Gå til innhold

Bremsepedal i bunn E39


karlsen80
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg sto i kø i dag og holdt ett jevnt, moderat mot hardt trykk på bremsepedalen mens jeg ventet. Pedalen gikk rolig i bunn da jeg gjorde det, er det rett?

Jeg har søkt litt på forumet og spurt litt rundt om det skal være slik, men det er delte meninger om dette. Noen sier det skal være slik, og andre mener at det er en lekkasje eller luft i systemet.

Jeg prøvde på en annen E39 hvor den gikk i bunn, og en E46 hvor den ikke gjorde det. Det fikk meg bare enda mer i tvil...

Bilen er en 03 525dat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ABS er det ikke uvanlig at pedal kan synke litt når bilen stopper helt opp. Men den skal ikke gå til bunns. Hvordan er nivået i beholderen?

Når du slår av motor skal pedalen være helt hard og ikke synke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke opplevd at bremsepedalen skal synke i bunn men nevnte d for ettpar stykker etter at jeg oppdaget det, det var da diskusjonen begynte :)

Den er fast og fin når motoren ikke går, men synker i bunn når jeg starter.

Nivået i beholderen vet jeg ikke siden den er så bortgjemt, men har bruktbilgaranti på bilen så jeg satser på å få komme inn på verkstedet ganske kjapt for feilsøking og reperasjon.

Takker Dere for kjappe svar :)

*opplevd på andre biler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-Racing: Klart det, normalt sett hadde jeg nok løsnet filterhuset selv for å se nivået, men det er mye annet verkstedet skal gjøre. Å når de likevel skal jobbe endel med bilen så kan de godt sjekke bremsene og bremsevæskenivået i samme slengen.

Er ikke så alt for lenge siden jeg kjøpte bilen, og har (desverre) funnet ut at den har mye av standarfeilene som er på E39. Blandt annet airbag unit, begge airbagene forran, sensormatter i setene, begge beltestrammerene, microbryter bakrute, flere foringer, 3 av 4 fuktsperrer i dørene, og veivhusventilasjon må skiftes... er det jeg kommer på i farta, lista er lang hvis jeg nevner "ikke standard" feil også...

Det som kanskje skuffer mest er at den hadde både InspII og takst før jeg kjøpte bilen (ikke merkeverksted), og enda er det så mye feil og mangler.

Men når det er sagt, så ser bilen veldig fin ut, er god å kjøre selv om det er litt rakkling og kakkling i forstillinga, og når den har fått seg noen timer på verkstedet så er det en veldig bra bil tror jeg. Og forhandlern tar på seg arbeidet og kostnadene med å fikse både de små og store feilene jeg har funnet, og er ganske sikker på at de ordner bremsene til meg også uten for mye krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di fleste "nye" biler kan du da gjøre dette med, om du holder pedalen jevnt og sakte inn så presser du den i gulvet.. men den bremser såklart LENGE fæør dette ved vanlig bremsing..

vet ikke om e39 skal være slik, men di flere nye biler idag kan dette gjøres.. pappa sin 2010 mod passat kan dette gjøres på, så om bremsene funker fint til vanlig og bare i kø du merker dette tror je gikek det er noe farlig, men vet jo aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg fått undersøkt bremsene mine hos en tidligere BMW forhandler. De finner ikke feil med bremsene mine, og mener at det er vakuumet som drar pedalen så langt ned.

Skulle gitt oppdatering på dette for lenge siden, men har vært opptatt med jobb i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått undersøkt bremsene mine hos en tidligere BMW forhandler. De finner ikke feil med bremsene mine, og mener at det er vakuumet som drar pedalen så langt ned.

Skulle gitt oppdatering på dette for lenge siden, men har vært opptatt med jobb i det siste.

Så du tror det skal være sånn?

Det kan være svært så vanskelig å bli kvitt luft fa et bremseanlegg. Er mange som sliter med å få det til, fordi de ikke følger fabrikantens prosedyrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da mine bremseklosser var helt utslitt, fikk jeg plutselig veldig myk pedal. Trodde det var lekasje på en bremseslange eller noe. Sjekket nivået, det var lavt, fylte på men fortsatt samme. Bytta klossene da rant det over i beholderen (Selvfølgelig, når stemplene var helt ute så blir det jo lite olje, men det tenkte jeg ikke direkte på der og da :lol: )

Men etter denne merkelige opplevelsen, ble jeg mer oppmerksom på pedalen, og som du beskriver, min pedal synker også litt om jeg holder jevnt press på den, den stopper et lite stykke inn, men synker sakte ved jevnt press. Jeg undersøkte dette, og på google fant jeg mange som sa at dette var helt normalt på diesel biler, var noe med vakum og gjøre. Fenomenet hadde et navn, men husker ikke det i farta nå. Men fant flere plasser det det sto om dette problemet, og det viste seg og være vanlig, også på lastebiler osv. Mine bremser funker veldig bra vertfall. Merker ikke noe til det når jeg kjører :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PKK:

Hvis pedalvandringen er for stor så får du en 2. synker den i bunn, så kan det vanke en 3 (som betyr kjøreforbud)..

1.1.3 Bremsekraftforsterker/hovedsylinder

Stopp motor. Registrer økt pedalkraft ved gjentatte

pumpinger. Kontroller at pedalen “suges” inn når motoren

startes.

Kontroller hovedsylinder mot innvendig lekkasje ved å trå

bremsepedalen meget langsomt inn. Registrer eventuelt sig

ved konstant pedaltrykk. Kontroller om pedalen er

fjærende.

Belast pedalen opp mot 100 kp.

Hjelpekraft virker ikke 2

Hovedsylinder - sig i pedalen 2 (3)

(gjennomslag i hovedsylinder)

Luft i bremseanlegget 2

Brudd i bremsesystemet 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...