
svemal
Medlem-
Innholdsteller
47 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Hordaland
-
Kjøretøy
e36 sedan
svemal's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
På en måte kjøp/salg. Admin får flytte om han mener tråden er "feil-plassert" Har en '95 e36 sedan eg tenker å selge. Lurer på ka eg bør kunne forvente å få for den. Bilen er en 318TDS, rulla ca 208 tusen kilometer, men bærer ikkje preg av det. Ting som er gjort: - Bytta begge hjullager framme - Bytta bærekuler øvre bak, begge sider. - Bytta alle 4 støtdemperene - Bytta ytre og indre endeledd (styreledd) begge sider. - Bytta dempere (foringer) under motorfester - Bytta bærearm m/alle alle foringer V.F. - Bytte koblingsledd mellom stab-stag og bærearm - Bytta begge bremse-calipperene framme - Bytta bremseslanger framme - Bytta innmaten og tetningene i bremse-sylinderene bak (trommel-bremser) - Bytta handbrekkswirere - Bytta eksos fra katalysator - Bilen var på 4-hjulskontroll 22. September 2015. (Pga bytte av dempere, bærearmer, bærekuler og endeledd) - Sveist kanaler (Forsterka jekkfester) - Lagt opp kabler til subwoofer - Nytt batteri - Montert midtarmlene - Montert turbotrykksmåler (Turboen lader 1,1 bar) - Nye vinterdekk høst 2014 (Nokian Hakkepelita 8 piggdekk) - Sommerdekk + felger kjøpt brukt (kjørt 2 sesonger totalt) - Tredje sett med felger medfølger (16" med greie helårsdekk) (Lagt inn RGB-led lister i fotbrønnene og under setene, berre på gøy ) (Sikkert glemt noke...) Av utstyr: 2 x el.vindu El. speil ABS El. takluke Midtarmlene Startsperre Alarm Stereo m/dab Servo Fjernstyrt sentrallås Airbag foran (Altså ikkje den best utstyrte) Følger med 12" sub og forsterker + 30/40 senkesett med TÜV-papirer. Med 90hk diesel-motor er den ikkje den raskeste (holder følge med 318), men ved pen kjøring holder den 20 år gamle motoren 0,5 på mila. 0,7 ved normal kjøring. Skulle en ønske mer hk er det bare til å sette på turboen fra ein 325TDS (Disse passer rett på), og montere større intercooler. Av rust er det standard rusten i hjulbuer, litt i underkant av dører og rundtom. Ingen farlig rust! Bilen er EU-godkjent til 30.09.2017!
-
Har ikkje heilt overssikt over omfanget enda. Har ikkje tid til å begynne å sjekke bilen grundig før søndag... Jekkfestene framme skal eg klare å fikse. Ideen der er å kutte ut eit rektangel rundt jekkfestene under, finne ut kor det er noke å sveise på, og sveise inn nye og sterkere plater til jekkfestene. Bak kommer eg nok til å lage til noken 3mm plater, kappe av hjørnene bak (rett før bakerste jekkfeste), så sveise på disse platene. Har dreve å hørt på lyden i kanalene. Og utifra lyden er det bra med metall å sveise på mellom jekkfestene. Verre framfor og bak. Holder meg til å kutte ut undersiden av kanalen, så viser det ikkje når ei står og ser på bilen fra sida. Noken som tilfeldigvis har ein tegning med målene på kanalene? eller har ein liggende de kan måle på? lettere å kappe til og sveise platene eg skal ha bak viss eg veit ka mål eg skal ha, istadenfor å synse det til. Dersom det er amatørsveisa noken plater i kanalen (sveisene er slipt ned og alt er behandla med 'tectyl'), vil det bli godkjent på eu kontroll? Eller er det "svekka bære-evne"? Noken som har bilde av korleis jekkfestene ser ut forresten? Ikkje under altså, men heile konstruksjonen? Rekner ikkje med det berre er ei plata sveisa på tvers...
