Gå til innhold

Bayerfun

Medlem
  • Innholdsteller

    343
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Skedsmo
  • Kjøretøy
    F07 535d GT xD

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Bare for å komme med et forslag til som er midt mellom det andre som har kommet, men på en annen side ikke: Hva med F07? God plass, alt av muligheter og ikke noe som det går så mange av på norske veier. F07 er vel det man nærmest kunne kalt en F01 hatchback. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234218251 (plukket bare en tilfeldig annonse). Disse leveres både med og uten EDC, men vil jo helt klart anbefale med EDC. Dynamic Drive er også et absolutt must i mine øyne.
  2. Blåser litt liv i denne igjen i stedet for å lage en ny tråd om samme tema. Etter jeg i høst skaffet meg en bil med N57, så har jeg jo blitt bittelitt paranoid når det gjelder registeret. Bilen har rundet 180k km nå, men det er foreløpig ingen antydninger til ulyder eller andre forvarsler om at noe er på ferde. Ettersom bilen snart snuser på 200k km-merket, så vet jeg innerst inne at noe må gjøres preventivt, men hvem kan man overlate en slik jobb til? Jeg ønsker normalt sett helst å gjøre alt selv, bare så jeg vet hvordan det har blitt gjort, for slurv og halvgjorte løsninger er det verste jeg vet. Akkurat slike større jobber har jeg ingen utsikter til å få gjort selv siden jeg ikke disponerer et verksted over flere dager, så da må det nok settes bort. Jeg ser det er noen på Finn som annonserer for registerkjede-jobber på N47/N57, og det til en tilsynelatende overkommelig pris (17k), men er det noen som har erfaring med de som påtar seg slike jobber? Skal for sammenligningens skyld sjekke med Bavaria, men har en følelse av at det er minst tre ganger så dyrt bare pga. helt annen arbeidskostnad. Drivaksler gjennom bunnpanna gjør vel ikke denne jobben noe billigere heller 🙄
  3. Dette er en som allerede står på "overvåkningslisten" ja Edit: Den mest aktuelle/interessante så langt er denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238196088 - her må det riktig nok ettermonteres hengerfeste. Denne på "andreplass": https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238424838
  4. Jeg skrev vel bare noen grunnleggende "bør ha"-krav til bilen, så ja stemmer nok Ikke så praktisk å handle bil på andre siden av landet når jeg skal ha med en godt oppi åra for å se på den også, samt et reparasjonsobjekt bør jeg unngå, så sant det ikke er enkel gårdsplassjobb. Tenker bare tilbake på et bilsalg for noen måneder siden når min E65 skulle til Bergen - knot med transport. Jeg får uansett følge med på Finn - det kan jo hende det dukker opp noe før eller siden. I mellomtiden får jeg bearbeide ham litt rundt eventuell E60, for det er slettes ingen dårlig bil. Der finner man i alle fall flere med M57.
  5. Jepp, har sett den. "Rep-objekt" og den ser unormalt sliten ut. Den var riktignok billig da, men jeg kjører ikke 50 mil over fjellet på vinterstid for å se på bil
  6. Har hatt noen aktive søk på X3 noen måneder nå, men så langt har jeg bare observert én med M57-motor og den ble solgt "på minuttet". Tror ikke jeg har sett noen med M47 faktisk. Akkurat som årsmodeller under 2007 ikke er å oppdrive så sant man ikke skal ha bensin. Skulle ønske N47 hadde et litt bedre rykte, for det ligger flust av de ute. Kjenner jeg får litt krampe når en forhandler skriver dette om en N47 med 200k på telleren: "Denne bilen har registerkjede som er ment til å vare ut levetiden til bilen." (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241981232) Å ettermontere hengerfeste virker å være overkommelig mtp. pris, så det er kanskje ikke det verste punktet oppi dette. Xenon derimot blir fort litt dyrere, men kan ikke si jeg har sett E83 uten xenon faktisk.
