Gå til innhold

romarto

Medlem
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Stavanger
  • Kjøretøy
    X3 F25 2.0D + E39 530D

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

romarto's Achievements

  1. Sitter med samme magefølelsen, men tenkte å lufte tanken om det skulle være noen som gjerne skulle hatt den litt før. Hadde den vært leveringsklar for 2 år siden med full spekk og god pris kunne de gjort et bra salg av den. I dag er det så mye annet bra som har kommet på markedet, og med verken 4-hjulstrekk eller mer enn 750kg tilhengervekt og en relativt stiv pris så faller den litt igjennom.
  2. romarto

    BMW iX3

    Hei, noen som kanskje kan være interessert i kjøp av iX3 reservasjon? Gir rabatter og prioritert levering. Se her for mer info: https://www.anpdm.com/newsletterweb/46445A467947425C4770464A59/434251437846415C4573404A5F4A71 Vurderer å trekke meg fra reservasjon da jobb og inntekt har blitt mer usikker den siste tiden og kan gjøre investering i bil litt for mye. Ta gjerne kontakt for spm.
  3. romarto

    tikking

    Et annet tips - sjekk at alle tennpluggene er skrudd i med riktig moment. Har hatt "tikking" både på en E34 520 og en E39 520 som viste seg begge ganger å være løse tennplugger. Verdt å sjekke iallefall.
  4. Magefølelsen min ut fra det du beskriver på den motoren er toppakningen ja.. Vær obs på at denne aluminiumstoppen har lett for å slå seg/sprekke hvis først kjølesystemet slår seg vrang (iallefall med M52B20), så vær 100% sikker på at et motorverksted får planslipt topp og sjekket blokka ved pakningsbytte.
  5. Bør være her for påfyllingsplugg
  6. Er du sikker på at du har to plugger for olje på den? Jeg husker ikke når BMW sluttet med både avtappingsplugg og påfyllingsplugg på kardangen/bakre differensial. På min X3 2011 er det kun en plugg for påfylling, skal olja ut må man pumpe den ut. (Da jeg åpnet min bakre diff på 195000 km var olja like fin som den nye jeg fylte på). Bildet er litt utydelig, men ser ikke ut som en typisk BMW diff olje plugg.
  7. Jeg valgte å bytte komplett forstilling inkludert hjullager på min E39 530D Touring 1999 modell i sommer, og har derfor masse deler som tar opp plass. Noe er nesten ubrukt - annet er godt brukt. Har det meste - men støtdemperne og gummiforingene til disse er utslitt. Ta kontakt og spør om det du trenger
  8. Hei, Er det noen i Stavanger området (evt. Rogaland) som sitter på BMW ICOM modul? (Interface modul - OBDII) Rolf M.
  9. Gratulerer Pass på dekkene på denne fremover, så håper vi du slipper fordelingskasseproblemer igjen ps-syntes 8000 for oljebytte på fordelingskassa hørtes litt mye ut, jeg fikk automatkassa flushet for den prisen, men kan hende det blir så, er vel med programmering også ...
  10. Tror OP mente 245/50/18. 4 like og nye dekk fra samme fabrikat burde i utgangspunktet ha lik rulleomkrets uavhengig av merke eller dimensjon. Men dekkslitasje må også tas med i beregninga. Mener jeg leste et sted at toleransen i rulleomkrets er på ca 1% på xDrive. Ifølge dekkalkulator.com er da typisk rulleomkrets på et nytt 245/50/18 dekk 214,4cm. 1% avvik her tilsvarer en endring i diamenteren på 0,69cm = 6,9mm. Som betyr at med 3,45mm forskjell i slitasje foran/bak for eksempel ligger man allerede på grensen til å kunne skape problemer. Hvis det her er snakk nesten nye like dekk uten slitasje tipper jeg at årsaken ligger i tidligere dekk (eller vinterdekka). OP refererer jo til at samme problemet var der for 50 000 km siden. Et oljeskift vil nok ikke reparere en tidligere skade, men virke forebyggende for videre skade og mulig redusere virkningene av skaden (ref at symptomene ble bedre etter oljeskift sist). Det kan vel også kanskje tenkes at hvis denne fordelingskassen har hatt problemer tidligere, at toleransen (både for rulleomkrets og oljekvalitet?) også er lavere før problemene kommer tilbake? Og som Otis sier - man kan nok risikere at problemet kommer tilbake etter kortere og kortere intervaller. Men et oljeskift er en billig måte å forlenge levetiden, så verdt å prøve.
  11. Hei,min X3 med XDrive hadde nykking i fordelingskassa, verken Bavaria eller 2 andre verksteder jeg hadde bilen innom greide å finne noen "årsak" utover at de konkluderte med at fordelingskassa var gåen da de fant spon i olja. så usikker på om du finner ut noe mer konkret ved lengre feilsøking. Ville dobbeltsjekka rulleomkretsen på alle dekka dine, det er gjerne her årsaken vil ligge (e.g. slitte bakdekk og gode framdekk). Håper du klarer deg med oljebytte på kassa, alternativt må du nok bytte fordelingskassa - som er dyrt.
