Gå til innhold

M52 starter ikke (E38 728ia)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Starta 728en min i går morges, og lot den bare gå i noen sekunder før jeg stoppet den igjen ettersom jeg heller skulle ta den andre bilen. Det ble den tydeligvis så fornærmet over at den la inn årene...

Madammen prøvde den senere på dagen, og da ville den ikke. Har såvidt rukket å teste litt smått ute i regnet, og får null tenning. Den drar rundt på starteren, men det skjer ingenting. Helt dødt. Prøvd med startgass rett i innsuget også, null tenning. Har lånt bort Carsoften min og sliter litt med GT1-systemet mitt, så jeg er ikke sikker på om jeg får ut riktig diagnose. Får ihvertfall ikke opp noen feil på DME (motorstyring), men får en feil på EWS, uten at jeg får ut feilen! Irriterende som pokker.

Det minner veldig om kodesperra på en '91 320ia jeg hadde... tillot starteren å dra rundt, men ga ikke tenning/bensin. Derimot trodde jeg denne EWSen (og nyere) heller ikke tillot starteren å dra rundt?

Tenkte på bryteren i girkassa, men bilen stod kun i park da den ble startet, og ble ikke rørt, dessuten skulle den ikke dratt rundt heller om det var den - og ryggelyset kommer også på og av som det skal.

Og ja, den har også stått på lading i et døgn uten at det hjalp noe. Lys og alt i instrumentpanel etc. fungerer fint.

Sikringer ser OK ut.

Noen tips? Trenger sårt begge bilene på mandag.. :(

PS: Beklager hvis noen venter på noe respons fra meg - har knapt fått sett innpå her på noen uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort den klassiske feilen med M52 motorene, starte den en tur og stoppe uten å kjøre den varm.

Medisinen da er enten et sett nye tennplugger eller å ha et godt batteri, tråkk gasspedalen i bunn og fil uavbrutt på starter i 1-2 minutter til den starter. Litt voldelig mot startmotor, men det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere som har fått problemer med startproblemer på M52 etter at motoren har vært startet for så å blitt slått av igjen etter ett par sekunder. Grunnen er at motoren/pluggene blir våte av bensin... Mener å huske at det eneste å gjøre er å kinne motoren uten å gi gass til den starter igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg har kinna lenge allerede! Det gjør vondt langt inni sjelen...

Da må det altså bare fortsettes.

Men hvor er logikken i at pluggene må byttes? De ødelegges jo ikke av å startes og stoppes, så da vil det i så fall være nok å skru de ut og la bensinen fordampe - men så ville jeg jo tro den var borte til nå uansett. Evt. pusse av de litt sot og drit, så burde alt være OK og den burde starte med en gang?

Edit: Var ute og kinna til batteriet nærmet seg slutten nå, og satte den på lading igjen. Det er NULL tegn til tenning. Er den SÅ død bare av å startes og stoppes kald? Riktig nok luktet det bensin denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dynker nok på med bensin ved kaldstart (åpner vel bare lenger på disse, er vel ingen egen kaldstartdyse), men den burde drepe tilførselen før tenningen slik at det ikke ender opp med masse uforbrent bensin i sylindrene. Det er nok et problem som oppstår pga. elektronisk tenning. Den burde fortsette å tenne et lite sekund etter tenningen slås av.

Stoler på dere at det er dette jeg, så sover jeg litt bedre i natt. 8)

Hater å ha biltrøbbel, og nå er det noe med begge bilene. Da er jeg vanskelig å ha med å gjøre, både hjemme og på jobb! Håper det er flere som kjenner seg igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke aleine om å ha problemer med audien ("håper" jeg traff nå), men bmw problemet går over da. Har hatt dette selv noen ganger og oversize batteri og god lader er kjekt. Dro vel av og på med starteren i nærmere en halv time forrige gang. Prøver å unngå å starte/stoppe motoren for tett nå :) Jeg erfarte at problemet ble tydligere i fuktig vær. Har aldri opplevd dette om sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et vanlig problem på M52 motorene alså? Må da være forferdelig dårlig mappet originalt på kaldstart/varmkjøringsfunksjonen i forhold til dysestr. isåfall :?

Og viss du mistenker midlertidig "drukningsdød" som årsak til ingen start,ville eg utkoblet dysegalleriet for å unngå kinning til startmotoren kvelder,skal ta max noen tørn da,coilene er såpass kraftige at det går fort i desse joule-tider hehe...(fantastisk ordspill!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil egentli tro det blir "fuktighet" i sylindra av starting og stopping på kald motor eller noe, da blir de jo lite gnist å få. dette har jo tatt knekken på mye annet en bmw, eller, plaget er kansje ordet;)

Derfor kan min oppskrift følges til plugger er brent tørre og alt kan kobles til igjen,kinner du videre med dyser aktivert fylles den jo fortsatt og kinninga vil ta lang tid viss du da ikke demonterer og renser pluggene(som jo tar lengre tid enn utkobling av dysegalleri..)

And yes, ved kaldstart er det lite homogenisert blanding pga droping(dårlig atomisering) ved lave temperaturer og lav AFR,men dette("drukning") var/er hovedsakligt et problem som var fremtredende på forrusker motorer der en kansje var ivrig med gasspedalen under oppstart,og dermed fylte sylindre ved hjelp av akselerasjonspumpa og choke i tillegg ;)

Innsprøytningsmotorer bør og skal ikkje ha sånne problem...but then again,shit can happen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...