Gå til innhold

DashCam i X3 F25 2013


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en 2013 X3 MSport ( F25) Som selvsagt noen var å kjørte på på et kjøpesenter........GRRRRRRRRR

Og selvsagt stakk vedkommende av !

 

Så da er det kjøpt inn dashcam.

 

Men jeg finner ikke så mange som har montert dette, iallefall ikke osm jeg finner. Så jeg tenkte å starte en liten tråd om hvordan jeg gjør det iallefall, så får alle som har noen meninger om saken komme med tips.

 

Det er litt uklart enda hvordan jeg skla løse det, men det må gå seg lit til underveis.

 

Hardware er foreløpig

 

BlackVUe DR500 foran

BlackVue DR380 bak

 

Begge kameraene er montert i bilen, kal legge opp noen bilder og.

 

Men det største problemer er jo strøm, og her blir det spennende.

Så langt har jeg "hørt" at bilen har en current leak detection, som vil oppdage at noe bruker strøm og vil da sette feilkode. I dag er de bare tilkoblet i sigarett tenneruttaket. Dette gjør jo at parking mode dør etter 18minutter ( ikke målt)

 

Så tanken er å sette inn en kombinert løsning, der jeg bruker en liten batteripakke, i tillegg til en PowerMagic PRO. Denne vil kutte strømmen etter satt tid eller etter at batterispenningen faller til et valgt nivå.

 

Jeg er litt usikker på om BMW'en vil like at batteriet faller til rundt 12v, Eller om den setter feilkode selv om jeg går direkte fra batteriet/annen konstant løsning som ikke overvåkes.

 

Det jeg igjen har lest, er at dersom man bruker PowerMagicPro til å kutte spenningen etter 6 timer, blir ikke feilkode satt. Derfor tenker jeg på en kombiløsning, der spenningen som skal lade batteriet kuttes etter 6 timer. Batteriet vil da drive DR500GW i ca 10 timer til, mens DR380 vil gå i 14-15 timer.

 

Dette vil gi en samlet recording tid i parking mode på ca 20 timer.

 

Det aller beste hadde vært om det var tilstrekkelig med PowerMagicPro og satt til 12v f.eks, tipper det tar noen dager før batteriet er såpass tappet.

 

Iallefall er dette planen. 

 

1. Montere kamera - OK

2. Finne konstant 12v samt tenningstrøm for styrestrøm til PowerMagicPRO. - Foran og bak - InProgress

3. Prøve med kun PowerMagicPRO - Bestilt

Tar en ny vurdering etter at dette er forsøkt, hvis PowerMagicPro kan holde alt gående i 15-20 timer, anser jeg dette som en god nokk løsning

 

Alle er hjertelig velkomne til å kommentere og spørre så mye dere vil.

 

 

Linker:

Tpower C Battery pack: http://www.blackvue.com.sg/tpower-c-battery-pack.html

PowerMagicPRO : http://www.blackvue.co.uk/index.php/online-shop/blackvue-accessories/power-magic-electric-power-controller-detail

DR500GW: http://www.blackvue.co.uk/index.php/online-shop/blackvue-products/new-blackvue-dr500gw-hd-with-wi-fi-detail

DR380G - http://www.blackvue.co.uk/index.php/online-shop/blackvue-products/blackvue-dr380g-hd-with-gps-detail

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling, uten at jeg har så mye å komme med.

 

Jeg har også vurdert DR500 (kun kamera foran), og har ikke tenkt på at det du nevner godt kan bli et problem. Det at bilen vil reagere på at noe bruker strøm stemmer forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

DR500 virker som et ok kamera, i følge de siste tester kom det ikk epå topp. Men jeg synes helheten er bra.

 

Mye nytt å sette seg inn i, er min første BMW, men jeg antar at versktedhåndbøkerne lar seg oppdrive der man vil finne wiring diagram, håper jeg. Litt lettere en å lete.