-
Har fordreve ettermiddagen med følgende: Kjørte bilen opp på bukker, tok av sideskjørt, og studerte kanalene. Fant ut at det er ved jekkfestene det er problemer ja. På passasjersida har forgje eiger prøvd å jekke i den fremste gummi-knotten som er under.... Trykt heile kanalen inn. Resultat er et stort høl, og bra med rust, innerkanalen har og begynt å ruste pga. dette. Ved jekkfeste framme førersida er det og bra med rust, men ikkje noken inntrykt kanal. Begge kanalene har sine største problemer bak de bakerste jekkfestene. Fra disse, og til endene av kanalene, er det rusta i stykker... Ikkje håp for noke quickfix der. På passasjersida er det tydelig gjort forsøk på reperasjon tidligere. Sikkert i sammenheng med ein eu kontroll. Det er lagd noken tynne (1 til 2 mm) plater, som er popnagla diverse plasser rundtom langs kanalen. Altså popnagla i plasten under kanalen. Sikkert meir rust skjult under disse. Bra med jobb for å lure denne gjennom EU kontroll ja... Planen no er å jevne ut alle rustkantet, pusse ned og avdekke all rust, få av popnagle dekslene, og finne ut korleis i helsikke eg skal få denne i brukbar stand... Blir det for voldsomt så blir bilen solgt i deler eller til ein som er villig til å invistere tid og penger i nye kanaler.. Oppdaterer tråden når eg finner ut noke meir.
-
Bilen min skal snart på eu. Hadde den inne på 4-hjulskontroll idag, og fikk da beskjed om at begge kanalene var rustet og hadde hull, på førersiden hadde visst forgje eiger prøvd å skjule det med sparkel... Itillegg var framstillingen godt rustet. Såpass mykje at de ikkje fekk justert rikket justeringen på framhjulene. Selv med varme og spitt. Har gått litt i depresiv-modus, og har ikkje heilt fått oversikten på kor fælt det ser ut under. For å sitere mekanikeren: "Håper du er god å sveise, ellers blir det ein dyr eu kontroll på deg!" Har ikkje tilgang på løftebukk, og sveiseapparat må eg isåfall låne, men lurer på om noken har erfaring med sveising av kanaler? Ville det gått å skjære ut en god firkant, lagd til ei plate, og sveise den på? Eller er det spørsmål om bæreevne og sånn piss? Ville den gått gjennom eu kontroll dersom eg slipte ned lakken på kanalen, rundt sveisen, skar ut ei plate og sveiste den utpå den rusta kanalen? Eller må heile kanalen byttes? Da blir isåfall bilen spiker. Kjenner fleire so er gode til å sveise, men ingen som har utstyr heime, og iallefall ikkje løftebukk... rekner med kanalene berre er det første i ei lang rekke med feil, derfor vil eg ikkje legge ut masse på sveising av kanaler, dersom resten av feilene koster 15000 å fikse...
-
Fant feilen eller ja, fant løsningen iallefall Altså: 12V går via fjernlysledninger og inn i HID ballast. Det kommer ut som 23kV og går inn i xenon pærene. Teorien min var at det gjekk 12V inn, og blei omforma til 23kV, og så (grunnet dårlige kretskort eller noke sånt) gjekk det 23kV ut både til lysa og tilbake i elnett. Kunne ikkje teste teorien med multimeteret, for det oppdaterer seg alt for sjeldent til at det viser den vesle stunda det er 23kV. Kobla opp eit rele. (12V hovudstrøm rett fra batteriet, styrestrøm var + fra fjernlys-bryteren). Starta det opp og da blei det lys uten bi-effekter
-
Trudde ikkje e36 hadde canbus eg heller... derfor eg ikkje kjøpt med det. Leste eit sted at i det vesle øyeblikket boksene sender ut 23 000volt, så går det såpass med elektormagnetisme ut at det pavirker nærliggende instrumenter.... Teorien er jo fin da. Boksene stappet eg på sida av blinklysene, og alarm-sensoren for panseret ligger nærme den eine. Tenkte det kanskje var den som slo seg ut. I tillegg så slår nå temperaturmåleren/klokka i midtkonsollen seg ut. Tenkte det var pga at temp. sensoren ligger eit lite stykke under eine boksen.... På samme tråden der det stod det om elektromagnetisme, stod det at ein løsning var å pakke boksene inn i elektriker-teip. Mange som sa det hadde funket. Gjorde dette, og sparte ikkje på teipen. Funka ikkje.
