Gå til innhold

Anbefalte innlegg

(litt usikker på plasseringen av dette emnet, så admin må gjerne flytte det til en mere korrekt plass om det er ønskelig).

Det blir mere og mere aktuelt med Dashcam i bil, og siden jeg var så heldig å vant konkurransen på Bimmers.no og fikk et kamera så tenkte jeg at jeg skulle lage en tråd med erfaringer etc i forbindelse med dashcam. Andre må gjerne poste sine erfaringer, eller stille spørsmål :)

 

Jeg har lenge tenkt at ett dashcam hadde vært bra og ha, og hadde egentlig bestemt meg for Blackvue dr500gw siden det har fått noenlunde ok kritikk i gamle tester, og det er det kamera jeg synes ser best ut i frontruta. I tillegg ble bilen min påkjørt mens den sto parkert, og svinet som kjørte på stakk av uten å etterlate annet enn stygge riper i lakken på bilen min, så jeg ønsket ett kamera med "parkerings vakt". Dvs at det filmer om noen kjører på bilen din mens den er parkert.

Men siden jeg som sagt var så heldig å vant konkurransen her, så fikk jeg i dag tilsendt ett DOD LS430W Dashcam i posten fra GDX.no :D
Dette er det kameraet som like før jul vant en fersk norsk test av bilkameraer:))

http://www.dinside.no/924780/aatte-dashbord-kameraer-testet

 

Det første som overrasket meg da jeg åpnet pakken med kameraet var at det var endel større en jeg hadde forventet.

post-74071-0-04111500-1389281487_thumb.j

Dette viser Kameraet ved mitt Iphone 5 deksel

 

Ellers synes jeg at feste virker litt stort og klumpete. Lite pent. Men det fungerer veldig bra i det minste.

Har bare testet kameraet noen minutter, og det tar litt tid å forstå brukergrensesnittet , men ikke værre enn at når jeg først har fått til noe så er det lett å bruke :)  F.eks kom jeg ikke til innstillingene på kameraet når jeg hadde plugget det til med USB. Men når jeg plugget det til i bilen var det veldig enkelt. Å finne ut hvilken knapp som var "enter" tok og litt tid, men etter å ha funnet den er instillinger etc bare en lek :)

 

Det fulgte med programvare til både windows og Mac på en liten cd. Jeg bruker til vanlig Macbook Air, men har og en Stasjonær windows maskin til spilling etc. OG siden macbook Air ikke har cd spiller, fikk jeg ikke installert softwaren der til å begynne med, men jeg fant etterhvert softwaren på nettsiden til DOD, og i tillegg ser det ut som om softwaren ligger inne i kameraet når jeg kobler det til. Så det ordnet seg greit for mac`en og etterhvert :)

Skal trykke og teste litt videre , og så legger jeg inn oppdateringer her etterhvert.

 

-Det første jeg grubler litt over er at kameraet er innstillt til å loope etter 3 min. Men etter en 10minutters kjøretur er det kun de første 3 minuttene som er lagret..?  Trodde det skulle være de 3 siste minuttene som skulle være lagret.. Men skal finne ut av dette etterhvert.

Ellers virker det veldig bra. Starter og stopper sammen med bilen, og viser GPS posisjon på kartet.

 

En annen ting jeg lurer litt på er å la kameraet stå i frontruten når jeg forlater bilen/parkerer. Jeg ønsker jo "parkeringsvakt" funksjonen så jeg får filmet om noen evt kjører på meg igjen, men er usikker på hvordan forsikrings selskapet stiller seg til det om det blir innbrudd i bilen og kameraet blir stjålet mens det hang i frontruten osv...

 

Ikke lett å se kameraet i dette lyset kanskje men

post-74071-0-09704700-1389282452_thumb.j

 

Dårlig bilde av programmet

post-74071-0-18670400-1389282523_thumb.j

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme tankene som deg angående parkeringsvakt.

Det jeg lurer på er hvor langt bak i cupeen en må montere kameraene for å få med "hjulbuene" også?

