762 ) Og det er vel for min del omtrent første gang jeg ikke hadde noe konkret teknisk å pirke på ved prøvekjøring. Fremstår meget tight og ivaretatt. Bilen ble i utgangspunktet solgt ut for noen få uker siden, men fikk problemer med adblue som førte til at kunde trakk kjøpet og fant en annen bil istedenfor. Adblue er kodet bort, og den har fått div påkost i senere tid. At adblue er kodet bort er for min egen del kun positivt, så dette er ikke noe jeg henger meg opp i Kjørt snart 50 mil med bilen siden jeg plukket den opp, og det er er en sann nytelse å kjøre rundt i denne koselige "gamle" saken Uansett en hyggelig oppgradering fra å vært tvunget til å ha E30 som bruksbil de siste ukene 😛 Etter å ha kjørt Elbil det siste året så er det også hyggelig å faktisk kjøpe en bil jeg kan se for meg å trives med. Jeg setter meg ett mål på å ha den ca ett år, helst to. Men vi får se hva som skjer langs veien dit Man kommer jo ikke unna å ha noen planer for bilen og for min del blir det vel ganske beskjedent på denne. Men jeg er jo en håpløs fyr, så noe må så klart listes opp: Leppe på frontfanger Lakkering av bakfanger Oppfrisking av hengerfeste Gå over tilhengerkontakt Vurdere senkesett Vurdere nye sommerhjul Bytte blinklys på forskjermer?? Så noen bilder av bilen; Her fra prøvekjøring før kjøp. Så det måtte jo bli kjøp da. Jeg virkelig elsker fronten på denne bilen!! Og etter handel måttte jeg få klint på en tilhenger å kjørt noen deler Tegnet abonnoment på bilvask og fikk vasket stakkarn. Blir en del bilvask når jeg pendler Sande-Kongsberg hver dag ifbm skole, og siden det er begrensa med vaskemuligheter her jeg bor så tenker jeg muligheten til å putte den i maskin er helt på sin plass Utstyrsliste: Editions and packages S337 M Sports package S710 M leather steering wheel S715 M Aerodynamics package Comfort and interior equipment S402 Panorama glass roof S418 Luggage compartment package S423 Floor mats velours S428 Warning triangle and first aid kit S431 Interior mirror with automatic-dip S441 Smoker package S481 Sports seat S494 Seat heating driver/passenger S4MR Interior trim strips, alum. hexagon S4U2 Driving experience switch incl. ECO PRO S4UR Ambient interior light S4UY Ski and snowboard bag Multimedia S609 Navigation system Professional S654 DAB tuner S676 HiFi speaker system S698 Area-Code 2 for DVD S6AC Intelligent emergency call S6AE Teleservices S6AK Connected Drive Services S6AM Real-Time Traffic Information S6AN Concierge Services S6AP Remote Services S6AR Internet S6NR Apps S6NS Comfort telephony w/ enhanced Smartphone S6WA Instrument panel with extended scope S7S9 Connected Drive Services Paket Driver assistance and lightning S502 Headlight cleaning system S508 Park Distance Control (PDC) S534 Automatic air conditioning S548 Kilometre speedo S575 Additional 12V sockets S5A1 LED Fog lights Wheels and drive S230 Extra package, EU-speciifc S248 Steering wheel heater S258 Tyres with runflat properties S2NB BMW LA wheel, M double spoke 351 S2TE Automatic transmission w/ shift paddles Environment and safety S316 automatic trunk lid mechanism S320 Deleted, model lettering S3MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line S851 Language version German S879 On-board literature, German S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8TF Active pedestrian protection S8TH Road sign detection S8V1 Information plate Individual equipment S760 High gloss shadow line S775 Headlining anthracite Other equipment S1CA Selection of COP-relevant vehicles S1CB CO2 equipment S1CC Auto start/stop function S1CD Brake Energy Regeneration S9AA Outer skin protection SA105 105 Ah AGM battery SLEDE Leather equipment Dett var dett i denne omgangen. Takk for at du tok deg tid til å bla igjennom!
