
guffen2012
Medlem-
Innholdsteller
20 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
BMW 5 Sedan (F10) 525 d
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
guffen2012's Achievements
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: BMW 5 (F10) 525 d xDrive - Klikking i dørlås
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: BMW 5 (F10) 525 d xDrive - Klikking i dørlås
-
-
guffen2012 reagerte på et innlegg i et emne: BMW 5 (F10) 525 d xDrive - Klikking i dørlås
-
Ser ut til at "vinterfunksjon" (bilde av snøkorn) på laderen kompenserer for agm egen funksjon.
-
guffen2012 reagerte på et innlegg i et emne: BMW 5 (F10) 525 d xDrive - Klikking i dørlås
-
Fabelaktig😁 Ser ut til å være bare den største klipsen som må trekkes ut dersom jeg ønsker å beholde lyset på håndtaket!? Mulig du sparte med for noen timers arbeid der🤝
-
Takker!! Jeg har vært i kontakt med et par verksted i byen og fått tilbud og noen råd. Tilbudene er på ca. kr. 4000 for å demontere automatikken i de tre dørhåndtakene som fremdeles har automatikken intakt. Jeg har besluttet å gjøre jobben selv. Det vil ta noen timer men besparelsen blir betydelig dersom jeg unngår å bryte sund noe...🥵 Her er lenke til video for utførelse av jobben. Det eneste jeg ikke vet ennå er hvor jeg skal koble fra dørhåndtakene (trolig helt oppe i håndtaket?). PS: Det er fare for at feilen i dørlåsene tapper batteriet og jeg har forsøkt å lade det. Nå får jeg vite at BMWen (105 AH batteri) krever ladere med AGM funksjon. Tror det er denne jeg har; Ser det står agm under "Batterityper på denne; Holder den mål?
-
guffen2012 reagerte på et innlegg i et emne: BMW 5 (F10) 525 d xDrive - Klikking i dørlås
-
Første varsel på problem var melding: "Increased battery discharge when stationary". Tenkte det var batteriet som begynte å bli utladet etter en vinter med bare bykjøring. Ladet batteriet men samme melding gjentok seg. Så oppdaget jeg at dørene automatisk åpnet seg når jeg kom nær bilen med nøkkel i lomma. Så hørte jeg at dørlås venstre side klikket ustoppelig. Ville ikke låse bilen med berøring av handtak og jeg måtte bruke fjernkontrollen på nøkkelen for å låse og derved stoppe klikkingen. (Virker som begge låsene venstre side klikker). Jeg mistenker at det er disse låsene som medfører feilmelding? Hadde problem med klikking fra lås høyre fordør for noen år siden. Prisen på bytte var så høy at jeg valgte å koble elektronikken (for lås) fra på denne døren. Jeg antar at det er en komponent i låsen som må byttes men antar også at det betyr bytte av hele systemet for låsing i døra? Noen som har kunnskap å dele? Vurderer å bytte disse delene i alle tre dørene selv; Hvor får jeg tak i denne type deler? (Vet ikke hva navnet på deler er slik at jeg kan søke selv)
-
Har en 525 sedan F10 525 d x-drive med 211 hk. 2012 modell. Ødela kontakten for tilkobling strøm til tilhengeren. Den står skrudd fast til den elektroniske slepekroken (skjules under bilen når ikke i bruk). Jeg slo et stykke av siden på kontakten og behøver bare "huset". Se bilde. Dersom jeg skal kjøpe original følger hele ledningssettet med. Dette medfører en del arbeid for å plugge i kontaktene oppe under bilen. Bare settet koster ca. kr. 2500. Ser ut til å være en elektronisk føler inne i kontakten så det er nok nødvendig med en original kontakt. Har forsøkt å finne på nett samt ringe rundt omkring men har ikke vært heldig (eller dyktig nok). Noen som kan hjelpe?
-
Som jeg nevnte hadde jeg kjørt 12 mil uten noen indikasjon på problemer. Ved en stopp var jeg bak og løftet på draget bare for å sjekke at kuletrykket var ok. Da jeg kom frem og skulle parkere rygget jeg hengeren direkte inn på parkeringsplassen uten å ha vært ute av bilen. Heldigvis gikk jeg ut av bilen for å sjekke avstand til en mur og så da at kula var bare centimetere fra "støtfangeren" bak. Jeg koblet hengeren av og trillet den på plass for hand. Slepekroken var løs (kunne beveges sideveis med håndmakt). Jeg forsøkte å kjøre den på plass men den stoppet på tur inn under bilen (før den går opp). Det var først da jeg forsøkte å kjøre kroken på plass at jeg fikk feilmelding.
-
Jeg sendte melding til BMW at problemet. Med vinklinga: "Oppsummert ber jeg om "bistand fra dere på statistiske data på lignende hendelser. "" Der forklarte jeg hendelsesforsløpet og Storebrands holdning til saken; At dette var "en kjent feil" og ikke dekkes av forsikringa. Jeg fikk følgende til svar fra BMW Group ved Siv: "Når det gjelder bistand i saken så kan vi dessverre ikke bidra med noe statestikk. Vi anser at forsikringselskapet må akseptere BMW verkstedets vurdering på skaden og grundårsak. Vi anser at du må ta dette direkte med forsikringsselskapet som er ansvarlig for deg som forsikringstaker." Altså: BMW anser dette som et uhell. Da står jeg igjen uten forsikring og uten garanti. Min plan var å få BMWs hjelp til å dokumentere eller sannsynliggjøre at dette ikke er en kjent feil på BMWs elektroniske slepekroker. Altså ikke en garantisak. Ettersom jeg ikke fikk hjelp fra BMW velger jeg å gå ut på internett for å forsøke å skaffe meg datagrunnlag overfor forsikringsselskapet. Jeg vil ganske enkelt spørre: Er BMWs slepekroker farlige? Fora som Bimmers og Diskusjon.no er jeg kjent med. Er det andre plasser jeg kan nå fram til BMW eiere på?