  7. Har sett litt på X1 også, men de er fortsatt priset godt utenfor budsjett - dessverre. Har også inntrykk av at E84 er vesentlig mindre enn E83, og E83 er allerede det minste han vurderer. X1-en du linket til der har fortsatt N47 og den risikoen det innebærer. Prøver å få ham innpå sporet av E60/E61, for der er utvalget litt større og prisene litt mer spiselige, men det er ikke noen høy bil igjen da. Denne E61-en ser ut til å være ganske så fint utstyrt og motorisert, men tror det blir mye kosmetisk som må utbedres (ikke at det er så håpløst men); https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240556706. Med CIC og greier, noe som er sjelden vare på E6x. Biler med relativt høy kilometer er ikke det som skremmer mest, i alle fall ikke så lenge man vet at motor og drivverk er holdbart. M47/57 vet man at holder ganske greit og det har jeg selv erfart (selv om jeg har brukt opp en M57TÜ2D30 ved 460k km). N47 og N57 blir en litt annen historie, selv om jeg selv kjører en N57 nå. Jeg vet jeg må ta registeret på den om 15-30k km. Elektronikk og andre ting som folk kanskje er redde for på en bil som har høy kilometerstand er jeg ikke nevneverdig bekymret for. Dette er ting som er enkelt og billig å gjøre noe med (for meg i alle fall).
  8. Ja E83 med M57 er vel bare 3-liter så vidt jeg vet. Den du linket til var sjokkerende dyr for øvrig. Hadde egentlig tenkt på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=237502904. Dessverre var den solgt for lenge siden, men selger har ikke markert den som solgt.. Alternativt så har man denne med N47 som kanskje holder en stund til ettersom motoren er byttet: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=237763614. Den krever dog en del kosmetisk jobb utvendig og innvendig og så er den ganske trist på utstyrsfronten. Når det gjelder Outlander; er DW12 PSA-motoren så dårlig altså? Kan egentlig ikke finne noen andre biler i den sjangeren som ser i nærheten av skapelige ut. Hyundai, Kia, Mazda, SsangYong, Nissan, Toyota, Honda osv. synes jeg ikke ser noe fine ut uansett, så det tror jeg man glatt styrer unna.
  9. Er ikke jeg som er på jakt etter bil denne gangen, for nå er det min fars tur til å finne noe bedre å kjøre i. Hans MB W211 begynner å bli passe sliten og er vel egentlig ikke verdt å gjøre så mye med den. Savnet etter BMW skinner gjennom etter han hadde E39 før W211-en. Ettersom han ikke er noe ungdom lenger, så har han lyst på noe litt høyere, noe man ikke må sette seg på bakken for å komme inn i (slik som W211, for den er ufattelig lav selv for meg). X3 ser ut til å vare passende i størrelse og siden man er veldig kjent med BMW og har alt av diagnoseutstyr samt en god del erfaring (pluss at delene er billige), så blir det til å se etter E83 på Finn. Dessverre så er det jo helt håpløst å finne en E83 med M47 eller M57. Det ligger noen bensinutgaver der, noe som ikke er helt uaktuelt, men det meste er N47 med sjokkerende høy kilometerstand. N47 som har passert 200.000km uten bytte av registerkjede oppfatter jeg som ekstremsport. Pris er selvfølgelig et tema. Man kunne så klart ha sett på nyere biler, men opp til 75.000,- er vel kanskje grensen og da får det ikke blitt så nytt. E53 X5 hadde vel kanskje vært noe å tenke på også, men den er på en måte for gammel igjen (og E39 har han allerede hatt). Absolutte krav til hva bilen må ha er: Automatgir, firehjulstrekk, parkeringssensorer, hengerfeste, cruise control, xenonlys og helst noe man ikke setter seg ned i (slik som W211). Om det ikke skulle være en SUV/SAV, så vil han heller ha sedan fremfor stasjonsvogn (men kan nok overtales der). Jakten på en ok E83 fortsetter, men om noen har noen tips til bil eller tips om E83 generelt så hadde vært fint med noen ord fra dere Har også kikket på litt andre merker, men alt virker så kjedelig, traust og ukjent for meg. F.eks. så får man en 2011 Mitsubishi Outlander II med masse utstyr til samme pris som en 2004 E83, men disse japanske greiene vet jeg ingenting om..
  10. Interessant. Jeg skal sjekke den bulletinen, men jeg tror nok ikke det er dette som er problemet her. Det er som Saltkjelens video at dette mest trolig er drivakslene ut fra symptom, forhold og lyd. Nå har ikke jeg inspisert mansjettene på min bil, men ville da tro Bavaria hadde kommentert det om det var sølt grease ut av de når jeg hadde den inne hos de for noe bremsejobb foran for noen få uker siden. Det skal også sies at det bare er noen få måneder siden denne var i Bavarias eie. Da vet jeg i alle fall at det ikke er håpløst mtp. pris på disse akslene. Spidans drivaksler hadde langt mer spiselig pris enn de originale Vet uansett ikke hvor fort jeg må/bør gjøre noe med dette. Hvor lenge var dine slik før du byttet, @Saltkjelen?