-
Installerte idag eit hid xenon 55w kit i min e36. Blei jævlig bra lys av det, men ofte (ikkje alltid) når eg slår på xenon kitet (i fjernlysa), så kommer nødblinken på... For å få av nødblinken må eg trykke på nødblinken, og så ta den av igjen. Er det jordingsfeil? Eller går bilen i nødmodus? Eller er det noke annet? Kittet er 55W H7 6000k kit, uten canbus... Burde eg kanskje hatt det?
-
"Bygde en 318tds med mekanisk pumpe"... ja du kunne godt utdjupt litt meir. Tenkte selfølgelig å justere litt på pumpa for å kompansere, mer er kanskje litt begrensa kor mykje ein kan kompansere på den originale pumpa? Fant forresten denne tråden. Han her har god peiling, men lenge siden han har vert online no.... http://forum.vacn.no/showthread.php?245990-Daniels-garasjetr%E5d-BMW-E36-Touring-318TDS-gt-Lasse-og-Petter-s-VW-1-6TD-killer-D&highlight=bmw+318tds
-
Navnet / delenummeret til turboen hadde vert kjekt å vite, så hadde eg visst om den passet på min 318TDS
-
Selger du turboen?
-
Skal du stramme wastegaten må du ha av turboen, ettersom den sitter ganske dumt til nedi motorrommet. Når du har tilgang til wastegaten vil du sjå to muttere bak wastegate stempelet. Disse skal sitte stramt mot kvarandre. Dersom du strammer den som er nærmest stempelet, vil du få høgere trykk, ettersom wastegate stempelet må vandre lenger for å åpne utslippe til eksosen. Berre søk på google på "How to adjust wastegate". Du får heilt sikkert opp ein DIY. Men noken som har peiling på det første eg spurde om? Noken som har erfaring med å bytte turboen på en 318tds?
-
Hei. Har ein 318TDS som eg bruker til og fra jobb. (Billig bil, langt til jobb ) Tenkte ein liten oppgradering hadde gjort seg, og etter å ha undersøkt har eg funne ut at turboene til 318 og 325 tds er identiske forutenom størrelse og ein oljeslange. Vurdere da sterkt å bytte til 325 turbo, men har ikkje så mykje erfaring og trenger litt info. Dersom eg oppgraderer turboen, vil den jo få meir luft, men vil den klare og tilpasse diesel mengden sjølv? Eller må eg endre på dyser og gass-spjeld og mapping..? Kunne jo selfølgelig berre stramma wastegaten på den noverande turboen, men den kjører allerede 1,2 bar... Noen som har tanker og forslag?
-
Bilde av baklyktene? Har du grill-nyrene forresten?
-
Har ikkje bakpotta tilfeldigvis?
-
Etter litt for mykje hersing med bruksbilen min i snø føre, røyk til slutt eksosen av rett før lyddemperen. (Har vert rusta lenge...) Trenger derfor ny bakre eksos Noken som har? Som sagt ein 318TDS, sedan. Har ikkje original potte på. (Fremre delen av eksosen er original) De originale er så små og stusselige, håpte noken hadde noken litt bedre/finere/tøffere... Åpen for alle forslag så lenge de passer på bilen.