-
Tja, ei litta update da Fikk montert ny eksos forrige uke, ledningsnett i hele bilen er byttet og alle kontakter etc er gått over og ordnet. Bilen lader, kjører forover og bakover og "alt" virker Gjenstår nå å få orden på takluke som ble kranglete etter den var ute for lakkering. Ellers har bilen vært på full teknisk og fikk der 3 mangler. * Eksos lekkasje * Olje lekkasje * feil innstilling venstre fremlykt. Så ikke så halvgæli etter å ha sitti der i 2 timer uten tilgang på drikke eller toalett 🤣 Komplett Simons sportseksos montert, men lekker i skjøt manifold så må bytte manifold pga defekt skrue/bolt der. oljelekkasje fra toppdekselpakning, etterstrammet. strammet samtidig bunnpanne da det var noe svetting her også. (pakninger nye). og lykten justeres når bilen kommer på bakken igjen, står pr nå på bukker for å bli ferdig med eksos. Kjørte noen runder med den før visning, og den oppleves skikkelig tight og fin. Ingen drivverk slark, klunking e.l. Skulle jo bare mangle siden alt igrunn er byttet, men man er liksom ikke garantert noe på gammel bil uansett. Så stor takk til alle som har hjulpet med å komme dit jeg er idag igjen (om dere skulle lese tråden min). Så etter mitt syn er vel igrunn ferdig og klar for ny eier, hvem enn det måtte bli. Deksel under dash montert nå. Blitt litt småbrunt under etter transport i saltlake i vinter. får vel ta en runde her også kanskje
-
Morro når man sitter og blar, og kommer over gammel forum tråd av bilen Joachim Lie sin gammle bil og tråd : Er noe av dette jeg digger med Bmw miljøet, og spesielt forumet i Norge. det er så mye bilder og historie her at plutselig ramler man over skatter som dette
-
Liten update Enig med pris på ferdigstillelse av bil, så da ser det ut som det kanskje blir litt e30 kjøring neste år Så får jeg håpe at Forden også snart kommer i mål, så jeg kan nye sommeren på camping med e30 utsikt ❤️
-
Hehe, ja det kan fort ta tid Men 7 år, dæven det er lovlig lenge 🤣 Har gitt han som byttet motor for meg en liste med ting som må gjøres og ett bud, så får jeg se om han godtar Jeg er innstilt på å få denne i orden, og solgt da jeg har en Granada jeg rett og slett heller ønsker å bruke tid og penger på fremover Jeg har endelig innsett at å ha for mange prosjekter og biler som må gjøres ting med, er ikke min greie lenger
-
Hehe ja, bare resten igjen. Men dæven døtte å lei man skal være jeg tenkte å begynne med frimerke samling og gresskar dyrking istedenfor Kommer vel plutselig i mål
-
Hei! Stemmer det, samme bilen e30_traveler ellernoe sånt på insta
-
Hei folkens. Lenge vært i vurderingsfasen om jeg skulle lage meg en liten forumtråd på 325n min, men siden jeg med jevne mellomrom plutselig selger bilene mine så har jeg satt det på vent. Nå regner jeg ihvertfall med at denne bilen kommer til å bli i mitt eie frem til sommeren 2022 ihvertfall, og da er det jo hyggelig og ha en liten side med litt oppdateringer, spørsmål etc. Jeg anser bilen min som ganske godt kjent i Bmw miljøet, men nå i 2021 har den fått en makeover. Slutten av februar, begynnelsen av Mars i år så ramlet jeg over Df55212 til salgs på facebook. Den hadde en S62B50 maskin i seg, og så tilsynelatende ganske hel og grei ut på bildene jeg fikk tilsendt. "Skambudet" ble akseptert, og kursen ble satt for å hente bilen i Hønefoss. Selger informerer (jeg tror det var på vei opp) at bilen hadde sluttet å lade. Jeg hadde uansett henger med meg, og så der og da ikke på det som noe stort problem. Kom fram til avtalt møtested og får se bilen, og jo ved første øyekast ser den grei ut. Litt mer sliten javnt over enn hva jeg hadde fått inntrykk av, men greit bilen er ikke ny lenger. Penger overføres og salgsmelding blir sendt til meg. Godkjenner salgsmelding og ser da på SVV appen at det foreligger begjæring med visning av bil. Det er her i etterkant jeg skulle ønske jeg bare hevet kjøpet der og da, men nå har jeg kanskje lært til neste gang. Kommer meg hjem med bil og får luftet den en runde. Bilen går greit, sett bortifra lading. Jeg ringer SVV for å undersøke grunnlaget for visning, men får ikke opplyst noe konkret over telefon. Undersøker kjapt muligheten for å godkjenne bilen med S62, men finner kjapt ut at dette ikke kommer til å la seg gjøre. Får tak i en m20b25 preface motor med tilhørende girkasse i Haugesund. Frua og jeg dunker over fjellet i Transportern for å plukke opp herligheten. En kamerat av meg som er tidligere mekaniker får jobben med å skru, da jeg ser at å styre med dette i min 1,2 breie garasje med 220 cm takhøyde utgår. mtp at motor/gir ble tatt rett ut av en e30 var det jammen mye styr å få det til å gli oppi bilen min. Brakett for dynamo etc var feil, og det var en del greier for å få dette til å funke. Brukte deler jeg kjøpte endte med å ikke passe, og det meste ble derfor kjøpt nytt. Motor fikk ny reg.reim/vannpumpe, løpehjul/strammehjul og det som trengtes under denne operasjonen når den stod ute. Greit å ha gjort I tillegg byttet jeg bunnpanne pakning, og toppdeksel pakning. Nytt utløserlager, mellomaksel lager, mellomaksel foring, simring på kasse, olje på kasse, girkassefester fra GS osv Bakdiffen som stod på var såklart sveist, så denne ble byttet med org 325 diff som fikk ny olje, og foring. Alle eksos oppheng ble byttet (tok eksos fra en 323) som jeg hadde på daverende tidspunkt. Tannstang ble flyttet på plassen sin, rattaksel ledd ble kjøpt og en del mer i denne håpløse "oppryddingen". Fordelen idag, er jo at så og si alt som er montert på den bilen er enten nytt, eller ca nytt Oppstart kom, og fortsatt ingen lading å registrere. Bilen ble kjørt hjemom for litt små pusling før den ble levert til rustsveising av hjulbuer bak, og noe i bakplate / gulv i koffert / fangerfester bak. Deretter hellakkert i original farge. Nye originale BMW emblemer kjøpt inn fra bilia og nye oem skiltlys. De originale kromma fangerne ble sandblåst og lakkert i bilens farge, og alt listverk ble lakkert sort for shadowline look. komplett Mtech1 styling ble kjøpt inn fra GS bildeler, og selvfølgelig lakkert i bilens farge før montering. Bilen kom omsider hjem fra lakkering, og da begynte jobben med å få oversikt over EU feil, før jeg i utgangspunktet skulle vise den i slutten av oktober. Siden bilen fortsatt ikke lader så ble ikke dette noe av, og den står nå klar for å bli kjørt til lagring eller om jeg får ånden over meg å fortsetter på lista mi Her hjemme ble batteri festet, minus ledning byttet ut med ny, bærearmer foran byttet, Nytt senkesett fra H&R montert, lys bak ordnet mm. Nå har jeg fått tak i "nytt" ledningsnett, så vurderer å bytte hele ledningsnettet i bilen for å se om det kan ordne opp i ladeproblemet, men motivasjonen og lysten til å gjøre noe med denne bilen er langt under 0. Så noen bilder av min største utgift 2021 : Her ved henting; Hjemme med 325 motor: Hjemme: Levert hos kompis for sveis/lakk Buer bak byttet, mm: Fra lakkboks: sånn ca ferdig montert: Her med noen lykter jeg laget selv: Og sånn den står idag: Takk for at du leste igjennom tråden min
-
Det går ikke noe fysisk jordingskabel til motoren, men den er jo boltet fast i brakett som sitter på blokk. så er vel samme greia? Lampe lyser ikke når jeg slår på tenningen. Forsøkt forskjellige instrument. Så regner med at det er der problemet ligger. Noen tips til hvordan jeg da evt kan legge opp ny sløyfe, eller en annen løsning for å få det i orden?
-
Ja stemmer det Jan. Forsøkt med forskjellige instrumenter med samme utfall. Pærer er ok. Så lurer på muligheten for å legge opp nytt 🤔
-
Hei! Har en 87 325i som ikke lader. Den ladet heller ikke når den gikk med S62b50. Lade lampe lyser ikke. Forsøkt 3 forskjellige dynamoer og like mange børster. Fra dynamo D+ og til Coil er det kontakt. Og fra B+ til batteri er det kontakt. Motor er jordet ordentlig. Forsøkt med nytt punkt i tillegg. Virker som om lyspære ikke får strøm, men vet ikke helt hvordan jeg skal få feilsøkt dette riktig. Ser man inn i stikket som puttes inn i instrument er det 3 rader opp og til høyre 12V. Denne går til ene siden av pæren såvidt jeg klarer å forstå. Noen som har noen tips? Evt er det mulig å legge opp noe slik at den lader? Mvh Cato André Skotte
-
Nydelig bil med nydelig farge. fantastisk arbeid!
