Gå til innhold

E90 - ELV feil


pautomagi
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

 

For litt over en mnd siden bestemte min E90 for å ikke ville løse opp rattlåsen. 

Fikk orange lys i dashen med ratt og hengelås. Leser litt rundt og finner fort ut at dette er ett kjent fenomen på E90.

Til tross for at det er kjent så er det ikke utvidet garanti og bmw tar det ikke på godwill, det har vært tilfeller hvor det er gjort i statene og andre plasser i verden. Men ikke i norge.

 

Først trodde verkstedet at det var nøkkelene som måtte kodes på nytt, greit nok så blir bilen sendt til bavaria.

Der finner de ut at ELV modulen feiler, låsen vil ikke opp. Men det lyser ikke rødt! 

De tar en software oppdatering på bilen for å se om det funker ( har funket for noen). Det funket ikke så da er svaret fra bavaria at hele styrekolonna må skiftes ut, uten garanti for at det kan skje igjen. 

 

Delenummeret på styrekolonna har vært skiftet mange ganger så jeg tipper det er forsøk på og rette feilen fra fabrikk.

 

Så til spørsmålet mitt, noen som vet om jeg kan fjerne modulen og kode vekk sjekk ?

 

Evt. så har jeg sett at det finnes en ELV emulator som kan fikse dette, men der er det noen steg i montering som ikke kan utføres som beskrevet på min bil, bla. Snu rattet for å komme til noen bolter. (Rattet er meget låst.)

 

Eller om det finnes en styre kolonne uten rattlås, da jeg strengt tatt driter i hele låsen.

 

Eller om noen vet om flere løsninger som kan spare meg for de 14 tusen det koster å få denne feilen fikset hos Bavaria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Min bil har også fått denne feilen for ca en måned siden. Den kommer opp med et gult ikon med ratt og hengelås. Rattlåsen min virker så det er bare irriterende foreløpig. Antageligvis bare en sensorfeil som er årsaken. Har kodeutstyr selv, men har ikke funnet ut hva som skal gjøres. Trenger dette før jeg tør å gjøre noe selv.

 

Det du kan gjøre er å bytte ut selve rattlåsen selv, og deretter slette feilmeldinger hos Bavaria. Bytte hele styrekolonna er sinnsvakt og jeg må si at hva de ikke gjør for å tjene penger på deg, de verkstedene.

 

Denne videoen har noe info  http://www.youtube.com/watch?v=qh1FeUKG2m0

 

Gå på realoem og finn delenummeret for din bil under steering, steering column. søk etter dette så finner du flere som vil selge deg en slik. De koster ca 250 usd. Du må også kjøpe med slike "shear bolts" for du kan ikke bruke de gamle om igjen, tror det er to stykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert på dette med å bare bytte låsen selv. Men har ikke funnet noe før nå ! Takk skal du ha. Vet du om noen plass dem selger kun låsen ?

Det eneste bavaria da trenger å gjøre er og fjerne feil koden altså ? Kan man gjøre det selv med f.eks inpa ?

 

Leser rundt om kring at folk får start med gul lampe. Min er gul og ingen lyd fra motor og bilen vil ikke starte. Merkelige greier, og meget irriterrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro hva grunnen til dette problemet er?

Ved eldre manuell rattlås må en ofte vri på rattet for å klare å løse den ut.

Vil det kanskje bli en mindre belastning å vri på rattet i det en putter inn nøkkelen, slik at en fjerner noe spenn denne motoren må jobbe imot tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er den "boksen", som ikke selges løst. Derfor må du bytte hele styrekolonnen. 

 

At de ikke garanterer at det skjer igjen, tror jeg ikke du trenger tenke så mye på. Du har 5 års reklamasjon på delen\jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan E-28, siden hele rattlåsen er elektronisk styrt så har det ingen funksjon å vri på rattet mens man trykker inn nøkkelen.

 

På LCI modellen av E90 tror jeg de har gjort det sånn at rattlåsen går opp når døra åpnes/lukkes istedenfor nøkkel inn. (leste noe om det en plass)

 

Har ikke funnet selve boksen løst så dette ser mørkt ut for min del.

 

Er ikke veldig redd for at det skulle skjedd igjen sånn egentlig heller.

 

Tråler videre på nettet etter løsninger ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...