De fleste gode kameraene der ute ser ut til å ligge på 145gr og mindre?

 

På Youtube klipp filmer de fleste bare knapt nok hjørnene på panseret. Og påkjørsler skjer jo ofte med motpartens skilt godt utenfor dette feltet.

Men om en plasserer det for langt bak skjermer plutselig A-stolpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg att dette parkeringssysteme ikke vil bli noe særlig effektiv... du må jo ha 4 kameraer nesten? En på hver side pluss foran og bak vist du skal kunne se hele bilen rundt...

Men dette systeme funker så vil du nok ikke få noe redusert sum i forsiktig på selve filmingsdelen av enheten, men gps delen vil du få redusert pris. For da kan man spore opp bilen ved ett eventuelle tyveri av bilen...

Men uten om det tte så virker det ganske kult med cam der da :) hva er det du skal bruke det til egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAaaaaahrg.. Irritert nå.. Kan ikke si meg enig med den norske Dashcam testen som sier at dette kameraet er enkelt! å bruke!  Det her komplett UMULIG å komme seg inn i innstillings menyen til kamera hjemmefra. Om jeg plugger i USB kabelen for å få strøm, så låser det seg i en eller annen modus så man kun får lov å bruke tilgangen til minnekortet, men ikke tilgang til kameraet. Om Jeg kobler ut USB ledningen og slår på kameraet begynner det automatisk å filme, og det er ikke mulig å stoppe det. Om jeg tilfeldigvis skulle klare å komme meg inn i menyen på dette stadiet, så går det tom for strøm! Og i tillegg har jeg nå testet funksjonen med pinkode beskyttelse, noe som fører til at hele kameraet er låst fordi det ikke tillater meg å taste inn pinkoden!  Faen for noe dritt :grr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter forrige totale "meltdown" la jeg fra meg kameraet i en skuff og gav opp.. Har nå funnet det fram igjen for å forsøke på nytt, og har etter mye trykking og prøving fått til de tingene jeg måtte gi opp forrige gang.. Men det er lite info på nettet om dette kameraet og brukergrensesnittet, så jeg føler meg som en forsøkskanin/betatester. Brukergrensesnittet (og manualen) kan helt klart oppdateres endel.

 

Men ihvertfall..

Når jeg plugger kameraet til USB for å få strøm så begynner det automatisk å ta opp. For å stoppe dette må du trykke på en knapp oppå kameraet som fungerer som en slags "enter" knapp selv om den ikke er merket på noen måte som skulle insinuere dette.. Etter å ha trykket på den knappen har du ca 2sek på å trykke på meny knappen før opptaket evt starter igjen og låser meny knappene.   Når du har klart å komme deg inn i menyen er alt forholdsvis enkelt og forståelig. Stortsett bra menyoppsett og valgmuligheter, men husk på at du må bruke "enter" knappen for å gjøre valg.. Å bla gjøres med piltastene så det er enkelt :)

 

PINKODE HELVETE! 

Prøvde som sagt ut pinkode funksjonen, noe som gjorde at jeg ikke kom meg inn igjen på menyene. Når jeg prøvde å taste pinkode flyttet bare markøren seg videre uten at jeg var klar, og jeg fikk aldri tastet korrekt. Når jeg en sjelden gang klarte å kjempe meg til å få inn rett kode så nullstilte det seg bare å jeg måtte begynne på nytt.. Det viser seg at markøren flytter seg med en gang det er aktivitet i linsen! Dvs om du ikke holder kameraet 100% rolig, eller om noe passerer eller kommer inn i bildet mens du forsøker å taste pinkoden så hopper markøren bare til neste felt av seg selv. (Latterlig);  Løsningen ble å legge kameraet mot låret så linsen ble svart, og så taste pinkoden og bruke det som liksom blir enter tasten for å flytte markøren og låse opp.. Skikkelig tungvindt, så jeg vil nok ikke bruke denne funksjonen før de har oppdatert grensesnittet.

