Gå til innhold

Innpris deler BMW forhandler kontra utpris Koed?

Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

Etter som jeg har forstått så får Koed levert sine originaldeler via samme nett som merkeforhandlerne, hva angår de originale delene?

Noen som vet hva merkeforhandlerne må betale i innpris kontra det Koed setter på sine ut priser?

Koed gir vel 2-12% klubbrabatt, og dermed det jeg vil anta er ganske pressede priser. Og ikke så mye avanse?

Merkeforhandlere gir kjapt en 15%+- om en spør.

Har begge ca samme innpris til seg, og at merkeforhandleren kun tar rundt 20-25% avanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at merkeforhandleren har lavere innpris og høyere avanse. Det er iallfall normal praksis i elektronikkbransjen, uten å sammenlikne disse to videre. 

Du har rett.

De har høyere avanse om man kun ser på delen hos merkeforhandler. Men husk på at det fort koster en del å ha et lager med ekspiditering, kataloger etc og i tillegg skal kanskje mye deler bestilles inn litt og litt og da koster frakt. En merkeforhandler kan ikke nødvendigvis ha hele delekatalogen tilgjengelig på bakrommet og veldig mye bestilles inn på forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nettbutikk vil alltid være billigere å drive, derfor er Koed billigere. Jeg er veldig fornøyd med Koed, men får også ekstremt god service når jeg handler deler hos merkeforhandleren, så det spørs helt hvor travelt jeg har det, og hvor mye jeg skal kjøpe. Det gjør meg i hvertfall lite å betale noen kr ekstra hos merkeforhandleren, da jeg fint investerer litt i den enormt gode servicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skulle gjerne hatt noe konkret, gjerne på PM.

Saken er at jeg på en måte har sagt fra meg det å forfølge en reklamasjon-sak mot at jeg får kjøpt delene jeg trenger + litt bonusting til en mye bedre pris en de normalt vil kunne gi.

Det har vel blitt nevnt "non proficuis".

Den første bestillingen med delekitt som var til selve reklamasjonen fikk jeg til ca 21% under Koed prisene. Men på andre bestillingen er prisen plutselig veldig likt Koed, og dermed en rabatt som kan se ut til at en skal kunne klare å snakke seg til ved å bare komme inn døra.

Ut fra det med enkel regning, og få delepriser som grunnlag, kan det se ut til at forhandleren tar en avanse på ca 32-33%.

Så lurer da på om de har vært ekstra runde med delene som skulle dekke "reklamasjon-saken" for å få meg på "kroken". For så senere å gi max rabatt på det de egentlig kan på det andre.

Eller om de har gitt det de kunne på første bestilling. Også beregnet en ok fortjeneste igjen på neste bestilling.

Eller at de har beregnet litt avanse på "reklamasjon-kittet", og enda mer avanse på ekstrabestillingen.

Konklusjonen er at jeg vet neimen ikke om jeg har gjort noe god deal ved å "frastå" i å kjøre videre på reklamasjon-saken. Eller om de faktisk har gitt meg en god deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en gang slik at innkjøpspris ikke nødvendigvis er konstant heller, noe som kan forklare hvorfor du har fått forskjellige priser. I tillegg er det ingen automatikk i at samtlige produkter har identisk avanse, det er erfaringsmessig så langt unna realiteten som du får det. Noe kan ha skyhøy avanse, andre ting er det ikke mye å hente på. 

Uten å vite hvilke summer det dreier seg om her, kan du jo selv vurdere om det er verdt å risikere å bli stemplet som vanskelig kunde for å spare X antall kroner :) Ja, dette er noe som ikke er uvanlig. Samtidig skal det som oftest litt til for å gjøre seg så upopulær, jeg kjenner ikke til saken din godt nok til å gi deg et godt svar på hva du bør gjøre.

Personlig hadde jeg nok gått for å få det jeg hadde reklamert for enn å prøve å få til en deal med forhandleren. Føles mest riktig for meg, men det valget skal du få stå for selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Norge har vi endelig fått beskjed, etter masse purring direkte til de, om ikke har noe med dette å gjøre... Er egentlig en ganske avansert sak og fort snakk om 6-sifret beløp, selv om deleprisene er langt unna.

Vet innkjøpspris ikke nødvendigvis er konstant. Men rabatten som står oppført er konstant, bortsett fra på første bestilling. Som igjen fikk meg til å stusse enda mer.

I utgangspunktet så var dealen å gjøre det enkelt for meg, for jeg hadde ikke lyst til å ta over saken fra tidligere eier. Den løsningen hadde uansett vært en kjempefordel for forhandleren. Så prøver å finne ut om de prøver å sko seg enda mer i en situasjon der de potensielt kan spare mye penger. Så dermed ser jeg ikke hvilken situasjon jeg skal spare "goodwillen" til senere, og nyte godt av å fortsatt være "snill kunde" når jeg har kommet med det jeg vil si er et lukrativt forslag til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...