-
jeg liker enern jeg da, er liksom litt "ny" E30 og føler de har litt mer av det jeg savner i E30 Tror nok om man har en godt holdt ener med litt motor så vil ma nvære med på en verdiøkning i fremtiden morsom bil å kjøre og det merkes at de er skrudd sammen av tyske ingeniører og ikke franske bærplukkere
-
Vinglepetter har handla seg E39 530dat
emne svarte i E39_Cato sin E39_Cato i Bilder og filmer / Show-off
-
Vinglepetter har handla seg E39 530dat
emne svarte i E39_Cato sin E39_Cato i Bilder og filmer / Show-off
Tusen takk for tips! Da får jeg se om jeg blir litt klokere imorgen. Liker titansilver veldig godt selv, men favoritten min er nok antrazit fargen -
Vinglepetter har handla seg E39 530dat
emne svarte i E39_Cato sin E39_Cato i Bilder og filmer / Show-off
Tusen takk sett disse i "alle" prisklasser så vanskelig å bli helt klok på de om dagen, men føler at bunnen er nådd og det nå går oppover igjen Kantfelger og senk er heldigvis reverserbart, og skal ikke noen inngripner inn som "ødelegger" bilen. Men skal jeg trives med den så må det være en bil jeg må snu meg etter 2 ganger når jeg har parkert den Har jo de orginale 17" felgene og de blir nok liggende til den evt skal selges slik at den kan være 100% original. i følge utstyrslisten så skal jeg ha servotronic, så får sjekke opp det du nevner -
Vinglepetter har handla seg E39 530dat
emne svarte i E39_Cato sin E39_Cato i Bilder og filmer / Show-off
begynner å bli langt imellom de, men det reflekteres jo stort sett i prisene også 😃 og tusen takk! =D -
Vinglepetter har handla seg E39 530dat
emne svarte i E39_Cato sin E39_Cato i Bilder og filmer / Show-off
Er vel 5år siden jeg solgte min forrige 530dat som var ålreit også. den har også vært dypt savnet prøve å få den i orden igjen ihvertfall =D -
Vinglepetter har handla seg E39 530dat
emne svarte i E39_Cato sin E39_Cato i Bilder og filmer / Show-off
Tusen takk 😃 -
Hei og takk for at du stikker innom min lille tråd Etter å ha brukt samboeren sin finn.no en stund, uten lagrede søk på e39 men på div M biler så tenkte jeg at jeg nå kanskje var "stor" nok til å bruke min egen finn konto igjen. Logger meg derfor inn og etter typ 2 minutter så dropper det en tilsynelatende ganske ryddig 01 530dat til salgs. Bilen ser godt bevart ut både på bilder og med historikk i form av kvitteringer, og jeg gir fyren ett bud 5000 under prisantydning. Jeg har en sånn greie (desverre noen ganger) at jeg ikke egentlig helt klarer å betale full pris for noe på finn.no da i min verden så er det ikke veiledende priser som står oppgitt, men villedende Får tilbakemelding på at han skal ta en vurdering på det og komme tilbake til meg på ett senere tidspunkt. Dette var jo ikke helt responsen jeg håpet på, og jeg begynte å innse at om noen som meg vurderer å gi full pris for den, så finnes det ihvertfall folk der ute som er villig til å bare slå til uten noe mer mas.. jeg sender en melding, " vet du, jeg tar den for 40 jeg. Teit å la den gå fra seg - mvh" Derfra ble handelen spikret og plan om å hente den neste dag ble avtalt Heldigvis var selger en ærlig type, men dog kanskje etter min oppfatning en mann med ikke spesielt god mekanisk kunnskap ( unnskyld om du leser dette ) Bilen skulle være tight og fin og i generelt god stand, noe den jo selvsagt er mtp km og alder men alikevell med et par ting som kunne vært greit og nevne for en som merker det Kjøreturen hjem oppleves som en bitteliten skuffelse, altså bilen går godt og girer fint. Men den føles litt "grøtete" mot asfalten. Den er også relativt tung på rattet og den har radio som faller inn og ut hele tiden. Har også en følelse av at det er noen kuler og ledd i forstillingen som trenger å bli byttet ut. Helt greit, men alikevell ikke helt det jeg følte jeg kjøpte. Selger opplyste om at jekkfester bak hadde sviktet når han