BrilleBjørn
Medlem-
Innholdsteller
185 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av BrilleBjørn
-
Var det jeg også fikk inntrykk av. Da er di iallefall altfor dyre de også. Men det ser heldigvis ut som jeg slipper unna nye skiver helt enda. Kjørte en ny runde med bedding, en serie kraftige nedbremsinger, og det hjalp veldig mye. Såvidt jeg kjenner antydning til vibrasjon nå. 😁
-
Elektrisk håndbrekk på denne? Om ikke, kan det være håndbrekk-belegget med tilhørende deler som er løsnet. Prøv å jekk opp bilen, dra til håndbrekk, og sjekk om dekket lar seg snurre. Om de snurrer er de bare å få av dekk og bremseskive, og se hva som må byttes inni der.
-
Takk for tips! Sjekket nå, samme skiver og klosser kommer på 5300, så er faktisk billigere fra car-parts24. Sjekket også autodeler/autodoc, men når de ikke evner å forklare om prisene faktisk er med eller uten norsk mva. så ryker de ut av sammenligningen. Har handlet hos car-parts24 ved mange anledninger, og det har alltid vært bankers, så ser ut som det blir der igjen. Mvh Bjørn
-
Har snakket med Norsk Bilgaranti, skiver og belegg er ikke dekket... Hadde ikke regnet med annet heller. Hadde det vært caliper som hadde ødelagt skivene, hadde det vært dekket.. Har lest en del på utenlandske forum, og det virker som dette er noe som går igjen. Er det bremsene som er dårlig konstruert, eller er det dårlig kvalitet på de originale skivene/belegget? Frister ikke veldig å spa ut for nye originale, om de er like dårlige.. Car-parts24 har komplett Brembo-sett som kommer på rundt 4k levert og momset. Heller mot dette, da GS skal ha 3k for 1stk skive. Har ikke sjekket Bavaria enda, men får ta en tur innom å høre. Bjørn
-
Det var ikke casterstag, kast i begge skiver fremme.. 😭 Dette dekkes ikke av garanti... Noen som har erfaring med Brembo skiver og belegg på disse bilene? Har Brembo Max på E46'en, og er meget fornøyd med dem der. Mvh Bjørn
-
Skal sjekkes! 😁 Merket du dette kun under oppbremsing?
-
Hei folkens! Har en 528ix som er kjørt rett i underkant av 40kkm. Kjøpte den for noen måneder siden, og nå i helgen på vei til Bergen merket jeg vibrasjoner ved bruk av bremser. Kjennes ut som kast i skive, men klarer ikke å kjenne om det er fremme eller bak, ingen vibrasjon i ratt, men merker man dette iom. elektrisk servo? Har måleur, så tenkte å ta av dekk, for å ta mål av skjevhet i skivene nærmeste dagene. F11 er vel som alle andre biler, skal ikke være noe annet som gir vibrasjon ved nedbremsing? Foringer å slikt regner jeg som utelukket grunnet km.standen. Så til saken; jeg fikk 12mnd garanti ved kjøp av bilen, og den dekker nok normalt ikke slitedeler, men bremseskiver som gir kast etter 40kkm? De skal vel normalt vare dobbelt så lenge? Har ikke snakket med selger enda, men tenkte å høre med dere, om dere ville krevd dette utbedret på garanti? Skal legges til at jeg ikke har grisekjørt med bilen, så tviler på at ekstrem oppvarming kan ha forårsaket kastet. Dette er vel 2-delte skiver? Kan disse "løsne" og gi nevnte problemer? Mvh Bjørn
-
Aha! Bedre med 1 av 4 enn 3 av 4! 🤣 Takk for kjapt svar!
-
Når vi er inne på Comfort Access, er det meningen at alle dørene skal kunne låses opp ved å ta på det ruglete feltet på håndtaket, eller er det kun førerdør? Når jeg prøver å låse opp ved å gjøre dette på andre dører enn førerdør, så hører jeg bare en masse kikking, men dørene blir ikke låst opp... Er da 3 av 4 håndtak kaputt?
