Gå til innhold

Hyppige motorbytter på 118d og 318d (N47)


buskmann
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å bytte til BMW. Følger derfor med på finn.no for nyere 316d/318d/116d/318d med 115 hk og 143 hk. Det er vel N47-motoren. Det jeg legger merke til er at annonsørene på et foruroliggende andel biler skriver at bilen har fått byttet motor. Totalt er det kanskje på 15-20% av bilene man ser det, men mye større andel hvis bilen har tippet 100 000 km. I tillegg kommer et ukjent antall tilfeller der eier ikke vet eller ikke skriver noe. Jeg har ikke noe lyst til å kjøpe en tikkende utgiftsbombe.

Vet noen årsaken til disse svakhetene og om de har blitt fikset på et tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Stemmer at det er n47dxx motoren. Noen av de mellom 2006-mars 2011 har potensielle problemer med registerkjedet. Det er grunnet for skarpe kanter på registerhjul som igjen kan gi for stor friksjon mellom kjedet og hjulet til at kjedet i verste fall hopper av. En feildesign rett og slett. Det er armageddon for motoren sin del hvis den hopper av. I tillegg er registerkjedet av alle steder bakerst mot torpedoveggen slik at en må ned med motoren for å komme til. Bmw snakker ikke så mye om det men hvis du er obs på at bilen har god nok servicehistorie og oljebytter er mye gjort fra din side. Dette gjelder noen biler og jeg ville hatt forsikring som dekker motorhavari.

Jeg har selv en 2009 320dtM og er kjempefornøyd med bilen. Jeg har garanti men når den går ut skal jeg ha meg forsikring som dekker motorskader. Det er en kjempemotor men kan være skummel uten garanti eller forsikring som dekker det. Skadene kan fort komme opp i 100-150000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får et sånt havari så må du egentlig bytte så godt som hele motorn. Den koster ca 125000,-

Timeprisen på et bmw verksted er på en ca 1200-1400/t uten moms og det blir fort noen timer der.

Så blir fort noen lapper der uansett. Så et lønner seg å ha en forsikring som dekker det er vel eneste poenget.

Min er på verkstedet på 5. uken nå grunnet kanskje det i tillegg. Folka klarte faen meg fylle feil olje. Katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt rett fra bmw sin feildatabase PUMA. (Nedenfor). Det er to saker, en på lager på kamaksel og andre på registerkjede. Det strekker seg frem til mars 2011 hvor den første saken gjelder til januar 2009. Men det er ikke så utbredt i Norge så vidt meg bekjent. (2 saker på vestlandet siden 2007) bytt olje ofte, kjør vetigt så går det sikkert fint. Skaff deg forsikring som dekker motorskader

For å vite mer om den mest alvorlige det så kan dere også besøke siden BMW problem timing chain

PUMA 13588845-03 incidence recorded by BMW and its repair: http://www.puma-index.de/Lists/PUMA/AllItems.aspx

Diligence-number Item

43863106-03 N47, N47S, N47T, rustling sound in the engine, timing chain rubs.

Approval date (day.month.year) Status Organization

Approved 14.12.11 Germany, automobiles

Vehicles affected

E Series Motor Body

E60 E61 E81 E82 E83 N47 N47DKO N47S N47T E61 E60 E81 E82 E83 N47 N47S N47T N47DKO

E84 E87 E88 E90 E91 E87 E84 E88 E90 E91

E92 E93 F10 F11 F25 E93 E92 F10 F11 F25

Feedback Comment production interval Feedback

(From / to) on the production interval diligence (day.month.year) to (day.month.year)

/ 01.03.11 / 01.03.11

Complaint

Sound of friction drag on the engine from about 1500 rpm, which is visible from the inside.

The noise can be perceived in area of the gearbox housing and the oil pan.

Cause

Excessively sharp edges on the sprockets, the chain does not flow evenly over the guides.

Measures

We must distinguish two cases:

Case 1:

For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009.

In case of customer complaint must change the following parts:

(See Annexes, Figures 1 to 7.) - Nov. 21 7803479 Sutitución the crankshaft bearings.

Caution: Use only crankshafts with a production date back to 5. 1. 1. 2009 2009

The production date is printed on crankshaft sprocket (see page 2 of the Annex)

Meaning of the figures:

The first two indicate the assembly line.

The 6 following year (two digits), month, day.

Last 5 indicate the reference number of the crankshaft.

Thus, the crankshaft shown on page 2 of the annex was built on October 21, 2009.

41 -11 7,797,896 chain oil pump.

11 31 8 506 652 Timing Chain bottom.

13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.

11 27 7 800 523 sprocket (intermediate for balance shafts).

11 8,510,014 31 Supply Chain superior.

-11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.

-13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

Note: Adjusting the intermediate gear shafts accurately balanced according to workshop manual. In case this intermediate sprocket and the balance shafts are not sufficiently fit, the motor can still giving rise to noise despite the new crankshaft.

See November 21 workshop manual 500 "crankshaft replacement."

Note: In the case of vehicles to which a previous repair and they replaced the crankshaft:

Proceed with these vehicles as detailed in "Case 2".

Case 2:

N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011

In case of customer complaint replace the following parts:

(See Appendix, Art 8 to 10)

-11 8,506,652 31 Supply Chain bottom.

- 13 52 7 797 906 sprocket high pressure pump.

- 11 31 8 510 014 Supply Chain superior.

-11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.

-13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

Note: There is no need to release the binding thread of the intermediate toothed wheel balancer shafts.

Note: As of March 2011 there are new guidelines. These guidelines do not bring reinforcing ribs.

(See Appendix, pp. 7 and 10.)

In this way the inner surface of the guides is smooth throughout its length and the timing chain runs easily on them.

They have not changed the references.

Note: During the repair make sure guides are mounted without lateral veins (in the Annex, Art 7 and 10.)

Attention:

No repairs are allowed in vehicles with production date after 03/2011 and vehicles in which all existing measures have already been made. The sound now is the moment, the normal state of this world! No risk of broken chain!

Not allowed engine change because of this claim!

Claim

Location of the defect: Defect Type: Circumstances of default:

Guide part incorrect

Crank Noise

Wheel motor

Distribution

Worn crankshaft

Wheel motor

Distribution

Motor Noise Motor Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...