Hei BMW folk, jeg har en BMW X3, 2013 modell med F25 2 liter dieselmotor.
I forrige uke begynte motorlampen å lyse (oransje). Jeg antok at det hadde noe med at bilen skulle inn til olje- og filterskift. Så den ble stående til i går da den ble kjørt til verksted. Olje- og alle filterskift ble gjennomført, men det var feilkoder som jeg fikk verkstedet til å ta ut.
For å gjøre en lang historie kort:
Kona bruker bilen mest.
Jeg trengte å bytte en bremsesensor foran som var røket. Dette gjorde jeg samtidig som jeg skiftet skiver og klosser. Nullstilte varsel og så at bilen viste service.
Tidligere i vinter registrerte jeg at bilen signaliserte service, men tenkte dette hadde med bremsesensoren å gjøre (som det da ikke var).Den var nå gått 3000 km over serviceintervall 🙄
Feilkodene:
2ADB00
- Motorbeskyttelse, sikkerhetskonsept: Momentreduksjon pga. oljeinntak
- Permanent
257E00
- Eksogassens returventil posisjonssensor, signal avbräck eller kortslutning til jord
- Periodisk
255B00
- Eksosen tilbakeslagsventil, posisjonskontsroll: For mye ventil lukket/ positive endringsregler
- Permanent
272E00
- Eksosen tilbakeslagsventil, sannsynlighet: Mekanisk svikt nær stengt posisjon
-Periodisk
24CF00
- Luftmassemåler: Forholdet mellom beregnet og mål luftmasse for liten
- Permanent
Hva betyr disse? Er det bare EGR-ventil? Verkstedet antydet at det kunne ha noe med EGR-ventilen å gjøre, og at den måtte byttes.
Jeg har skrudd en del motor (veteranbil), og kan gjøre mekaniske reparasjoner, men har lav grad av erfaring med "nye" biler.
Med tanke på feilkodene er det vel fånyttes å forsøke å kjøre med høyere turtall i en periode på 30 minutter og forvente at det løser seg selv?
Kan jeg rengjøre EGR-ventilen? Er det noen her som har utført dette selv, og kan gi en detaljert beskrivelse av hvordan man går frem?
Takker for alle konkrete svar på feilkoder og what to do 👍