-
Jeg er på mye eldre versjon enn deg. Kan være der det ligger. Får laste ned oppdatering, å se om det hjelper. Blir både multimedia og telephone oppdatert med samme filen? Takker forøvrig for meget gode svar! Nå slipper jeg å bruke evigheter på å prøve å få BMW apps til å fungere med android. 😉 Mvh Bjørn
-
Takker for svar. Er jo igrunn en grei løsning de, å legge en finger på håndtaket. 😉 Så litt på Goodyear Eagle Assymetric, men fant at Falken kom bedre ut i test, så blir å prøve Falken denne gang. Har stort sett kun kjørt Vredestein på sommer tidligere, men det skader aldri å prøve noe nytt. Blir uansett ikke til at jeg beholder 18" så veldig lenge, men de gamle rft'ene som står på nå er helt grusomme å kjøre med.. Bråker noe vanvittig, og sporer noe helt hinsides. Kan uansett ikke bli verre. 😂 Ett spørsmål til; Har noen fått Deezer på android-telefon til å fungere bra integrert i i-drive? Sliter litt med å forstå hvordan dette med bmw-apps fungerer... Ikke får jeg registrert meg for connected drive heller, verken på norsk eller tysk side.
-
BMW-Apps, nærmere bestemt Deezer.. Hepp! Har nettopp blitt eier av en F11 2012, og sliter litt med å finne ut hva som egentlig må til for å få disse bmw-appsene til å fungere. Jeg er i hovedsak ute etter Deezer, de eventuelt andre appene får være bonus. Har prøvd å registrere meg på connected drive.no, men får da beskjed om at de ikke kan finne data på VIN. Dette har jeg forstått er ett problem med biler produsert før 2013.. Er det da oppretting av tysk konto som er løsningen? Må man ha connected drive konto for å kunne bruke bmw apps? Legger ved bilde av de aktuelle kodene jeg har på min bil. Jeg får heller ikke bluetooth-audio helt til å funke...bilen kobler til telefonen, men for å spille fra telefonen så må jeg velge "external devices", det funker ikke å velge "bluetooth audio" noen forklaring på dette? Mvh Bjørn
-
Hei folkens! Ny eier av F11 her, og har allerede funnet en sak som irriterer meg litt. Håper noen kan hjelpe meg med å finne ønsket innstilling. Bilen min har Comfort Access, og opplåsing av dører og bakluke-åpning er helt konge, men er det ingen måte å få bilen til å låse seg selv når nøkkelen ikke lenger er i nærheten av bilen? Min låser seg ikke selv, så jeg må låse med nøkkel hver gang jeg går fra bilen. (1.world-problems, I know.. 😂) Ellers, tips til non-rft dekk som er gode på F11? De originale rft-dekkene står fremdeles på bilen, men de er 6 år nå, så disse må byttes. Kommer til å beholde de originale felgene en stund til, så dim. er 245/45/18. Min er xdrive, så tenker å kjøre lik dimensjon på alle for å være sikker på å ikke lage krøll. Takker på forhånd for svar. Mvh. Bjørn
-
Noen som vet om ESS også tar omprogrammering av N53 motoren som står i F10/11 523i? Denne er jo enda mer nedstrupet med sine 204hk, men leser om flere på nettet som har byttet innsug og fått omprogrammert til x30i-spec., dette dog i Tyskland og Italia. Mvh Bjørn
-
Har feilsøkt litt, Vakuum-regulator ser ut til å fungere, gir 20in/hg ved tomgang, og reduserer ved pådrag. Ser også staget på turbo blir trekt når slangen kobles på. Får ikke opp noen feil verken på DME eller EGS... Kan dette være lekkasje ett sted? Syns det er rart at den da skal dra skikkelig fra 2500 og opp? Mvh Bjørn
-
