Gå til innhold

Limodriver

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    F11

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Limodriver's Achievements

  1. Jeg har forsøkt å finne det ut, men har ikke klart å avdekke det ennå. Jeg følger opp videre og gir beskjed om jeg finner ut hvem det er. Dersom det er foringene som knirker og du har litt hastverk med å få byttet aktuatoren ville jeg prøvd å finne en som kan dreie nye foringer til deg. Prøv mindre dreie/maskineringsverksteder.
  2. Uten å være medlem av Orignalpolizei ville jeg nok både siktet, tiltalt og straffet enhver både lovkyndig og ikke lovkyndig for herverk og voldtekt av calipere med tilstøtende utstyr. Her har en altså lakkert calipere uten å demontere slik at det ser ut som ens eget understell etter bruk på en brannbil en sen kveld på et soverom der en med ølbriller tok feil av en lekker nysmurt cabriolet og en velbrukt brannbil 😁. Advokater må innhente samtykke før en til de grader forvolder grovt skadeverk og kun oppnår good looks. Når det er sagt, med de korreksjoner som er påpekt ovenfor i forhold til sikring av bilen, er det en god og utfyllende beskrivelse som er mer enn utførlig nok til at de som har nok erfaring til å bytte belger kan gjøre det med beskrivelsen som bruksanvisning. Gratulerer med M4'en sikkert en vanvittig kjøremaskin!
  3. Det er ikke enkelt å plukke ut en bil. Overordnet vil jeg helst ha en facelift G31 540xd. Imidlertid er det ikke mange brukte G31 i Norge med R6 diesel som er utstyrt slik jeg ønsker og til fornuftige priser. Det aktualiserer facelift ytterligere da engangsavgiften på 540 gikk ned fra ca 275k til ca 220k. Med andre ord kan en enkelt sagt uten å ta hensyn til aldersfradraget kjøpe en 50k dyrere facelift og ende opp med samme pris som før facelift. Jeg vil heller bruke 50k på selve bilen enn på engangsavgift. I og med at dette trolig blir det siste bilkjøpet drevet av den enkle gutten i meg som stritter mot identitetsløse elbiler kjenner jeg at jeg ønsker å gå all the way og ikke stoppe på en "pjuskete" 530. Motvillig erkjenner jeg at jeg trolig ikke kommer til å ha en V12 i mitt eie og dessverre kun rakk V8 før tidene endret seg og vi enkle gutter blir uglesett fordi vi kjører fossilbiler. Jeg mener en G31 r6 må ha følgende utstyr for å være mulig å selge videre til en vettug pris: m-sport, comfortseter selvfølgelig med skinn, head-up, parkeringsvarmer, navigasjon, adaptiv cruise og panoramatak. Videre ønsker jeg nappaskinn, Harman Kardon, varme i bakseter og ratt, 4 soners klima, ryggekamera, comfort access og adaptive drive (2VH). Videre er det meste annet stort sett på alle biler. Jeg hadde adaptive drive på f11, jeg i utgangspunktet trodde var kompliserende tull. Riktignok måtte aktuatoren utbedres, men det gir bilen stabilitet og kjøreegenskaper en ikke trodde var mulig. Med andre ord er det en vurdering der jeg helst vil ha facelift og betale relativt sett mindre engangsavgift uten at prisen blir så høy at jeg får en bitter smak når pengene går ut av kontoen. Gnieren i meg holder meg igjen, kjerringa mener jeg skal klinke til i og med at det trolig blir den siste guttebilen og hun ser den barnlig gleden som dukker opp når jeg tilfreds kjører og hun kan sove i passasjersettet. Budsjettet er på størrelse med lengden på et tau så det er egentlig veldig fleksibelt. Med andre ord trenger jeg moralsk støtte til å kjøpe en pre faceclift 540 som ventepølse til utvalget av facelift 540 ustyrt etter mine ønsker og i en ønskelig farge dukker opp.
  4. Dersom noen av dere trenger overhalt HSR aktuator legges nok min ut som bruktdel av en eller annen "høgger" i løpet av kort tid. Bilen endte dessverre sine dager alt for tidlig og ble kondemnert. Dersom dere søker på brukte aktuatorer kommer delen fra en 525d touring 2010 f11 med 107-8k på telleren. Her er foringene byttet til bronseforinger og fungerte utmerket etterpå.
  5. Min høyt elskede F11 N57 gikk brått bort etter en kort kamp mot skogens konge. Takk for en iherdig innsats over mange år og en siste innsats for å beskytte meg på en fremragende måte. Du er dypt savnet. Dessverre endte bilen sine dager med kun ca 100k km og i perfekt stand. Det smerter å vite at bilen skal hugges. Når det er sagt krever det sin bil å få en fullvoksen elgku i fronten i marsjfart der fører og passasjer kan gå ut av bilen, børste av seg glass og elghår og til stor forundring konkludere med at det gikk overraskende bra uten så mye som en skramme. Jeg har hatt flere e-klasser, volvoer og gikk over til BMW med dieselsekser, jeg har aldri tidliger opplevd avhengighet, men "I'm addicted"! Min bedre halvdel synes X5 er for brautende, men har også forelsket seg i BMW'en. Jeg applauderer kjærligheten så kan vi fattige stakkarer som ikke har råd til SUV parkere anomymt utenfor matbutikken vel vitende om at vi kjører noe av det mest behagelige og morsomste å kjøre og går under jåleradaren. Bilen passer til alle anledninger uansett hva hjertet måtte begjære. Det være seg om en ønsker å kjøre i fartsgrensen med en sekser som murrer fint på 12-1500 omdr og girer opp og ned uten at en merker det. Eller når en får en raptus og går inn i svingene med dødsforakt og den eneste som ikke er livredd og guider en perfekt gjennom svingen er bilen. Alternativt spise mil etter mil på autobahn i hastigheter som ville medført forvaring om kjøringen hadde foregått i Norge og blitt observert av lovens lange arm som har 2 liters pjuskemotor i bilene sine. Opplevelsen er rett og slett for god til å ikke fortsette og med et dieselforbruk som er for godt til å være sant oppveier den marginale merkostnaden for alle ulempene og kjedsomheten med elbil. Jeg har bestemt meg for å kjøpe G31 530xd eller 540xd. Jeg vil ha en loaded bil, men har valgets kvaler mellom 530 og 540 og før eller etter facelift. Noen som har erfaringer rundt hvilket valg jeg eventuelt bør unngå eller som er å foretrekke?
  6. Jeg har vært i kontakt med ZF som har laget aktuatorene. De kan ikke skaffe en eneste reservedel til aktuatoren. Jeg antar du ønsker å bytte belgen uten å ta ned aktuatoren igjen, alternativet må vel være å finne en splittet mansjett til drivledd. Dersom du finner mansjetter som har samme størrelse i endene vil jeg tro du klarer å skære av den gamle og montere den nye. Lykke til.
  7. Jeg har utført samme reparasjonen på min bil. Erfaringen er at skrujobben er kronglete, men det går uten spesialverktøy. Noe av det vanskeligste var å finne noen til å lage nye foringer. Maskinverksteder som dreier slike foringer vokser dessverre ikke på trær lenger. Jeg vil også anta levetiden til aktuatoren er mye lenger etter bytte av foringer enn før bytte av foringer. Problemet på min bil var at det har kommet vann mellom godset og plastforingene. Aluminiumet korroderer og presser da på foringen som klemmer rundt akslingen og forårsaker knirking. Dette vil nok ikke skje med bronesforingene, men jeg la godt med Fluidfilm der mansjettene slutter rundt aksling og gods for å forhindre vanninntrenging. Jeg valgte å kun ta av "lokkene" der foringene sitter og demonterte ikke hele aktuatoren. Da målte jeg ikke avstandene fra godset til enden av akslingen. Men, maskinverkstedet må ha dreid på akslingen for etter montering på bil fikk jeg ikke noe feilmelding, men rattet var skjevt når bilen gikk rett. Dette løste seg med en 4-hjulskontroll på et godt BMW verksted. For disse bilene er det bestemte prosedyrer for 4-hjulskontroll, der rattsensor osv skal være i en bestemt posisjon. Med andre ord har de paralellforskjøvet forhjulene slik at de går rett når bakhjulene går rett. Det var enkelt å ikke demontere aktuatoren i sin helhet, men det kan være lurt å kontrollmåle likevel slik at det ikke er noen som dreier akslingen en omdreining slik at bakhjulene står skjevt etter remontering. All honnør til trådstarter som hjelper andre med å spare betydelig med penger på en reparasjon. Skrujobben er kronglete, men med pågangsmot og masse banning får en det til.
×
×
  • Opprett ny...