Gå til innhold

Strategi for godkjenning av senkesett og felger


K-E
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen min har senkefjører og 18" - 8.5 felger godkjent i vognkortet.

Nå skal jeg hive på coilovers, 19" - 10" felger bak og 19" - 9" fremme. 

Problemet er at felgene ikke passer fremme uten spacere. De tar i coiloversene.

 

Så hva bør jeg gjøre?

1. Få felgene inn i vognkortet sammen med 18"-felgene, før jeg bytter understell. Deretter ha på coilovers og godkjenne det med 18"-felgene. Før jeg til slutt kan hive på 19" med små spacere, og dermed teoretisk sett ha både understellet og felgene i vognkortet. Kun spacerene blir ulovlige.

2. Bytte til coilovers, bruke tynne spacere foran og godkjenne alt samtidig.

 

Hvordan er synet på tynne spacere hos vegvesenet? Ser jo at tilogmed Biltema selger noen opp til 5mm. I mitt tilfelle vil vell spacerene flytte sporvidden nærmere det 18" er også. (ET15 på 18", ET24 på 19"). Sporviddendringen blir fortsatt innenfor kravet på 15 mm per aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal gå bra, i vognkortet mitt står det ikke noe om at noen kombinasjon ivertfall.

 

Sålenge spacere har tüv så er det ikke noen problemer, men du må kjøpe nye hjulbolter med ekstra lengde tilsvarendes mellomlegget. Biltemaspacere er har ikke tüv, og bør ikke brukes til andre ting enn prøvemontering (generelt jalla med tanke på lite areal (multifit) og enormt senterhull). SSC fra parts&retards er både billig, tüv sertifisert (printer fra nettsiden til ssc) og overaskendes bra byggekvalitet for prisen. (ca 300,- for 2. 5mm spacere)

 

Enda ei problemstilling er camber, har hatt noen kontrollører fra Ålesund i Hovden når jeg har vert der, dem aksepterte 1 grad i minus/rødt.  (som er veldig lite dersom du skal ha den litt ned i fronten spessielt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe om spacere i tuv på senkesettet? Mener det sto at det kunne bli nødvendig hos meg.

Hvilkene coilovers har du da? Jeg har fk og det er alvorlig trangt mellom demper og felg framme. 9' et 20 trur jeg det er. Bt godkjente det ikke så jeg måtte skaffe meg noen parallel felger til visninga. Må har jeg de liggende i tilfellet jeg skal på noen visninger senere :)

Burde jo ikke vært umulig med 5mm spacere med tuv på da. Sålenge n presset ikke avviker utenfor kravet så..

Men je ville kanskje tatt felga først jeg for å være sikker. og ventet en god stund før du tar senken. Så de ikke reagerer på at du har andre felger to dager etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brydde seg ikke så mye om camber til meg. Da jeg var inne med e34'n sa han bare at ' det er vell ikke camberjustering på disse'

Ville kjøpt kvalitetsspacere jeg også! Jeg hadde 20mm skrudde bak der den ene sprakk! Ved montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mottatt TUV papirene på senkesettet enda, så jeg veit ikke om det står noe der. FK Silverline X.

Har heller ikke prøvemontert de. Har bare lest meg frem til at Style 95 ikke passer uten spacere når du har coilovers. 

Med originaldemperne og senkefjørene er der vell en-to cm klaring før dekket tar i fjørskåla. Så det skal vell være mulig å få godkjent :)

 

Når jeg skal godkjenne 19"-erne kan jeg jo si at 18"-erne er vinterfelgene mine, og at de derfor ikke må fjernes fra vognkortet. Men da blir det igjen litt rart når jeg kommer om sommeren med de for å godkjenne et senkesett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mottatt TUV papirene på senkesettet enda, så jeg veit ikke om det står noe der. FK Silverline X.

Har heller ikke prøvemontert de. Har bare lest meg frem til at Style 95 ikke passer uten spacere når du har coilovers. 

Med originaldemperne og senkefjørene er der vell en-to cm klaring før dekket tar i fjørskåla. Så det skall vell være mulig å få godkjent :)

 

Når jeg skal godkjenne 19"-erne kan jeg jo si at 18"-erne er vinterfelgene mine, og at de derfor ikke må fjernes fra vognkortet. Men da blir det igjen litt rart når jeg kommer om sommeren med de for å godkjenne et senkesett. 

 

Kan egentlig garantere at dem ikke blir fjerna uansett, men dersom det blir spørsmål er det jo bare å si at det er originale sportfelger elns. Og at dem skal følge bilen når du selger den. Dem tar også bilder av bilen hver gang, og går igjennom de gamle visningene når dem skriver nye ting i vognkortet.

 

Tror ikke du skal bekymre deg for mye, vegvesenet lager ikke noe styr så lenge dem får skrive fra seg ansvaret til tüv dokumenter eller skriv fra bmw o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok er det fk med 9' et 24 går det ikke uten spacers nei. Jeg har 3-4mm klaring bare...

Fins det tuv på style 95 da?

Tror egentlig ikke at style 95 er noe problem å ikke ha godkjent heller jeg altså. Siden det ikke er kantfelg så er det ikke like lett å se at de er bredere bak. Jeg har kommet igjennom to eukontroller med bredere bakdekk og jeg. Dog aldri blitt stoppet i teknisk med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tuv til felgene nei. Men fikk et dokument med en BMW forhandler der det står hvilke felgstørrelser bilen kunne bli levert med. Deriblant et sett med forskjellig bredde foran og bak. De sa det sikkert var bra nok til å få de godkjent.

Ser jo lett om det er forskjellig størrelse foran og bak, dekkdimmensjonen er jo stor forskjell på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke somlet meg til å prøve de enda. Tenkte jeg skulle prøve den ene coiloveren foran og finne ut hva som har mest klaring. Originaldemper eller FK med 10 mm spacer. Også godkjenner jeg felgene med det oppsettet som har størst klaring, til våren. Blir det sistnevnte så monterer jeg sikkert alt i romjulen :)

Grunnen til at jeg ikke skal ha større spacere er fordi ET24 med 10 mm spacer blir ET14, originalt er vell ET20, så da blir det innenfor regelen om +- 15 mm sporviddeendring per aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke skrive inn felger i vognkortet.. Står i vegtrafikkloven at det eneste som er krevd er at både dekk å felger skal være innenfor de 5% avvik til originalt...

 

Feil. Dersom dekkdimensjon er forskjellig skal det innskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøretøy må godkjennes dersom felger eller dekkdimensjoner ikke lenger er i henhold til kjøretøyfabrikantens spesifikasjoner." 

 

Enkelt forklart, om dekkdimensjonen ikke står oppført på lappen i dørkarmen (der det står opplysninger om lufttrykk) så må de godkjennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligning mellom originaldempere med senkefjører og FK Silverline X:

 

Style 95 på originale dempere:

post-52827-0-52333100-1386889226_thumb.j

 

post-52827-0-38367700-1386889239_thumb.j

 

post-52827-0-42724500-1386889251_thumb.j

 

Så var det på med Coilovers:

post-52827-0-06517700-1386889268_thumb.j

 

Klaring med 18" - 8.5":

post-52827-0-53276400-1386889281_thumb.j

 

19" - 9":

post-52827-0-67686100-1386889294_thumb.j

 

post-52827-0-67222500-1386889305_thumb.j

Millimeterklaring. Dekket er faktisk ikke i kontakt med justeringsringene.

 

God plass til spacere er det vertfall:

post-52827-0-87968900-1386889318_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...