  11. Se der fant du en video ja - har lett uten hell. Men ja, kan nok tenkes at den lyden stemmer. Jeg har ikke hørt hvordan "min" lyd er på utsiden, men vil anta at dette er det samme. Hmm, vel da tyder det på drivaksler da 😢
  12. Ikke et dumt tips, Otis, men det er jeg helt sikker på at det ikke er Det høres helt annerledes ut, for å si det forsiktig.
  13. Hei folkens, Nå som det har lagt seg litt snø i området så fikk jeg mulighet til å se hva xDrive hadde å si på F07-en jeg kjøpte i høst. Det var egentlig litt tilfeldig da jeg svingte inn på en glatt parkeringsplass og fikk noen meter med firehjulsdrifting (piggfritt på snø/isholke biter ikke mye). Jeg kjenner at den trekker på alle fire i alle fall, men det var noe som plaget meg allikevel; en klikkelyd fra foraksel. Dette minner meg om forhjulstrekkere med dårlige drivknuter når du svinger maks. I mitt tilfelle så hadde jeg nesten ikke sving og det var reelt sett ingen belastning på denne holka, akkurat som lyden kun kom når forhjulene ikke hadde grep. Jeg prøvde litt forsiktig å fremprovosere dette på turen videre (på snøslaps), men uansett sving og belastning så fikk jeg ikke frem denne lyden, men da hadde jeg ikke slipp på alle hjulene. Jeg vet ikke om dette har vært sånn så lenge jeg har hatt bilen eller ikke, for noe firehjulsslipp har ikke vært aktuelt å få på normalt sommerføre uansett. Det er i alle fall ikke mulig å høre noen ulyder ved moderat sving og litt beskjedent pådrag eller maksimal sving og normal kjøring, så det virker litt rart om det skulle være drivknuter (?). Skulle ha testet dette litt mer på en glatt plass, men å gjøre noe slikt i området her fører kun til førerkortbeslag siden onkel blå lurer rundt enhver busk for å ta noen som "ikke har kontroll på bilen".. Er det noen som har litt erfaring med xDrive som kanskje har noen tips? Håper ikke det er drivakselbytte som er løsningen, for da tror jeg det blir styr med reklamasjon mot forhandler. Har kjørt bilen ca. 5000 km etter kjøp og den har gått 175k.
  14. Kan for øvrig oppdatere tråden med at bluetooth-problemet er løst Det var nok slik at en telefon med et ugydig tegn i navnet hadde vært paret mot bilen. Jeg fant frem fire andre telefoner jeg hadde liggende og startet jobben med å pare de, en etter en. De første feilet som min vanlige telefon gjorde, men da jeg la til den siste så våknet plutselig alt til liv og de telefonene jeg hadde forsøkt å pare var nå tilgjengelig i listen. Da hadde jeg altså fått skjøvet synderen ut av listen slik jeg hadde håpet på at skulle skje. Det er altså to ting som er helt koko med dette: Det første er at BMW ikke har noen failsafe på slikt og at man ikke kan nullstille dette. Det andre er at folk legger inn emojis i et enhetsnavn?! Hva blir det neste som fjortisene ønsker seg? Domenenavn som www.🤗😬😻👀.com eller noe? Nuvel, da er det bare å forske videre på dette med DVB-T, og så ser jeg kanskje et behov for å få på plass BMW Apps også for å få Spotify i CIC.
  15. Ja jeg får kanskje sjekke med BimmerUpgradeNorway om de har noen tips om dette. Skal se om jeg kan resette CIC for å se om det hjelper på bluetoothproblemene, men det kan jo hende at problemet ligger i Combox også. I følge en tråd på et annet forum, så forårsakes dette som oftest av at noen har koblet til en telefon som har en emoji i bluetooth-navnet. CIC eller Combox får hikke av dette og ingen enheter vil vises i listen over tilkoblede enheter, selv om det faktisk er enheter som ligger der. Løsningen for disse har vært å endre navn på telefonen som hadde en emoji og la den koble til bilen som igjen fører til at alt fungerer fint og nye enheter kan pares mot systemet. I mitt tilfelle så kan jeg ikke akkurat få tak i en telefon som en tidligere eier har brukt, så da sitter jeg der med en tilsynelatende tom liste jeg ikke får slettet noen ting fra. Hvorfor er det ikke en "factory reset" i menyene på slike ting som det er på "alt annet" her i verden?
×
×
  • Opprett ny...