Gå til innhold

Tobiassg

Medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vindafjord
  • Interesser:
    Holder på med motorbygging, tuning, sette opp ecu system.
  • Kjøretøy
    BMW E30 Touring Turbo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Tobiassg's Achievements

  1. Pleier alltid å ta ein runde å gå over motor etter kvar banekjøring. Leakdown, komp og oljefilter såg heilt supert ut etter E30meet. Bestemte meg derfor å begynne å oppgradere litt etter gammelt. Når eg begynte å bygge bilen, gjor eg den store feilen med å kjøpe turbo først. Det resulterte med at eg kjøpte ein Borg Warner S366SX-E. Den er ikkje langt unna Holset traktor stil og det merkast. Har vert plaga med mykje turbolag å sitt meg litt lei på det. Så det ble handla inn ENEM Z2 Vanos kammer. Ganske kvasse kammer egentli med sine 280 grader durasjon. Men det er det disse de store M50 karane har brukt tidligere på høy effekts motor. Målet er jo mer effekt når eg bygger opp fullsmidd. Ganske stor forkjell på orginale 228 graders kammer å 280, måtte dra av myyye fuel på tomgang for at den ble happy. Nå er det også ein Precision 6466 Gen 2 turbo på veg. Blir veldig spennende å få montert denne å sjå korleis den jobbar sammen med Z2 kammene.
  2. Liten oppdatering etter sommaren. Sjølv om eg for tida er student blei fristelsen for banekjøring litt for stor, å de blei kjøring på E30meet. Har hatt litt problemer med 4 gir tidligere da shortshifter å karategiring ikkje er noko 530d kassen likar for godt. Bilen funka veldig bra men bestemte meg for å skifte girkasse på onsdagskvelden da giring mellom 3-4 gir begynte å bli vanskelig. Klarte også å ryke SKF drivakslingen eg kjøpte for 1200kr på autodoc i 2021, heilt imponerende den har holdt så lenge, heldigvis hadde Alexander Haraldsen ny liggande sånn at eg kunne kjøre resten av helga. Alt i alt ei super helg å bilen funka over all forventning.
  3. Takk. Fiksa nå trur eg😁
  4. Har vert ett par ganger på Motorcenter norway å kjørt. Har montert surgetank, 2x 044 pomper å orginal bunnpanne. Så har ikkje vert plaga med kutt etter det. Fekk bytta te 2 plata tenaci kløtsj. Det merkast godt, for nå har mellomaksel splines begynnt å vri seg. Planen nå framøve er å få laga ny 3-3,5" mellomaksel og 210 med sviktstål akslingar.
  5. Vinteren kom og toppen blei henta hos Jonus. Supert arbeid. Toppen fekk supertech ventiler, fjærer,titan retainers og herda låsar. Blir fint å få 1000rpm lenger register og bruke antilagen igjen. Prøvde meg på å montera Z3 3.0i bakstilling. Denne bygger ein del i bredden så eg endte opp med å bredde bakskjermane 20mm på kvar side, men med orginal ish look. Satt tilbake til orginal bakstilling seinare då eg måtte ha så høg ET på felgane for at dei ikkje skulle subbe. Men masse plass til hjul nå da:-)
  6. Høsten 2021 blei de nokon km. Brukte den daglig fram til vinteren kom. Veldig fin langs veien med sterk 2,8 å 6 trinns kassen. 235 gateslicks bak, heilt ok feste så lenge veien er tørr. V Alltid kjekt å var ein gjeng med turbobilar. Her med 940 2jz 600whp å ein 240 med 2jz 705whp
  7. Tenkte å ta opp tråden her igjen med litt oppdateringer. Begynne me ein liten recap. Fikk bilen i benken hos jonus i slutten av juli 2021. Funka meget bra i benken. Lada 618hk på nav på 1,9bar ladetrykk. Men da stoppa det litt opp for Warlbro 525 bensinpompa så vi endte med 598whp på 1,7bar frem til eg får bedre pumper. Så dum som eg var så lot eg meg påvirka av nokon kompisar, så eg ba jonus legge inn antilag sjølv om vi visste at vanos toppen hadde svake ventilfjører. Gikk bra i benken, men på prøvetur så ble det litt for møkje for ventilfjærene med 7200rpm sperre å antilag så eine ventilen hadde seg ein tur ned i sylinderen. Heldigvis gikk det bra med bunndelen og så hadde eg ein ekstra topp liggande fra ein M52b28. Satt sperra til 6500rpm og deaktiverte antilagen for å kunne kjøra litt meir holdbart på gatebil. Utrolig gøy å få testa bilen på gatebil. Funka heilt ok. Sleit litt med fuelcut og oljetrykk kutt. Men så lenge eg hadde maks nivå så gikk det fint. Nåken barnasjukdommar var det som måtte fiksast.
  8. Har brukt vinteren på å starte ett turbo bygg i min E30 Touring. Har som mål å få bilen opp å gå til Gatebil i august. Skal til Jonus Racing på bremsing i slutten av juli, så blir spennende å se hvilken effekt det blir. Målet er ein plass mellom 500-600whk nå, men blir sikkert meir over tid som det ofte kan;-) Litt om bilen: 1993 E30 318i Touring Motor: M50B25(b28) Vanos H profil råder M52b28 veiv og stempler Athena coppering og ARP BW S366sxe Maxxecu Race motorstyring GM E gass VAG coiler 1200cc bosch dyser 60mm Turbosmart wg M20/Diesel vinkel PPF Grenrør Motorfester lagd selv E34 bunnpanne Kina innsug som jeg har sveist om Gir/drivverk: 618 trykkplate 4 puck GS6-37dz omsveist til M50 188 Quaife diff Orginale akslinger
  9. Det kan hende, det jeg strusser på at det er så periodisk, kan sprikke etter 50meter eller 14 dager. Skal prøve å belastningsmåle ledningsnett frå modul til ventilblokk:-)
  10. Har søkt diverse forum rundt i verden uten at jeg har funnet noen me liknende problem. Ventilblokka har jeg byttet, GS mente det kunne var en ventil i den som hang eller var for treig. Men har røket pumpe etter den ble skiftet også. Skiftet nivåsensorene bak da det var feilkoder på disse da holdt pumpa i 14 dager. Har en teori om at det et ett eller annet som gir styreenheten ein beskjed den ikke skal ha, som gjer at den åpner og lukker feil ventiler til feil tid, slik at trykket blir for høyt.
  11. Hei. Sliter litt med ein E70 X5 her. Det hele begynnte med at den sprakk servopumpa. Skifta denne i brukt servopumpe. Da sprakk den også. Skiftet servopumpa og ventilblokka til Dynamic drive (ARS). Nivåsensorene bak blei også skiftet, da det var feilkoder på nivåsensorer bak. Da holdt pumpa, men fikk opp feil på for lavt trykk på stabilisatorstag framme på "ARS startup" prosedyren. kom fram til at det var den "nye" brukte pumpa som gav for lavt trykk. Satt i enda en pumpe med håp at den var ok, men den sprakk etter 50m kjøring. Ingen feilkoder på ARS systemet, har prøvd software oppdatering. Har nå satt i enda en ny brukt pumpe men våger ikkje prøve den enda. Nokon som har vert borti lignende? Eller har nokon god ide.
×
×
  • Opprett ny...