Gå til innhold

Kjetel Varhaug

Medlem
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    bmw 520 e39 1996

Nylige profilbesøk

747 profilvisninger

Kjetel Varhaug's Achievements

  1. Hei! Håper noen her inne kan hjelpe meg med en 520i som ikke starter etter motorbytte... Har byttet motor i en 520i (1997)(m52b20) til en m52tub28 (1999) etter motorhavari. Alt er koblet rett til av sensorer og slanger/rør men motoren får ikke bensin eller gnist? Har kontrollert pumpa i tanken, den funker men mottar ikke spenning når jeg tar på tenning. Sikring og rele til pumpe er ok. Har og kontrollert om det kommer bensin inn til galleriet og det gjør det. Prøvd med startgass, men ingenting sjer, ingen reaksjon,... Bilen har komp! Kinner som bare det. Tenker litt på om det kan være startsperra eller programvaren? noen som har væt borti det samme eller har tips evt om hvordan den kan fjernes? ECU fulgte ikke med motor, så kjøpte en fra ebay til 1999 mod m52tub20 som skulle være uten startsperre? Alle svar mottas!
  2. Hei! ønsker og kjøpe noen OZ Nova felger med ET6 18x8,5, ta kontakt på 45084776 eller her om du har noe, trenger ikke være 100% bare det ikke er sprekker eller skjeive.
  3. Hei! Har en liten bmw e87 2006mod 118d, kjører hver dag fra hommersåk til klepp i rogaland til jobb, samt til trekket i sirdal om vinteren, veien mot sirdal er det mye svinger, snø og is på veien, ønsker og prøve ut michelin dekkene der, da de forgje hakkapelitta dekkene mine glapp, og bilen begynte og komme i ubalanse, heldigvis for ESPen som slo inn... Kjører MYE iløpet av en vinter så hadde vært greit og testet disse dekkene! dim er 195/60R16
  4. Hei! Er på utkikk etter noen oz nova felger da den ene min som sitter fremme er ødelakt... Noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i? Har prøvd Dekk1 å andre lokale dekkforhandlere i rogaland å har også prøvd ebay... Felger jeg trenger er: 8,5x18 toms ET6 Håper på noen svar, takk
  5. Hei! har planer om og kjøpe meg en E39 520iA som et prosjekt, planen er og bygge om fra 520iA til 530i, hva trenger jeg i deler og gjøre for og evnt få dette godkjent på vegvesenet? Lurer og på hvor lang tid dette kan ta hvis jeg har løfte bukk eller uten løftebukk
  6. Hei! Har 2 spørsmål! Spørsmål 1 Har en bmw e39 528ia med en m52b28 motor, det har seg slik at når jeg ruser motoren opp til ca 5000rpm, og turtallet er på vei ned igjen på ca 2000-2500rpm så dimmer lysene inne i kupeen og kjørelysene, antispinn å abs blinker også. Når bilen står på tomgang dimmer lysene men det er ikke mye, men det er mye når turtallet er på vei ned. Har ikke noe anlegg i bilen, batteri er helt nytt, og ladespenning på dynamo er 14,4 volt. Noen som har vært borti det samme? Evt tips på hva jeg kan gjøre? Spørsmål 2 Bilen har stått mye i ro siden juni iår, pga ny bil, en dag da jeg skulle flytte bilen var det utrolig mye ¨motstand¨for og dra girspaken fra Park til Drive, det var ikke mykt som det pleier, men hardt og ikke bra. kan det være noe med at bilen har stått i ro såpass lenge? For den ble sånn etter en stund uten og bli kjørt... (gjelder samme bil som i spm 1) Takk for svar!
  7. tusen takk! slettet følgene feilkoder: 0010 AUC sensor signal 021 auxiliary water pump 0016 spray nozzle heating 0010 AUC sensor signal feilkoden ble slettet men det ble ikke de 2 andre, feilkode 0016 er ikke så viktigt, men om vannpumpen ikke fungerer som den skal er det vel ikke rart at bilen koker, men den mekaniske vannpumpen som sitter i blokken er orginal og helt ny, så det er vel sirkulasjonspumpen som sitter ved venstre side ved gassspjeldet som er gåen, skal sjekke sikringer enten imårå eller over imårå, så kommer jeg tilbake. den sirkulasjonspumpen har verken vann inn eller ut, og de 3 slangene som går inn til varmeapparatet er tomme for vann uansett hvor mye jeg fyller på med vann. demonterte sikrulasjonspumpen tidligere og så at ventilene i den var stengt, og prøvde og høre idag om det kom noe form for lyd fra den, det gjorde det ikke, prøvde og å nappe ut stikket som et koblet til, men sjedde ingenting.... kjente heller ingenting da jeg tok på den når tenningen var på. Kjente også på viften forran radiator ved nyrene idag, mens tenning var av, det gikk ann og flytte på den et par cm begge veier, men så låste den seg etter et par cm på begge veier, tyder dette på gåen vifte? håper jeg er enda nermere nå på og få bilen til og komme på veien igjen å holde seg på driftstemperatur
  8. eller ligger AUC sensoren ved den elektriske viften?
  9. hei! fikk opp feilkode 0010 AUC sensor signal, 0021 auxiliary water pump og 0016 spray nozzle heating på kjøle anlegge! hva sjer om den sensoren under luftfilterboksen ikke fungerer? evt vet noen om det finnes sikring/rele til sirkulasjonspumpen??
  10. har tatt diagnose på den idag, og det kommer opp feil på ¨Waterpump¨, det må vel være den sirkulasjonspumpen?? for vannpumpen er ikke elektrisk... men samtidigt et det vann inn og ut fra pumpen. men hvis det er tett så var det bare og helle på med rensemiddel, slå på bilen og la det rense seg selv, så tømme alt av veske, så fylle på med ny frostveske og lufte?