Selv om det og er mulig. Spesielt irriterende å lete etter konstantstrøm, når det like godt kan være over tenningen, bare 18-20 minutter senere er den borte. Fant 12v i antennesystemet oppe i bakluka, men den tipper jeg er over tenningen og synes samtidig at den var litt vel tynn til å tappe ut av. 

 

Vil bilen oppdage at noe brukes direkte fra batteriet, eller er det kun dersom det går via elektronikken i bilen ?

 

Noen sa at dersom det ble satt noe i sigaretttenneren som brukte strøm hele tiden, ville det forhindre bilen i å gå i dvale. Det synes jeg hørtes litt vel merkelig ut, da ville jo alt tappe bilen....synes det hørtes meget merkelig ut,

 

 

Ser at du herr Rakettforsker awt, nokk kan ha litt å komme med :) Pent prosjekt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett at ikke alle er fornøyde med DR500, men jeg har lest om en god del andre kameraer, og har egentlig ikke funnet noen god grunn til å ikke gå for DR500 kontra de andre. Min plan var å ta strøm fra speilet, men jeg har ikke tenkt så mye på parkeringsfunksjonen egentlig.

 

Jeg vet ikke hvordan det er på din bil, men jeg vil anta det er likt som på mine. Der er det en liten sensor (IBS-sensor) som hele tiden måler spenningen på batteriet, og ved uregelmessigheter vekker den opp DME (hovedmodul) som igjen forsøker å slå av synderen. i 5-serien min har jeg forøvrig koblet fra denne sensoren, da den mest sannsynlig er defekt, og da bruker strøm istedenfor å gjøre det den skal, :)

 

Hvordan sigarettenneren fungerer vet jeg ikke, men det er jo ikke verre enn å sette i en mobillader med en liten lysdiode e.l. (de billige har ofte dette), og så koble til noe USB-greier som bruker lite strøm. Så er det bare til å sjekke etter en times tid om den lyser fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det største problemer er jo strøm, og her blir det spennende.

Så langt har jeg "hørt" at bilen har en current leak detection, som vil oppdage at noe bruker strøm og vil da sette feilkode. I dag er de bare tilkoblet i sigarett tenneruttaket. Dette gjør jo at parking mode dør etter 18minutter ( ikke målt)

Hos meg forsvinner spenningen i sigarett tenneren når jeg stopper bilen, og kameraet bruker dette som signal for når det skal slå seg av og på.

I tillegg har det innebygget batteri og bevegelses sensor, så om noen er borti bilen min mens den er parkert skal den registrere det å starte å filme med strøm fra det innebygde batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg forsvinner spenningen i sigarett tenneren når jeg stopper bilen, og kameraet bruker dette som signal for når det skal slå seg av og på.

I tillegg har det innebygget batteri og bevegelses sensor, så om noen er borti bilen min mens den er parkert skal den registrere det å starte å filme med strøm fra det innebygde batteriet.

Hvis du har ett blackvue bruker det det innebygde batteriet til å slå seg av på en trygg måte, ikke til å ta opp ting når du har slått av bilen. Til det trenger blackvue permanent strøm slik at det aldri slår seg av men går over i parking mode. Parking mode inntreffer når bilen har stått stille i 10 minutter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen vet hvor jeg finner verkstedsmanualen til denne, trenger å lete igjenom noen skjemaer for å finne et par sikkreinger, 1 foran og 1 bak som er tilkoblet konstant strøm, direkte fra batteriet.

Noe som vet hvor man finner slikt ?

 

Venter enda på PowerMagicen, så det er litt på stredet hvil for tiden. Men de skulle vel komme ila neste uke :) Greit å ha klarert strøm før den tid.

 

Liten notis - Mangler strøm i sigarett tenner uttaket i bagasjeromet, tenke at det kanskje var en sikring....tja, mulig det, men der må jeg bare si at BMW har den mest elendige oversikten over sikringer.  Skal se om jeg finner ut mer om det og i samme slengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...