hadde lagt om til sommerhjul nå i våres. Han hadde jo selvsagt brukt original jekken ( uff! ) noe som hadde ført til at spesielt på venstre side så har den laget bulk i kanal og trykket jekkfeste opp. Selv bruker jeg særdeles skjeldent jekkfester bak på bmw, da jeg syns det er mye tryggere og jekke på diff Men ikke noe som ikke kan fikses, og satser på at det blir sveist nye jekkfester bak mm til vinteren. Har nemlig ikke noe plan om å la denne gå i saltlaken som er på veiene her i Vestfold. Skiboks av merke Skiguard 850 fulgte med, som fungerer fint i låser. Dette er jo en liten rosin i pølsa egentlig, men vil nok ikke bli brukt av meg mtp at bilen er tenkt å stå stille vinterhalvåret. Så denne kan selges om noen skulle være interessert i den. Står på BMW skistativ Ellers så kom jeg hjem, og parkerte bilen i garasjen. Dagen etter var det av med skiboks og stativ, og på med noen andre hjul for å se om kontakten med asfalten ble noe anderledes. Og der merket jeg stor forskjell. Den flyter ikke lenger rundt i kjørebanen på samme måte, men oppleves til de grader mye bedre. alikevell trenger den fortsatt noen nye stag og justering av alle hjul hjørner for en optimal BMW kjøreopplevelse. Dette kommer. Så litt spec på min bil : Type Value VIN WBADP81040GV54060 Prod. Date 2001-08-31 Service History !! CHECK HISTORY !! Type 530d Series E39 (5 Series) Body Type Touring Steering Left Hand Drive Engine M57 Displacement 3 Power 142kw / 193hp Drive HECK Transmission Automatic Colour Titan-silber (354) Upholstery Leather Montana/basic equip/schwarz (N6SW) Check mileage http://www.auto-records.com Editions and packages S785 White direction indicator lights S710 M Sports steering wheel, multifunction S788 BMW LA wheel, Individual S715 M Aerodynamics package S337 M Sports package S339 Shadow-Line Comfort and interior equipment S403 Glass roof, electrical S464 Ski bag S423 Floor mats velours S430 Interior/outside mirror with auto dip S428 Warning triangle and first aid kit S481 Sports seat S441 Smoker package S470 Isofix-System S434 Interior surface aluminium S494 Seat heating driver/passenger Multimedia S630 Car phone with cordless receiver S609 Navigation system Professional S612 BMW Assist Driver assistance and lightning S522 Xenon Light S500 Headl.washer system/intensive cleaning S520 Fog lights S521 Rain sensor S534 Automatic air conditioning S508 Park Distance Control (PDC) S548 Kilometre speedo Wheels and drive S210 Dynamic stability control S202 Steptronic S227 Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl. S216 Hydro steering-servotronic S249 Multifunction f steering wheel Environment and safety S818 Battery master switch S879 On-board literature, German S851 Language version German S863 Dealer List Europe S801 National version Germany S354 Windscreen, green-tinted upper strip S386 Roof railing Individual equipment S775 Headlining anthracite Other equipment S998 Startup control, internal demand S970 Business Package Kjente feil: * Jekkfester bak * Treg servo * Radio som kommer og går * Noe stag/kuler i forstilling * Mangler koppholder under klimapanel * Litt pixelfeil i klimapanel * Treg bakluke Planer: * Varrestoen ES6 eller ACS Rennesport typ 1 eller 2. * Kw 1 coilovers evt vurderes andre kvalitets coilovers sett * Soting av ruter * Fikse feil * Oppgradere litt stereo Link til finn.no annonsen som poppet opp hos meg : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=180300676&fbclid=IwAR2qcUrnt2ezSQEZ0fD7uCEGb0xASPlx9sdXSb88Rxz8Ez1Knnj9S2FiyAk Så litt bilder, de 2 første er av bil når jeg kom hjem Deretter med linselusa og påbegynt å gjøre den mer "meg". Ønsker meg noen 18" 3 delte kanthjul, men hadde 20" liggende og slenge som ble satt på frem til jeg får slike felger jeg ønsker
-
Hadde ett håp om det, er sliten å lei av å bytte ut hele tiden 😂