  11. men hvis den elektriske sirkulasjonspumpen er ødelakt, kan den gjøre slik at bilen koker?
  12. okei eg får skru av alle slanger å sjekke, men radiator er jo ny for 1 år siden, og spylte vann igjennom den, og det kom bare reint vann ut fra andre enden. så eg fyller bare på med radiator rens i ekspansjonstanken, og lar bilen svive? så er alt gudd?
  13. igår luftet jeg slik han ¨guruen¨fra GS sa, kjørte en tur i slutten, det ville ikek komme varm luft ut i kupeen, motoren holdt seg på 90 grader i ca 4-5 minutter! men begynte og gå mot koking, stoppet da motoren før den kom til rød! Etter en liten stund (ca5 minutter) åpnet jeg ekspansjons tanken, vannet som var der var KALT! Slangen helt nede med ekspansjonstanken var det stort trykk i, slangen var større enn den skal være, slangen fra ekspansjonstank oppe som går inn til termostathus var varm! og slangen fra motor til radiator var kald... det er også 3 slanger bak motoren som går inn torpedoveggen, var ikke væske i de 3, vet ikek hvorfor, bilen var jekt opp ca 10-15 cm fra bakken, og bilen er lav! sjekket derreter kork for oljepåfylling, det var drit som var besh (hudfarge) vetikke om dette er kondens eller noe alvorligt? siden bilen har stått i ca 1 mnd uten bruk! sjekket ikke den elektriske sirkulasjonspumpen, men hvordan vil den oppføre seg vis jeg bare tar på tenning eller starter motoren? hvis ventilene inne i den ikke vil låse seg opp, kan den koke da? luktet ikke eksos i frostvæsken ihvertfall! men husker det at tidligere dagen etter bilen begynte og koke, prøvde jeg og lufte den, da satte jeg den i motbakke, løsnet lufteskruene, fylte på frostvæske til det ikke kom ut luft mer, (uten tenning på eller vifte å varme på!) satte meg i bilen og ruset den mellom 2000-2500 rpm, og fikk en 2 mann til og etterfylle, så sprutet det opp fra lufteskruene og da skrudde han 2 mannen inn lufteskruene, begge 2! da kom det varme i kupe i ca 5-10 minutter. (funket på den forgje e39en jeg hadde, lik motor bare 2 liter å ikke 2, forstår ikke hvorfor bilen ikke vil holde seg på driftstemperatur.. har byttet termostat, (den gamle fungerte pga en kompis fikk den, og hans bil fungerer godt nå!) ny vannpumpe sitter i, har renset radiator og tatt trykktest, det er ikke feil, men har ikke sjekket den elektriske sirkulasjonspumpen, vet ikke hvordan jeg gjør det... jeg mistenker toppakning, men har lite lyst og påkoste bilen 20 000kr hvis det ikke er problemet, er mekaniker lærling så har tilgang på alt av utstyr, men litt flaut å levere den inn på verksted, flere på jobb har ikke peiling på hva det kan være og hvorfor den bare vil koke... stresse ganske mye med dette så håper på svar som kan hjelpe meg ....
  14. har kjørt trykktest å målt CO i kjølevesken, er verken lekasje eller CO i vesken... varmeregisteret er iorden, så på den forje uke. probleme startet med at bilen begynte pulutselig og gå mot det røde feltet en kveld, da jeg så dette stoppet jeg bilen på et busstopp, så ble bilen transportert til et lokale med løftebukk der jeg har sett etter evt lekasjer og gått igjennom kjølesystemet på bilen, tok så bilen til mekonomen idag, der det ble tatt CO test og trykktest. Men igår prøvde jeg og lufte systemet, det var vann inn til motoren fra ekspansjonstank, det var også vann utfra motoren, alså tilbake til ekspansjonstank, og inn til radiator. men la merke til at det var ikke vann i de røra bak motor. kan det bare vær at jeg ikke har luftet godt nok?
  15. Har en bmw e39 528ia 96 mod som jeg har prøvd 3 ganger og få luftet kjølesysteme på, men koker bare og blåser bare kald luft ut i kupeen. Har byttet termostat og vannpumpe, sjekket radiator (den var ok) sjekket slanger etter lekasje (det var ok) sjekket sirkulasjonspumpen(den er ok) viskosen er sjekket (den er ok) målt CO i kjølevesken å sett etter andre symptomer etter gåen toppakning (toppaking ok). Men den elektriske viften forran radiator slår seg ikke på?? Bilen har vært på den røde markeringen uten at viften har slått seg på, og blåser bare kaldt i kupeen. -jeg prøve og lufte bilen idag, da satte jeg bilen i motbakke, skrudde på tenning på trinn 2, viften på minimal styrke, men max varme skrudde opp lufteskruene, skrudde opp lokket på ekspansjonstanken og fylte på med vann til det ikke kom luft ut fra luftehullene. kjørte så en tur med full varme uten og lykkes... har og prøvd og fylle på vann til det ikke kommer mer lufta fra luftehull, så hatt en flaske med vann teipet fast til ekspansjonstanken med vann i og holdt et turtall på 2000 rpm. så har det sprutet opp vann fra lufte hullene, har deretter skrud igjen, og kjørt en liten tur med max varme (funket på min tidligere 520) men har ikke lykkes med det nå.. men som sakt vil ikke den elektriske viften slå seg på, og det er som termostat ikk vil åpne pga det kommer ikke varm luft inn i kupe.. har noen tips? forklaringer på hvordan jeg kan lufte skikkeligt og plassering av rele og sikring til den elektriske kjøleviften!
×
×
  • Opprett ny...