Hepp Etter komp-test som viste 24/24/24,5/25 monterte jeg alt sammen igjen og har nå kjørt bilen ca 1100km etter bytte av turbo. Det meste virker nå bra, bortsett fra at jeg sliter med å få ladetrykk under 2500rpm. Over 2500 drar den som den skal, så regner da med alt som har med dieseltilførsel er i orden. Min tanke er da vakuum-regulator til turbo, og har ett par spørsmål ifbm. feilsøking på dette; Er denne ventilen digital eller analog? Hvilken spenninger snakker vi om? 0-5V, 0-12V? Hvor mye vakuum skal den gi når vnt-mekanismen skal være helt "stengt", altså på lavt turtall? Hvor mye vakuum skal pumpa levere? (Bremser fungerer helt fint, så regner med pumpa er i orden), har heller ikke fått opp motorlys grunnet egr-feil, så regner med den får vakuumet sitt. Kan VNT-mekanismen være feiljustert fra turboleverandør? Setter pris på svar på mine spørsmål her. Mvh Bjørn
-
@gullsakar Det er ikke lekkasje fra sugesiden av turboen du har fått da? Det er vel likt på M47 og M57, at oljedampen fra veivhusventilasjon går inn på sugesiden av turbo? (Forøvrig en fantastisk god løsning...) Hadde dårlig pakning der på min M47 når jeg kjøpte den, dette viste seg på samme måte som du beskriver. Ville prøvd å tatt av "røret" som går fra MAF til turbo, og tatt en sjekk av pakningen/gummiforingen som ligger mot turbo. Mulig du er heldig og det er her problemet ligger. Ellers er det jo mulig at det er lekkasje fra enten oljetilførsel eller oljeretur, kan jo også være at lagrene i turbo har begynt å sleppe gjennom olje, men ville sjekket de andre tingene først. Vask turboen så godt du klarer for å lettere lokalisere kilden til oljen. Mvh Bjørn
-
Hei, Da kan de se ut som jeg virkelig har hatt griseflaks. Tok en runde med kamera i alle innsugskanaler i toppen, og der fant jeg faktisk en swirl-flap. Det ble satt inn blendeplater ifbm. glødepluggbytte i januar 2015, da manglet det en flap, men han som gjorde jobben for meg fant den ikke noen sted, så han regnet med motoren hadde vært overhalt, og at de som hadde overhalt den ikke hadde vært klar over hva som forårsaket havariet. Så den flapen har faktisk ligget inni der iallefall i 1,5 år!! 😂 Det som er litt rart er at den lå i den øverste innsugskanalen i toppen, hvordan den har havnet der er ett mysterium jeg ikke klarer å forstå. Med funnet av denne flapen, så har jeg gjort rede for alle 4 flaper ÷ den ene skruen som holder flapen på akslingen. Det er da sannsynligvis denne som har løsnet fra flapen og hatt seg en tur gjennom sylinder, for så å drepe turboen. Ser minimalt med skade på stempel i den aktuelle sylinder, så hvis kompresjonstest med egnet utstyr(som går over 300psi) ikke viser nevneverdig avvik, så monterer jeg ny turbo. 😉 Noen som vet hva man normalt skal få av kompresjonstrykk på disse motorene? Mvh Bjørn
-
Begynner å se ut som jeg har vært griseheldig, om det har vært fremmedlegeme gjennom motor. Har nå hatt av eksos-manifold, og klarer ikke å se spor etter noe fremmedlegeme i den, eller skader på noen av de 8 eksos-ventilene. Var på Bavaria en tur også i dag, i håp om at de hadde kamera som kunne komme inn til sylindre via hull til glødeplugg, men den gang ei. Fikk dog ett tips om en annen merkeforhandler som kunne ha, så får ta en tur innom der i morgen. Hvis jeg får sett gjennom hull til glødeplugg, og ingen av stemplene viser skade, så monterer jeg bare sammen igjen, og satser på jeg har vært meget heldig. Har vel funnet ut at å ta av topp ikke er noe alternativ, da dette jo innebærer at alle dyser må ut, og det er ett eventyr jeg ikke har lyst å begynne på... Er jo lettere å bare finne en annen motor å sette inn.. Får også ny turbo av turboforhandler til under halv pris, så dette ser ikke så galt ut som jeg først fryktet. Ett spørsmål, hvis noen har hatt oppe disse motorene; hvor høyt opp kommer stempelet på TDC? Ser på bilder at glødeplugg stikker litt ut under topp, så hvis jeg kun stikker kamera såvidt inn i forbrenningskammer, så burde jeg vel være safe ifht. å knuse kamera med stempel? Blir jo uansett kun dreiing av veiv med skralle, så har vel sånn sett kontroll på om stempelet kommer for nær kamera. Mvh Bjørn