-
Jeg fikk en svært uventet tilbakemelding fra Storebrand ved innmelding av saken. " "Vi har fått bekreftet av verkstedet at problemene du har opplevd med hengerfestet er en kjent feil. Til tross for dette, har det dessverre ikke vært mulig å få feilen dekket under garanti, da kjøretøyet er for gammelt. Din forklaring at feilen skyldes at nesehjulet har vært borti snøen, skal ikke være tilstrekkelig for å ødelegge hengerfestet. Hengerfestet er konstruert for å tåle en vekt på 2 tonn og et kuletrykk på 90 kg. Konklusjon: feilen på hengerfestet ditt kan ikke dekkes under kjøretøyets kaskoforsikring."
-
Jeg hadde en lei erfaring på søndag: Da jeg rygget hengeren inn på parkeringsplassen hjemme ga hengerfestet etter. Jeg gikk bak for å sjekke avstand mellom henger og mur; Der ser jeg at hengerfestet er på tur inn under bilen. Med draget på hengeren. Det som gjør det mulig er at det er en elektrisk type som ved trykk på en knapp folder seg inn under bilen. Men likevel; Etter 12 mils kjøring skjer dette. Jeg koblet av hengeren (som ikke var lastet mer enn ca. ett tonn) og hengerfestet bare hang og slang bak bilen. Det var ikke mulig å kjøre festet på plass under bilen. Noen andre som har opplevd noe lignende? Jeg frykter at det koster noen kroner å reparere men har varslet verkstedet at jeg anser det som reklamasjons sak. Bilen (og hengerfestet) er 2012 modell og man må vel kunne vente at hengerfeste fungerer mer enn 6 år?
-
riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner
emne svarte i guffen2012 sin guffen2012 i Teknisk
Jeg landet på 4 stk Hakka Black 245/45 ZR18. På de originale felgene: 8" forran og 9" bak. Årsaken til at jeg tok sjangsen på dette valget var at BMW forhandler BiliNord sjekket med BMW Norge uten å få innvendinger. BiliNord hadde selv levert samme løsning til et par andre BMWer uten at de hadde fått problemer. Jeg fikk ingen garantier men valgte likevel denne løsninga. Når jeg ser på hjulene virker det som fordekkene, med 8" felger, skrår innover mot felgen. Dvs. at dekkene virker litt bedere enn felgen. Mens veggen på dekkene bak, på 9" felg, går rett ned. Samtidig som verkstedet byttet til disse sommerdekkene gjennomførte de 4-hjulskontroll. Kamber bak høyre hadde det største avviket og hadde trolig medført at det sommerdekket var slitt ned på korden på innsida. -
riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner
emne svarte i guffen2012 sin guffen2012 i Teknisk
Som jeg skrev tidligere er et av de lokale BMW verkstedene skeptisk til denne løsningen da de har funnet mye metallspon i fordelingskassen (?) på en bil som hadde valgt denne løsninga. Det er vel ikke usannsynlig at dekkene på en 9" felg vil bli "lavere" enn på 8" felgen. En anne ting: Er kvaliteten på originale BMW felger til kr. 5-6000 per stk. bedre enn uorginale til 2-3000 per stk.? Eller dreier det seg bare om utseende?? -
riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner
emne svarte i guffen2012 sin guffen2012 i Teknisk
Jeg er kommet til samme konklusjon. Takk for tips på aktuelle felger. Det er ikke lett å spore dem da de ikke alltid har den unike (?) M350 benevnelsen. De fleste jeg har funnet så langt holder til rundt Oslo (jeg bor i Tromsø). Men bror min er på tur til Moss med bobilen så det kan ordne seg både med besiktiglese og transport. -
riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner
emne svarte i guffen2012 sin guffen2012 i Teknisk
RFT (Run Flat dekk) er det som fulgte med bilen og som nå skal skiftes ut. Noe som jeg egentlig ser fram til. Årsaken er at de oppleves stive. Det hjelper vel ikke at jeg har måtte kjøre med betydelig høyere lufttrykk enn foreskrevet. Årsaken er at dekkene sporer svært ubehagelig på Tromsø asfalten med "korrekt" lufttrykk. Ser nå at av * merkede dekk, utenom RFT, finnes det kun en på dekkonline.com: Continental SportContact 3 E SSR 275/40 R18 99Y*. En gammel (?) dekkversjon til en saftig pris. -
riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner
emne svarte i guffen2012 sin guffen2012 i Teknisk
Jeg oveså at også Nokian Hakk Black er felles på begge listene (dog "SUV" på TeknikRåd.se sin - er det samme dekket?). Det er nok færre alternativ enn 24 dessverre; Kun 18 når jeg registrerer bilmodell BMW 525d X-drive 211 hk 2012 modell. Det jeg ikke vet er hvilken av disse som er stjernemerket (som BMW forhandleren sier jeg må ha pga forskjellig dimensjon forran og bak). De fleste av disse merkene anser jeg i tilegg som "ukurante".