Gå til innhold

BMW E30 Touring M50 Turbo


Tobiassg
 Share

Anbefalte innlegg

Har brukt vinteren på å starte ett turbo bygg i min E30 Touring. 
Har som mål å få bilen opp å gå til Gatebil i august. Skal til Jonus Racing på bremsing i slutten av juli, så blir spennende å se hvilken effekt det blir. 
Målet er ein plass mellom 500-600whk nå, men blir sikkert meir over tid som det ofte kan;-) 

Litt om bilen: 

1993 E30 318i Touring 

Motor:

M50B25(b28) Vanos 

H profil råder

M52b28 veiv og stempler

Athena coppering og ARP

BW S366sxe

Maxxecu Race motorstyring

GM E gass

VAG coiler

1200cc bosch dyser

60mm Turbosmart wg

M20/Diesel vinkel

PPF Grenrør

Motorfester lagd selv

E34 bunnpanne

Kina innsug som jeg har sveist om

 

Gir/drivverk:

618 trykkplate 4 puck

GS6-37dz omsveist til M50

188 Quaife diff

Orginale akslinger

 

 

23082FDD-BEA1-41AE-8B73-C8FE91D5795C.jpeg

1911D1BC-BC21-4778-A3D5-90E584D96095.jpeg

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Skrevet (endret)

Tenkte å ta opp tråden her igjen med litt oppdateringer. Begynne me ein liten recap. Fikk bilen i benken hos jonus i slutten av juli 2021. Funka meget bra i benken. Lada 618hk på nav på 1,9bar ladetrykk. Men da stoppa det litt opp for Warlbro 525 bensinpompa så vi endte med 598whp på 1,7bar frem til eg får bedre pumper. Så dum som eg var så lot eg meg påvirka av nokon kompisar, så eg ba jonus legge inn antilag sjølv om vi visste at vanos toppen hadde svake ventilfjører. Gikk bra i benken, men på prøvetur så ble det litt for møkje for ventilfjærene med 7200rpm sperre å antilag så eine ventilen hadde seg ein tur ned i sylinderen.

Heldigvis gikk det bra med bunndelen og så hadde eg ein ekstra topp liggande fra ein M52b28. Satt sperra til 6500rpm og deaktiverte antilagen for å kunne kjøra litt meir holdbart på gatebil. 

Utrolig gøy å få testa bilen på gatebil. Funka heilt ok. Sleit litt med fuelcut og oljetrykk kutt. Men så lenge eg hadde maks nivå så gikk det fint. Nåken barnasjukdommar var det som måtte fiksast. 

 

E30 gatebil depo.jpg

E30 gatebil.jpg

E30 ventil.jpg

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Høsten 2021 blei de nokon km. Brukte den daglig fram til vinteren kom. Veldig fin langs veien med sterk 2,8 å 6 trinns kassen. 235 gateslicks bak, heilt ok feste så lenge veien er tørr.

V

Alltid kjekt å var ein gjeng med turbobilar. Her med 940 2jz 600whp å ein 240 med 2jz 705whp

E30 240 940.jpg

E30 søndag.jpg

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vinteren kom og toppen blei henta hos Jonus. Supert arbeid. Toppen fekk supertech ventiler, fjærer,titan retainers og herda låsar. Blir fint å få 1000rpm lenger register og bruke antilagen igjen. 

 

Prøvde meg på å montera Z3 3.0i bakstilling. Denne bygger ein del i bredden så eg endte opp med å bredde bakskjermane 20mm på kvar side, men med orginal ish look. Satt tilbake til orginal bakstilling seinare då eg måtte ha så høg ET på felgane for at dei ikkje skulle subbe. Men masse plass til hjul nå da:-)

 

e30 nylakka baksjerm.jpg

e30 nylakka.jpg

bakskjerm e30.jpg

topp jonus fjær.jpg

topp jonus.jpg

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har vert ett par ganger på Motorcenter norway å kjørt. Har montert surgetank, 2x 044 pomper å orginal bunnpanne. Så har ikkje vert plaga med kutt etter det. Fekk bytta te 2 plata tenaci kløtsj. Det merkast godt, for nå har mellomaksel splines begynnt å vri seg. Planen nå framøve er å få laga ny 3-3,5" mellomaksel og 210 med sviktstål akslingar. 

E30 sommar.jpg

E30 splines.jpg

E30 motorrom.jpg

E30 kløtsj.jpg

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøsen bil🤩 Kjekt med tråd også😊

Sliter også med å se bildene på de to siste inleggene🙃
 

edit : fikk opp bildene etter å ha refreshet siden ett par ganger..👍🏼

Endret av Larssoyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Til info, jeg sliter med å se bildene dine på tlf og på pc. Hadde vært artig å sett bildene dine😊

Takk. Fiksa nå trur eg😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

image.jpeg.dd51b81a3d5d9fca2163a813f0bd3b02.jpegimage.jpeg.d0369af489efbde561f9ba07aacf80f1.jpegimage.jpeg.42f39e196f1fcbd38aa260d2ce1ba0a5.jpegimage.jpeg.2eb8b8bf678a5036a277e94ddecfda10.jpeg

Liten oppdatering etter sommaren.

Sjølv om eg for tida er student blei fristelsen for banekjøring litt for stor, å de blei kjøring på E30meet. Har hatt litt problemer med 4 gir tidligere da shortshifter å karategiring ikkje er noko 530d kassen likar for godt. Bilen funka veldig bra men bestemte meg for å skifte girkasse på onsdagskvelden da giring mellom 3-4 gir begynte å bli vanskelig. Klarte også å ryke SKF drivakslingen eg kjøpte for 1200kr på autodoc i 2021, heilt imponerende den har holdt så lenge, heldigvis hadde Alexander Haraldsen ny liggande sånn at eg kunne kjøre resten av helga. 

Alt i alt ei super helg å bilen funka over all forventning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpeg.2ea8171b4a7b50007f04cbd000a45cf2.jpegimage.jpeg.96805feb5f143c3b2885c0ca8d25d701.jpeg

 

Pleier alltid å ta ein runde å gå over motor etter kvar banekjøring. 

Leakdown, komp og oljefilter såg heilt supert ut etter E30meet. 

Bestemte meg derfor å begynne å oppgradere litt etter gammelt. Når eg begynte å bygge bilen, gjor eg den store feilen med å kjøpe turbo først. Det resulterte med at eg kjøpte ein Borg Warner S366SX-E. Den er ikkje langt unna Holset traktor stil og det merkast. Har vert plaga med mykje turbolag å sitt meg litt lei på det.

Så det ble handla inn ENEM Z2 Vanos kammer. Ganske kvasse kammer egentli med sine 280 grader durasjon. Men det er det disse de store M50 karane har brukt tidligere på høy effekts motor. Målet er jo mer effekt når eg bygger opp fullsmidd.  Ganske stor forkjell på orginale 228 graders kammer å 280, måtte dra av myyye fuel på tomgang for at den ble happy.

Nå er det også ein Precision 6466 Gen 2 turbo på veg. Blir veldig spennende å få montert denne å sjå korleis den jobbar sammen med Z2 kammene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...