 

DAGLIG BRUK/VIDEO

Om kameraet står fast i bilen fungerer det meget bra. Det starter når bilen starter, og looper slik at jeg alltid har video av de siste timers kjøring. Jeg kan og lagre hendelser og beskytte disse mot sletting ved å trykke på en tast når hendelsen skjer. (Kan også gjøre dette i ettertid i avspillings programmet på data),

Videoene er egentlig ganske bra, så jeg er litt imponert over det. Kompanserer raskt ved f.eks kjøring fra dagslys og inn i tunnel, og har godt bilde selv om natten! Det kan være vannskelig å lese bilskilter i tunnel på avstand fordi skiltet reflekterer så mye lys, men ellers går det bra. Det er også mulig i avspillingsprogrammet å ta stillbilde som kan zoome veldig godt inn på f.eks skilt.

Litt mere fornøyd med kameraet nå enn jeg var da alt låste seg og jeg ikke fikk til noenting :P

 

Skal bruke kameraet 7.februar på langtur og isbanekjøring på Gol, så skal legge ut noen filmer og erfaringer etter det :)

 

Om noen har Blackvue dr500gw hadde det vært veldig interressant med noen erfaringer om det her.. Jeg er veldig nyskjerrig på det, og lurer på om det er mere eller mindre brukervennlig en DOD kameraet mitt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I morgen reiser jeg fra Bergen til Gol for å kjøre på Isbane heledagen. Skal ha kameraet montert i bilen, og tenker å legge ut litt film fra dette når jeg kommer hjem :)

Ellers har jeg latt kamera stå i bilen de siste ukene, og det er deilig å vite at det alltid filmer når jeg er ute å kjøre, uten at jeg trenger å tenke noe mere over det eller gjøre noe. Det starter når det skal og stopper når det skal.  Har ikke vært borti noen hendelser der parkeringsvakten har koblet inn da, men kameraet starter å filme (på det innebygde batteriet) når jeg tar det ned fra vinduet for å ta det med inn, så det reagerer på bevegelse.

 

Merker at når jeg har glemt å ta med meg kameraet ut etter å ha tatt det med inn, så føler jeg meg lit "naken" når jeg kjører.. Blitt avhengi av kamera, og får abstinenser uten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet meg hjem fra Gol og isbanekjøringen (som forøvrig var utrolig lærerikt, og en smule gøy på banen ).  Har jo hatt med meg DOD Dash kameraet , og har blitt mere kjent med det på turen, både på godt å vondt. Har prøvd å redigere sammen en liten video snutt , men Macbook Air er visst ikke overlykkelig over videoredigering (hvem hadde trodd det :o )  , så den gikk en smule varm her før jeg fikk klippet og limt sammen så mye. Men her er ihvertfall det lille jeg klarte å koble sammen i farte. (som egentlig bare er litt fra veien TIL gol..) Får ordne litt bedre video på den stasjonære maskinen min når jeg får tid :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo ut til å være brukbar kvalitet det der. :)

Er ikke helt fornøyd, men det er vel blandt det bedre som er på markedet for øyeblikket ihvertfall.. Youtube videoen er også 360p, mens original opptaket er 1080p da, så er litt bedre originalt.  Ulempen er at det tar mye plass med slike opptak. Har 32g minnekort, og det var helt fullt etter 4-5 timer, så etter å ha kjørt fra bergen til gol og kjørt litt på banen, så ble de første timene av turen automatisk slettet for å få plass til videre opptak.. og det går ikke ann å bruke større en 32g minnekort.

Så det egner seg fint som dashcam for å dokumentere OM det skulle skje noe, men det egner seg dårlig til å lage videominner osv, for pluttselig er de overskrevet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dashcam vil være dårlig til det uansett, og det er heller ikke det de er designet for. :)

 

Da vil jeg heller anbefale GoPro.

Ja tror jeg må ha meg ett GoPro en gang. Dashcamet gav egentlig bare kjedelige filmer fra banekjøringen.. Skulle hatt et GoPro montert på skjermen eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...