Gå til innhold

Varmeapparat / klimaanlegg E39


B_Rudi
 Share

Anbefalte innlegg

Litt vinter krise her..

Viften i varme apparatet har sluttet å virke, og temperaturmåler - klimaanlegget viser bare grader i Fahrenheit.

Det finnes varme i anlegget, dette merkes under hurtig kjøring da luften blir presset inn i kupeen.

 

Utløsende faktor:

Nullstilte service indikatorene etter oljeskift hjemme:

Metode Tenningsnøkkel, trippteller knapp.

Og feilen over dukket opp...

 

Er takknemlig for all hjelp!

Er spesielt interessert i informasjon rundt programmering/nullstilling etter metode nevnt over!

 

Mvh.

Bjørn Rudi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for svar!

 

Jeg skal prøve med batteri trikset i morgen.

Blir vel å klemme innom den lokale BMW forhandleren og sjekke dette ut, dersom det ikke kommer andre ideer på løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for svar!

 

Jeg skal prøve med batteri trikset i morgen.

Blir vel å klemme innom den lokale BMW forhandleren og sjekke dette ut, dersom det ikke kommer andre ideer på løsning.

 

Merkelig at vifta streiket samtidig...

Kan dessverre lite om systemet på e39, men fant denne ang. temp skala problemet: How to change temperature display from celcius to farenheit Kan følge denne for å få tilbake til celcius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for hjelp.

Har resatt til Celcius etter beskrivelse over, uten at dette løste problemet.

Har sjekket den bortgjemte vifte sikring 76 og andre klima sikringer og disse ser ok ut.

Har fått tips om teste klimaanlegg kontrollpanelet, har ikke et slikt liggende, og alle kontroller ser ut til å virke.

Kan for eksempel høre at motorstyringen av luften flytter seg etter kommandoer.

Men ingen av vifteinnstillingene starter viftemotoren. (trinnvis kontroll, full defrost innstilling, auto innstilling eller full kjøle innstilling)

 

Tenker at neste steg kan være å bytte den såkalte viftemotstanden eller "pinnsvinet" som det også kalles.

Ser at symptomet på en slik feil er en variabel/ukontrollerbar viftehastighet og ikke en total stillhet.

Noen kommentarer/erfaringer på dette?

 

Neste skritt:

1.     Bytte varmemotstand

2.     Bytte viftemotor

 

Noen ytterligere kommentarer mer hjelp???!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Tenkte jeg skulle oppsummere og avslutte denne slik at senere lesere ser min løsning!

 

1.   Programmering av Fahrenheit til Celsius står i instruksjonsboka. 

2.   Byttet vifte/varmeapparat motstand, etter gode råd, og da fungerte vifta som den skal!

 

Altså ingen sammenheng mellom 1 og 2. Var nok slik at vifta var kaputt da jeg kjøpte bilen.

 

For hjelp til bytte, bruk for eksempel Youtube, søk etter: "BMW E39 FSU" eller "Hedgehog" så dukker det opp gode videoer!!

 

Fant  min motstand på nettet kost ca. 565,- eksl. frakt.

 

Husk for øvrig å sjekke sikringer før du går til større innkjøp :smile:.

 

Takker for øvrig for all hjelp her inne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...