  12. Hei, Ser du etter brukt X3 så er det noen sjekkpunkter du bør være obs på. Dette er bare de som detter ned av eget hode og erfaring i farta, og er ikke nødvendigvis en fullstendig liste: * Rulleomkrets på dekk og dekkdimensjon som Eivind320x nevner - hvis ikke dette er fulgt opp fra bilen har vært ny er det stor fare for at fordelingskassa (transfer case/VTG) har tatt/vil ta kvelden. Poenget er at rulleomkretsen må være lik på framaksel og bakaksel for at ikke fordelingskassa skal måtte jobbe med å kompensere for dette hele tiden - da slites den ut på kort tid. * Når vi er inne på fordelingskasse - denne har ca 0,7L olje i seg, og denne bør byttes gjerne hver 50 000 km for å forlenge levetida. Meg bekjent ligger ikke dette inne i noen serviceintervall fra BMW. * Som Eivind320x nevner - sørg for at automatkassa får oljeskift - dette ligger heller ikke inne fra BMW som servicepunkt. Få verksted til å flushe hele systemet grundig. * Rust - Da jeg var på markedet i 2016 var mange av disse bilene allerede godt rusta i rammer og div. Ikke nødvendigvis krititsk rust enda, men personlig hater jeg å ligge på etterslep. Så ta en god titt under bilen og nedi motorrommet. Finner du et fint eksemplar som du ønsker å beholde en del år anbefaler jeg en understellsbehandling, gjerne hos noen seriøse som også fikser påbegynt smårust før de går i gang. * Rasling i motor - 2 liter dieselen som også sitter i denne bilen (N47) var hadde de første årene problemer med kjedestrammer/kjedeføringer på registerkjedet. Kan høres ved rasling/kjedekast i motor ved 1500-2000 o/m hvis jeg husker riktig. Hvis man fikk dette problemet kan man huske på at kjedet på disse motorene er plassert i bakkant av motoren, fordi en designeringeniør hadde konstatert at dette ikke var noe som trengtes å røres i motorens levetid. Som betyr at motoren må ut av bilen for å fikse det. X3 F25 med automat virker dog til ikke å være særlig berørt av dette problemet. Hyppige oljeskiftintervaller sies også å kunne virke preventivt. * Relativt stor bil som betyr at den spiser bremseskiver og klosser raskere enn den gamle 5 serien min iallefall. Husk at elektronisk håndbrekk betyr at du må ha diagnoseverktøy for å sette håndbrekket i servicefunksjon før du får bytta noe på bremsene bak. * Jeg opplevde at ei fjør foran knakk på min, men dette er jo vanlig slitasje. * Legg på minne at hvis du har EDC støtdempere så koster disse 3 ganger så mye å bytte enn vanlige støtdempere, og finnes kun originalt (foreløbig iallefall) * Bilen har 4 LED lister som kjørelys bak (modeller med Xenon). Her er det en LED driver som sitter i lykta som er svak - mulig å fikse billig DIY, men sjekk når du kjøper bilen at alle 4 lyser (2 i bakluke og 2 i karm). Det er sikker mye mer som er kjekt å sjekke også, men dette er iallefall noe å ha i bakhode når du går på leiting etter brukt X3 - F25. Det er en kjempeflott bil å kjøre, så anbefales å sjekke ut - lykke til.
  13. Hei, som du sikkert leste deg opp i tråden Otis linket til - så er fordelingskassa på xDrive (transferkassa/VTG) veldig følsom for dekk. Men det som betyr noe er at alle 4 dekk på bilen har lik rulleomkrets, ellers vil fordelingskassa konstant jobbe med å kompensere for forskjellen mellom for og bakakslingen. Du vil sannsynligvis merke mer til nykkingen i fordelingskassa ved lav hastighet med 18" sommer vs 17" vinterdekk fordi 18"sommer vil være stivere og flekse mindre enn 17" vinter. Jeg ville så snart som mulig prøvd å få kontrollert rulleomkretsen på dekka i tillegg til å skifte olje på fordelingskassa igjen (har hørt at 50k er tid fin tid å skifte denne). Hvis dette ikke hjelper på nykkingen kan du forberede deg på å måtte skifte fordelingskassa. (Som Bavaria Stavanger tilbød seg å gjøre på min 2011 X3 for intet mindre enn 52000kr). Lykke til Rolf
  14. Hei Har du solgt frontfangeren til E39? Hvor holder du til hen? Mvh Rolf M
  15. Hei igjen - jeg tenkte på hvilken utforming apple - inserten har. Man velger insert ut fra ipod/iphone modell for å få best mulig støtte til enheten under kjøring. se http://stores.homestead.com/2point5/-strse-249/INSERT/Detail.bok for info.
×
×
  • Opprett ny...