karlsen80 Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Jeg sto i kø i dag og holdt ett jevnt, moderat mot hardt trykk på bremsepedalen mens jeg ventet. Pedalen gikk rolig i bunn da jeg gjorde det, er det rett? Jeg har søkt litt på forumet og spurt litt rundt om det skal være slik, men det er delte meninger om dette. Noen sier det skal være slik, og andre mener at det er en lekkasje eller luft i systemet. Jeg prøvde på en annen E39 hvor den gikk i bunn, og en E46 hvor den ikke gjorde det. Det fikk meg bare enda mer i tvil... Bilen er en 03 525dat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 den skal naturligvis IKKE gå i bunn... fatter ikke at det kan være delte meninger om noe så banalt. lekkasje eller luft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleo Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 På ABS er det ikke uvanlig at pedal kan synke litt når bilen stopper helt opp. Men den skal ikke gå til bunns. Hvordan er nivået i beholderen? Når du slår av motor skal pedalen være helt hard og ikke synke i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chad Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Sett deg i bilen, trykk på bremsen imens bilen er av, start bilen imens du enda trykker på bremsen, synker den helt til bunns da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlsen80 Skrevet September 3, 2011 Forfatter Share Skrevet September 3, 2011 Jeg har heller ikke opplevd at bremsepedalen skal synke i bunn men nevnte d for ettpar stykker etter at jeg oppdaget det, det var da diskusjonen begynte Den er fast og fin når motoren ikke går, men synker i bunn når jeg starter. Nivået i beholderen vet jeg ikke siden den er så bortgjemt, men har bruktbilgaranti på bilen så jeg satser på å få komme inn på verkstedet ganske kjapt for feilsøking og reperasjon. Takker Dere for kjappe svar *opplevd på andre biler* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aigin Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 hva skjer om du bemser ned fra f.eks 140km.t ned en laaaang bakke, og du kjenner at pedalen synker i bunn mens et stillestående objekt nermer seg!? E det bra BMW teknikk, eller kan det væe noe galt i systemet? F.eks luft eller innv lekasje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian1990_2 Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 Bremseveskebeholder er bak venstre kupefilter altså på førersiden av bilen.. Denne kan enkelt demonteres for å sjekke nivå. For slik du har det er ikke slik det skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlsen80 Skrevet September 3, 2011 Forfatter Share Skrevet September 3, 2011 aigin: så dårlige er ikke bremsene enda, men jeg ser poenget ditt. stianiquniez: Jeg skal til forhandleren ila. mandagen så får de ta den, er litt lat å skru selv så lenge jeg har bruktbilgaranti på bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 3, 2011 Share Skrevet September 3, 2011 å sjekke bremsevæske nivå må vel kunne forventes av en bileier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlsen80 Skrevet September 4, 2011 Forfatter Share Skrevet September 4, 2011 TRF-Racing: Klart det, normalt sett hadde jeg nok løsnet filterhuset selv for å se nivået, men det er mye annet verkstedet skal gjøre. Å når de likevel skal jobbe endel med bilen så kan de godt sjekke bremsene og bremsevæskenivået i samme slengen. Er ikke så alt for lenge siden jeg kjøpte bilen, og har (desverre) funnet ut at den har mye av standarfeilene som er på E39. Blandt annet airbag unit, begge airbagene forran, sensormatter i setene, begge beltestrammerene, microbryter bakrute, flere foringer, 3 av 4 fuktsperrer i dørene, og veivhusventilasjon må skiftes... er det jeg kommer på i farta, lista er lang hvis jeg nevner "ikke standard" feil også... Det som kanskje skuffer mest er at den hadde både InspII og takst før jeg kjøpte bilen (ikke merkeverksted), og enda er det så mye feil og mangler. Men når det er sagt, så ser bilen veldig fin ut, er god å kjøre selv om det er litt rakkling og kakkling i forstillinga, og når den har fått seg noen timer på verkstedet så er det en veldig bra bil tror jeg. Og forhandlern tar på seg arbeidet og kostnadene med å fikse både de små og store feilene jeg har funnet, og er ganske sikker på at de ordner bremsene til meg også uten for mye krangling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet September 4, 2011 Share Skrevet September 4, 2011 di fleste "nye" biler kan du da gjøre dette med, om du holder pedalen jevnt og sakte inn så presser du den i gulvet.. men den bremser såklart LENGE fæør dette ved vanlig bremsing.. vet ikke om e39 skal være slik, men di flere nye biler idag kan dette gjøres.. pappa sin 2010 mod passat kan dette gjøres på, så om bremsene funker fint til vanlig og bare i kø du merker dette tror je gikek det er noe farlig, men vet jo aldri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlsen80 Skrevet September 30, 2011 Forfatter Share Skrevet September 30, 2011 Nå har jeg fått undersøkt bremsene mine hos en tidligere BMW forhandler. De finner ikke feil med bremsene mine, og mener at det er vakuumet som drar pedalen så langt ned. Skulle gitt oppdatering på dette for lenge siden, men har vært opptatt med jobb i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aigin Skrevet Oktober 1, 2011 Share Skrevet Oktober 1, 2011 Nå har jeg fått undersøkt bremsene mine hos en tidligere BMW forhandler. De finner ikke feil med bremsene mine, og mener at det er vakuumet som drar pedalen så langt ned.Skulle gitt oppdatering på dette for lenge siden, men har vært opptatt med jobb i det siste. Så du tror det skal være sånn? Det kan være svært så vanskelig å bli kvitt luft fa et bremseanlegg. Er mange som sliter med å få det til, fordi de ikke følger fabrikantens prosedyrer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 1, 2011 Share Skrevet Oktober 1, 2011 Hei, da mine bremseklosser var helt utslitt, fikk jeg plutselig veldig myk pedal. Trodde det var lekasje på en bremseslange eller noe. Sjekket nivået, det var lavt, fylte på men fortsatt samme. Bytta klossene da rant det over i beholderen (Selvfølgelig, når stemplene var helt ute så blir det jo lite olje, men det tenkte jeg ikke direkte på der og da ) Men etter denne merkelige opplevelsen, ble jeg mer oppmerksom på pedalen, og som du beskriver, min pedal synker også litt om jeg holder jevnt press på den, den stopper et lite stykke inn, men synker sakte ved jevnt press. Jeg undersøkte dette, og på google fant jeg mange som sa at dette var helt normalt på diesel biler, var noe med vakum og gjøre. Fenomenet hadde et navn, men husker ikke det i farta nå. Men fant flere plasser det det sto om dette problemet, og det viste seg og være vanlig, også på lastebiler osv. Mine bremser funker veldig bra vertfall. Merker ikke noe til det når jeg kjører Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aigin Skrevet Oktober 1, 2011 Share Skrevet Oktober 1, 2011 PKK: Hvis pedalvandringen er for stor så får du en 2. synker den i bunn, så kan det vanke en 3 (som betyr kjøreforbud).. 1.1.3 Bremsekraftforsterker/hovedsylinder Stopp motor. Registrer økt pedalkraft ved gjentatte pumpinger. Kontroller at pedalen “suges” inn når motoren startes. Kontroller hovedsylinder mot innvendig lekkasje ved å trå bremsepedalen meget langsomt inn. Registrer eventuelt sig ved konstant pedaltrykk. Kontroller om pedalen er fjærende. Belast pedalen opp mot 100 kp. Hjelpekraft virker ikke 2 Hovedsylinder - sig i pedalen 2 (3) (gjennomslag i hovedsylinder) Luft i bremseanlegget 2 Brudd i bremsesystemet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå